دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر ایران با اقوام و مذاهب گوناگون پیوندی استوار دارد/ آنچه این مرکز علمی را متمایز میکند، وجهه فرهنگی آن است
با دکتر مهدی ماحوزی دبیر کنگره حافظ خواجه شیراز و عضو شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص فعالیتهای این شورا و عملکرد فرهنگی این دانشگاه گفتوگو کردیم.
دانشگاهها چه نقش عملی در ارتقای فرهنگ کشور برعهده دارند و دراین زمینه دانشگاه آزاد اسلامی چه سهمی ایفا میکند؟
نخست باید دید که فرهنگ چیست؟ فرهنگ پدیدهای است کلّی و پیچیده از آداب، رسوم، شیوه زندگی و باورها که در طیّ تجربه تاریخی اقوام و ملّتها شکل میگیرد و قابل انتقال به نسلهای بعدی است. (فرهنگ بزرگ سخن.حسن انوری). اگر این آداب و رسوم، باورها، زبان، هنر و ادبیات، از رفتارهای اجتماعی توده مردم ریشه گرفته باشد. «فولکور» یا «فرهنگ عامّه» نامیده میشود (همان).
با توجّه به این مفهوم گسترده، پیداست که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در گسترش و ارتقای فرهنگ کشور نقشی کلیدی و اساسی دارند و چنین مجموعههایی قائم است به استاد، دانشجو، بازوان اجرایی، منابع و مآخذ علمی، شبکههای مجازی و فضای آموزشی بر محور مدیریّتی متین و کاردان. بدیهی است حیات و موجودیّت و رشد آگاهانه چنین مدیریّتی متوقف است بر طرح و برنامهریزی منسجم و مبتنی بر تازهترین پدیدههای علمی و شیوههای کاربردی آن.
با این توضیح، در قلمرو چنین مدیریّتی آداب و رسوم، باورها، زبان، هنر و ادبیات و نیز رفتارهای اجتماعی طبقه عامّه -که فرهنگ هر کشور را پدید میآورد و ارتقا میبخشد- با خردورزی و معیار و محک علمی سنجیده میشود، جنبههای مثبت آن تأیید و تقویت و با نقدی منطقی و سازنده، جنبههای منفی و خرافی، زیانها و تَبَعات کاربردی آن آشکار میگردد و خرد جمعی آنچنان هدایت میشود که زیبایی را از زشتی و حقیقت را از خرافه بهآسانی بتوان بازشناخت.
مدیریّت متین دانشگاه، ضمن تقدیس اندیشه و هنر و شناخت حدود و ثغور آن دو، باید عوارض را بازشناسد و با زدودن شایبه از هریک، اتمام حجّت کند |
دانشگاهها، محور اندیشهاند و اندیشیدن یک نیروی فرهنگآفرین است و هریک از عناصر فرهنگی یاد شده باید از بوته اندیشه ناب بگذرد، تا فرهنگ راستین هم از لحاظ نظری و هم از حیث کاربردی فرصت ظهور و بروز و رشد و ارتقا یابد. آنجا که دانش و اندیشه با یکی دیگر از عناصر فرهنگی چون هنر در تعارض قرار میگیرد - تا آنجا که توازن و تعادل را در روابط اجتماعی تهدید میکند- این یک خلأ بزرگ و ضایعهای سنگین است و دانشگاه برای جبران آن، مسئولیتی خطیر دارد. دانش و هنر دو پدیده سازگار و هم سویند، نه خنثی کننده و مزاحم. هردو میتوانند یک دیگر را نقد کنند و باید هم نقد کنند و آن زمانی است که شایبه غرض، فرصت شناخت واقع را از هردو سوی گرفته باشد و تعصّب پدیدار گردد.
چون غرض آمد، هنر پوشیده شد/ صد حجاب از دل به سوی دیده شد (مولانا)
مدیریّت متین دانشگاه، ضمن تقدیس اندیشه و هنر و شناخت حدود و ثغور آن دو، باید عوارض را بازشناسد و با زدودن شایبه از هریک، اتمام حجّت کند، آنچنان که اندیشه و هنر و اندیشمند و هنرمند به موازات هم، فرهنگ جامعه را ارتقا بخشیده، از توقف و واپس رفتگیش در امان دارد.
گفتیم که اندیشه، نیرویی فرهنگآفرین است و این بدان معناست که اندیشه هرچیز خوب و زیبا را میسازد و در عین حال میپذیرد. هم ابداع میکند، هم تأیید، چنانکه از محکوم کردن هرچیز زشت و نازیبا دریغ ندارد.
دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای فرهنگ کشور چه نقشی دارد؟
دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی است با گسترشی متناسب با فضای جغرافیایی کشور و به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان شناخته آمده است. این دانشگاه، همان نقشی راایفا میکند که سایر دانشگاهها و مراکز علمی، لیکن در سطحی شاملتر و گستردهتر، بهویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی. آنچه دانشگاه آزاد اسلامی را متمایز میکند، وجهه فرهنگی آن است و از آنجا که این مرکز بزرگ علمی در سراسر ایران با اقوام و مذاهب گوناگون و با استادان و دانشجویان و کارکنانی که از میان آن اقوام و مذاهب برخاستهاند، پیوندی استوار دارد، از دیرباز سهمی مضاعف و نقشی محوری ایفا کرده و در راستای تقویت مناسبات اجتماعی و استحکام هرچه بیشتر پیوندهای ملّی و قومی، بویژه تقریب مذاهب و آداب و رسوم از طریق برگزاری جشنوارههای هنری ، تکریم مفاخر هر حوزه جغرافیایی و سخنرانیهای علمی، از هر فرصتی بهره گرفته و از هیچ کوششی دریغ نکرده است.
فروردین سال 1391 تا شهریور ماه 1392 بوستان دانشگاه آزاد اسلامی با آنهمه شاخههای گشن و مرغزاران خُرّم، دستخوش سَمومی ویرانگر شد و میرفت تا برای همیشه به فراموشی سپرده شود |
عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دوره اخیر، بویژه پس از شکلگیری شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی چگونه بوده است؟
یکی از ابتکارات دکتر حمید میرزاده رئیس باکفایت دانشگاه آزاد اسلامی در دوران مدیریت جدید دانشگاه، تشکیل شورای فرهنگی و اجتماعی است. در این شورا شخصیّتهای علمی و فرهنگی و اجتماعی کشور و مقامات علمی و پژوهشی دانشگاه حضور دارند و جلسههای منظم آن با حضور شخص ایشان همچنان برگزار میشود. فلسفه وجودی این شورا که با دبیری دکتر سید طه هاشمی معاون فرهیخته فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اداره میشود، بررسی همه جانبه کلیّه تصمیمهایی است که در شورای تخصّصی فرهنگی و اجتماعی تصویب میشود و برای تأیید نهایی به شورای عالی فرهنگی و اجتماعی ایفاد میگردد. این شورا با دقّتی تمام و نقدی آگاهانه و منطقی و رصد کردن همه حسّاسیّتها و ملاحظه جنبههای نظری و کاربردی تصمیمها و بویژه تأمل در هزینهها – که بیشتر از محلّ شهریّه دانشجویان تأمین میشود - و سرانجام با عنایت به مصالح کشور و سیاستهای نظام، نظر نهایی خود را در ردّ و قبول هر پیشنهاد اعلام میکند.
دکتر میرزاده در یکی از جلسههای نخستین این شورا صریحاً اظهار داشت که مصوّبات این شورا لازمالاجراست و هیچ پیشنهاد یا طرح علمی – فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی جز با تصویب شورای فرهنگی – اجتماعی فرصت اجرا نخواهد داشت.
بها دادن به جوهره فرهنگ، ادب، عرفان، هنر و دانش بشری و اهتمام در جهت تکریم مفاخر علمی و فرهنگی و حضور فعّال در تمام نهادهای سیاسی و اجتماعی کشور به منظور معرّفی اقدامات اساسی و زیربنایی دانشگاه آزاد اسلامی و بحث و تبادل نظر در جبران کاستیها، تقویت ارزشها، کاستن از هزینهها و ابداع روشهای نوین به منظور اعتبار بخشیدن هرچه بیشتر به این نهاد علمی و فرهنگی – که باید آن را از شاخصترین و پربارترین نهادهای انقلاب اسلامیش برشمرد – و سرانجام دفاع راستین از اقدامات اساسی دانشگاه، همه و همه عواملی است که در جهان بحرانزده امروز و منطقه پر تزاحم خاور میانه، نه تنها در اعتلای شأن و منزلت دانشگاه، بلکه در تقویت مبانی ملّی و اعتقادی کشور نیز تأثیری شگرف خواهد داشت.
شورا با دقّتی تمام و نقدی آگاهانه و منطقی و رصد کردن همه حسّاسیّتها و ملاحظه جنبههای نظری و کاربردی تصمیمها و بویژه تأمل در هزینهها – که بیشتر از محلّ شهریّه دانشجویان تأمین میشود - و سرانجام با عنایت به مصالح کشور و سیاستهای نظام، نظر نهایی خود را در ردّ و قبول هر پیشنهاد اعلام میکند |
فراموش نکنیم که این مرکز بزرگ علمی از سال 1361 تا اسفندماه 1390 حوادث گوناگون دیده، از بحرانهای سخت عبورکرده و با مدیریّتی هوشمند و توانگر از همه مراکز علمی گوی سبقت ربوده و وجهه بینالمللی یافته است.هیأت مؤسس، هیأت اُمنا، هیأت رئیسه و مسئولان با کفایت واحدها با نظمی مثالزدنی فرصت یافتند تا این قائمه علمی را به حکم « اَصلُها ثابت و فرعُها فی السماء » از گزند بحرانها و مهالک در امان دارند. خداوند یار و مددگارشان باد و آنان که دیده از جهان فروبستهاند. خداوند قدیم الاحسان همه را مشمول رحمت واسعه خویش گرداند.
در این دوران، سازندگی بود و سازندگی، کار بود و کار، صداقت بود و امانت. حدود پانصد واحد و مرکز دانشگاهی در ایران و چند واحد در خارج از کشور، یکصد هزار نفر عضو هیأت علمی، هزاران هکتار فضای آموزشی، یک و نیم میلیون دانشجو و چهار میلیون فارغالتحصیل و ... دستآورد این دوران بود.
تندبادی ناگهان در کار شد/ ظاهری خاموش و رنگآمیز داشت/ یک چون دیدم، مصیبتبار بود/ فتنهای ناخوشتر از چنگیز داشت
فروردین سال 1391 تا شهریور ماه 1392 بوستان دانشگاه آزاد اسلامی با آنهمه شاخههای گشن و مرغزاران خُرّم، دستخوش سَمومی ویرانگر شد و میرفت تا برای همیشه به فراموشی سپرده شود. فرهیختگان کشور در آرزوی فکری حکیم و رایی نافذ بودند، تا دستی از آستین بدرآید و بدین فاجعه خاتمه دهد. صبری انقلابی لازم مینمود تا از رهگذر تدبیر، آب رفته به جوی بازگردد. به گفته حافظ:
از آن سَموم که بر طرف بوستان بگذشت/ عجب که رنگ گلی ماند و بوی یاسمنی/ به صبر کوش تو ای دل که حق رها نکند/ چنین عزیز نگینی به دست ...
تقدیر ازلی و مشیّت حضرت حق از آستین دولت تدبیر و امید نمایان شد. حق در مقرّ خود مستقرّ شد و این دانشگاه به کف با کفایت دکترحمید میرزاده سپرده آمد-آن که پیوسته در مهالک و حوادث سهمناک کشور و در دوران دفاع مقدس همواره میجوشید و میخروشید و به عنوان عضو هیأت اُمنای دانشگاه آزاد اسلامی جوانمردانه از کیان این مدینه فاضله دفاع میکرد. هیچ فراموش نمیکنم، در نخستین روزی که این مرد مصمم و توانا بر مسند دانشگاه آزاد اسلامی تکیه زد، به سازمان مرکزی در نیستان نهم پاسداران رفتم تا برای جبران یک فاجعه ما را مدد رساند. حضور متراکم ارباب رجوع، فرصت دیدار را مشکل ساخته بود. یادداشتی تقدیم کردم بدین مضمون که همایش بینالمللی حکیم ابوالقاسم فردوسی در آذرماه 1390 با بازتابی گسترده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. جلد نخستین این ویژهنامه فرصت نشر یافت و نشر جلد دوم به دلیل تغییر ناگهانی مدیریت دانشگاه در محاق تعطیل گرفتار آمد و در پس آن فاجعهای بزرگتر اتفاق افتاد و رسماً ابلاغ شد که «فردوسی در اولویّت پژوهشی نیست».
پس از چند دقیقه رئیس دفتر برای دیدار استاد میرزاده مرا فراخواند. دکتر رهنمای رودپشتی آنجا حضور داشت. دکتر میرزاده بدون هیچ آشنایی قبلی و با زبانی ساده و بیتکلّف گفت: «در خانواده ما فردوسی جایگاهی بزرگ دارد و پدرم بسی از داستانهای فردوسی را حفظ بود و در مجالس سیرجان با حرارتی تمام برمیخواند و خودم هم در مراسم هزاره فردوسی به ساحت این ایرانی شیعی مذهب عرض ارادت کردهام. باید تا آبان ماه 1392 جلد دوم این ویژهنامه با همان تیراژ جلد اول انتشار یابد».
چاپخانه دانشگاه در همین فرصت، این کار سترگ را بسامان برد و این هدف شوم به فضل الاهی خنثی شد. به گفته فردوسی:
چو تیره شود مرد را روزگار/ همه آن کند کش نیاید بکار
و به گفته مولانا:
آفتی نَبْوَد بتر از ناشناخت/ تو بَرِ یار و ندانی عشق باخت
با توجّه به تنگناهای مالی دولت، تنزل بهای نفت و رکود اقتصادی ناشی از تحریمها، مدیریّت دانشگاه توانست آرام آرام و با متانتی تمام از رهگذر سه نوبت تجمیع و امضای تفاهمنامههای گوناگون با سازمانهای معتبر کشور چون وزارت نفت و پتروشیمی به منظور درآمدزایی از طریق تشکیل شرکتهای دانشبنیان، گسترش فضاهای آموزشی واحد تحقیقات و تخلیه دهها ساختمان و انتقال ساکنان آن به ساختمانهای جدید و در نتیجه صرفهجویی معقول در جهت رفاه استاد، دانشجو و ارباب رجوع مضایق و موانع را مهار کند و بیآنکه اخراجی صورت گیرد، استخدامهای بیرویّه را سامان بخشد و جز در موارد لازم همچون جذب هیأت علمی و جلب نیروهای کارآمد و مولّد آن هم از طریق طرحریزیهای پرسنلی، از استخدام نیروهای ناکارآمد بپرهیزد.
چه مکانیزمی بهکارگرفته شده تا در زمینه فعالیتهای فرهنگی، هزینه بیش از نیاز واقعی صرف نشود و در قبال هزینههای مصرفی، ایجاد آثار ماندگار فرهنگی وجهه همت قرار گیرد؟ چه نمودهای عینی برای فعّالیّتهای فرهنگی در دوره اخیر میتوان ارائه داد که آثار آنها فضای فرهنگی دانشگاه را پرنشاط ساخته باشد؟
هرچند در پاسخ بدین پرسش، در توضیحات پیشین به شیوههای مهار کردن هزینهها اشاره شد، لیکن باجمال باید گفت که در مصرف هر نوع هزینهای در طرحریزیهای مدیریت جدید چه در زمینههای فرهنگی و چه در سایر زمینهها، دو هدف دنبال میشود:
الف: تأثیربخشی هزینهها در خلق آثار ماندگار علمی و فرهنگی و ایجاد جاذبه روحی و معنوی در استاد و دانشجو از رهگذر همایشهای علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... و درنتیجه تقویت استعداد استاد و دانشجو به منظور ابداع و نوآوری در زمینههای یادشده.
جذب جوانان دانشپژوه و استقبال حیرتانگیز آنان [از همایش حافظ] موجب شد که همایش بینالمللی سعدی را هم با اصراری تمام آرزو کنند و استادان و میهمانان خارجی نیز در این خواسته آنان را همراهی میکردند |
ب: تأثیربخشی هزینهها از جهت ساختاری و سازماندهی. باید هزینهها متناسب با نیازها و ضرورتها و براساس برنامهریزی ساختاری بهمصرف رسد.
صرف هزینهها به صورت زودگذر و بیرون از نظام سازماندهی اتلاف سرمایه است و این خوی ناپسند مانع تحقّق دو هدف یاد شده خواهد بود.
در همین مدیریت جدید، همایش بینالمللی حافظ در شورای فرهنگی و اجتماعی پس از بحثهای بسیار و مخالفت نیمی از اعضا در بادی امر، سرانجام به اتفاق آرا تصویب شد، چه دو هدف مذکور از بُعد فرهنگی و ساختاری بهروشنی تحلیل شد و مقبولیّت عام یافت.
تمهید مقدّمات این همایش بیش از یک سال و نیم بطول انجامید و چهار روز تمام برنامههای آن در تهران و شیراز اجرا شد. بازتاب آن در ایران و سراسر جهان تا امروز ادامه دارد. شور و شوقی که در جوانان کشور برای حضور در این برنامهها پدید آمد و اُنس آنان با شخصیتها برجسته علمی، ادبی، هنری و فرهنگی از داخل و خارج کشور، همه و همه نتیجه تحقّق دو هدف یادشده بود و هرچند به نسبت کاری که انجام شد، هزینهها قابل توجّه نبود و صرفهجویی منطقی در همه ابعاد تحقّق یافت، لیکن جذب جوانان دانشپژوه و استقبال حیرتانگیز آنان موجب شد که همایش بینالمللی سعدی را هم با اصراری تمام آرزو کنند و استادان و میهمانان خارجی نیز در این خواسته آنان را همراهی میکردند.
جلد نخستین ویژهنامه این همایش در همان چهار روز برگزاری تمام شد و هنوز نتوانستهایم درخواستهای روزافزون آنان را پاسخگوییم. با تصویب ریاست محترم دانشگاه و معاون ارجمند ایشان - دکتر سیّد طه هاشمی - در حوزه فرهنگی و دانشجویی مقرّر گردید جلد اول و دوم تا پایان مهرماه فرصت نشر یابد. یقین دارد آثار الباقیه این همایش همچون دیگر همایشهای ملی و بینالمللی برای همیشه پشتوانه اقدامات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.
علاوه بر این برنامه، دهها طرح موفق در حوزه فرهنگی بموقع اجرا گذاشته شده و دهها طرح دیگر در دست اقدامست. مسأله حجاب که از اهمّ مسائل فرهنگی جامعه ماست با تدبیر مدیریت دانشگاه و شورای فرهنگی و اجتماعی و با نشر مقالههای وزین و برکنار از جمود و سبکمغزی از ابعاد گوناگون تحلیل شد و تأثیری مثبت در ذهن جامعه بر جای گذاشت. از طریق اجرای برنامههای علمی و فرهنگی به صورت مجازی در واحد الکترونیکی از سوی اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی بازتابی گسترده در میان جوانان داشت.
طرح زبان فارسی، شیوهنامه مهارتهای نوشتاری، طرح تجلیل از مفاخر علمی، هنری و فرهنگی کشور، جشنواره صلح و سلام یا فرهنگ آشتی که مصوّب شورای تخصّصی فرهنگی و اجتماعی و شورای کاربردی فرهنگی و اجتماعیست، در جریان اجراست.
اجمالاً اینکه از بدو موجودیّت دانشگاه آزاد اسلامی تا کنون کوششها و مجاهدات حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی هرگز بدین درجه برنامهریزی شده، مؤثر و فراگیر نبوده و جامعیّت نداشته است.
باش تا صبح دولتش بدمد/ کاین هنوز از نتایج سحر است
انتهای پیام/