دانشگاه فرشچیان برای احیای نظام استاد-شاگردی تلاش میکند
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ندا سیفی در نخستین هماندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی که صبح امروز در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغههای هر جامعه رو به رشدی تربیت و پرورش نسلی کارآمد و فرهیخته است.
وی افزود: نظام آموزش هر کشور با بهرهگیری از مجموعه ساختارها، اهداف و فرآیندها در پی تدوین اصول و چارچوبی مشخص برای نیل به یک برنامه منسجم آموزشی است.
دبیر علمی هماندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی بیان کرد: دانشگاه فرشچیان در راستای رسالت خود مبنی بر ارج نهادن و احیای نظام استاد-شاگردی جلسه هماندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی را برگزار کرد.
سیفی عنوان کرد: سیاستهای آموزشی هر جامعه گرفته شده از پارادایم غالب آن جامعه بوده و خط مشی اصلی آن متضمن کیفیت رشد خواهد بود.
وی ادامه داد: با مطالعه تاریخ آموزش و پرورش ایران مشخص میشود که روند این آموزش بهویژه در بحث هنرهای دستی و آموختن حرفه به صورت سینه به سینه، از پدر به پسر و از استاد به شاگرد صورت میگرفته است.
دبیر علمی هماندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی تصریح کرد: در نظام استاد-شاگردی، شاگرد برای رسیدن به مقام استادی باید سطحها و مراحل زیادی را پشت سر بگذارد و هنگامی که از همه این مراحل سربلند بیرون آمد، مجاز به استقلال بوده و این کارگاهی با دریافت «اجازهنامه» از استاد میسر میشد.
سیفی بیان کرد: در روش استاد-شاگردی، شاگرد به نوعی یک سالک بود که میبایست در نظام تربیتی و آموزشی استاد-شاگردی علاوه بر آموزش فنون و تکنیکها، آداب و طریق معنوی و اخلاقی را نیز بیاموزد.
وی خاطرنشان کرد: از مهمترین اهداف این هماندیشی میتوان به منبعشناسی آموزش هنرهای سنتی، مطالعه و شناخت نظام آموزش استاد-شاگردی در هنر و آموزش با نظامها، رویکردها و الگوهای مختلف در آموزش هنر اشاره کرد.
انتهای پیام/4115/4118/پ
انتهای پیام/