صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
موسی‌خانی در گفتگو با آنا:

دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین کانون تربیت نیروی انسانی در دنیاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دستاورد بزرگ انقلاب بوده و امروز به کانون ارزشمند تربیت نیروی انسانی در دنیا تبدیل شده است.
کد خبر : 397644

مرتضی موسی‌خانی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در گرامیداشت سی‌وهفتمین سالگرد تأسیس این دانشگاه با اشاره به رابطه ماندگاری دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیت‌های آن گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با نیت خیر و برای تأمین نیازهای کشور و پر کردن خلأ تربیت نیروهای شایسته در کشور عزیزمان ایجاد شد تا فرمایش امام که فرمودند کاری کنید که کسی برای تحصیل به خارج از کشور نیازمند نباشد محقق شود.


وی افزود: مقصد دانشگاه آزاد اسلامی مقصد سیاسی و مقصد منافع فردی و اقتصادی نبود، بلکه یک هدف عالی داشت که توسط بنیان‌گذاران این دانشگاه تأسیس شد، درواقع با این نیت خوب دانشگاه شکل گرفت و مصداق این شعر حافظ شد که: گریه شام و سحر شکر که ضایع نگشت/قطره باران ما گوهر یک‌دانه شد/ منزل حافظ کنون بارگه پادشاست/دل بر دلدار رفت جان بر جانانه شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دستاورد بزرگ انقلاب بوده است که می‌توان به آن افتخار کرد و بالید. وقتی در خارج از کشور اعلام می‌کنیم که این دانشگاه پس از انقلاب و با همت امام راحل و بنیان‌گذاران انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است باور نمی‌کنند که امروز این دانشگاه تبدیل به یک دانشگاه بزرگ در جهان شده است با کیفیتی که فارغ‌التحصیلان آن امروز در دانشگاه‌های بزرگ جهان مثل میشیگان، MIT، صنعتی شریف عضو هیئت‌علمی شده‌اند. این خیلی ارزشمند است که دانشگاهی که یک روز از نقطه صفر شروع کرد و به قول فخر رازی « چیزی داشتیم کمتر از هیچ» امروز به کانون ارزشمند تربیت نیروهای انسانی در دنیا تبدیل شده است.


موسی‌خانی خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان ارزشمند دانشگاه‌های آزاد اسلامی امروز در جای‌جای صنعت کشور عزیزمان نقش‌آفرینی می‌کنند. روزی متخصصان خارجی در منطقه عسلویه کنترل پروژه‌های ما را بر عهده می‌گرفتند اما امروز بحمدالله متخصصان ایرانی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی مثل فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین اداره و کنترل پروژه‌های صنعتی را بر عهده دارند. در حوزه پزشکی ما یک‌وقتی پزشکانی از کشورهای هم‌جوار داشتیم، در بیمارستان‌های خودمان و حتی در زمان جنگ من خاطرم هست بیمارستان شهید رجایی قزوین هم این وضعیت را داشت. امروز فارغ‌التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی ما نه‌تنها نیاز کشور را به‌طورکلی تأمین کرده‌اند بلکه در کشورهایی مثل آمریکا هم رئیس بخش‌هایی مانند ایمپلنت شدند.


وی افزود: این‌ها نشان از کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی، اهمیت آن و جایگاه بزرگ آن در تأمین نیازهای نیروی متخصص، جلوگیری از خروج ارز و نیازهای روحی روانی دانش آموزان که دچار سرخوردگی در اثر کنکور می‌شدند، شده است، ما مقطعی که کار را آغاز کردیم نسبت پذیرش یک به یازده بود ولی امروز به کیفیت بسیار خوبی رسیدیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در مورد نگاه به آینده در این دانشگاه تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی امروز زیرساخت‌های بسیار مناسبی دارد اعم از تجهیزات پژوهشگاهی و آزمایشگاهی، فضاهای مناسب که تبدیل به گوهرهایی در شهرهای مختلف کشورمان شدند که حتی بخش دولتی هم این کیفیت را ندارند. فکر می‌کنم آینده این دانشگاه مستلزم حمایت مسئولان و بالأخص حمایت بیشتر دولت محترم است.


موسی‌خانی ادامه داد: با توجه به شرایطی که الآن جامعه از حیث اقتصادی دارد، باید کمک بشود. در دنیا هم می‌بینیم که خیلی از دانشگاه‌های دولتی را هم دولت‌ها و هم مؤسسات خیریه کمک و حمایت می‌کنند. من فکر می‌کنم در بخش خیریه امروز از حمایت در بخش مدرسه‌سازی و حمایت از ساخت دانشگاه باید بهره‌مند شویم. باید دانشگاه‌ها موردحمایت اقتصادی قرار بگیرند تا از این ظرفیت‌ها خوب استفاده شود. دولت در شرایطی که دچار مشکلات شدید اقتصادی شده، می‌تواند در یک تعامل با دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت‌های خیلی خوب این دانشگاه استفاده کند و از ساخت‌وسازهای بی‌رویه در بخش دولتی جلوگیری کند.


وی بیان کرد: در خیلی از شهرهای کشور خوابگاه‌های بسیار مدرن و پیشرفته‌ای توسط دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شده است. می‌توان در یک تعامل پویا قسمتی از این‌ها را در اختیار بخش‌های دولتی قرار داد و آن‌ها نیز ازلحاظ مالی از دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کنند و از ظرفیت‌های خالی کشور چه از حیث جذب هیئت‌علمی، چه از حیث جذب کارکنان، افزایش و توسعه تجهیزات، آزمایشگاه‌ها و فضاها استفاده بهینه شود. چون ما در یک کشور، نظام و دولت قرار داریم، می‌توانیم با هم تعامل سازنده داشته باشیم.


انتهای پیام/4115/4126/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر