هدف «دعوت» تقویت همدلی و بالا بردن تابآوری جوانان بود
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری ویژهبرنامه تلویزیونی «دعوت» عصر امروز پس از گفتگوی تلفنی عوامل برنامه با مخاطبان در واحد ۱۶۲ روابط عمومی رسانه ملی، با حضور مجتبی کشاورز تهیهکننده و کارگردان و حجتالاسلام محمد برمایی کارشناس برنامه در سالن جلسات اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
پیش از آغاز نشست، طبق اعلام مسئولان روابط عمومی صدا و سیما عنوان شد که ۲۷ درصد کل تماسهای مردمی ماه مبارک رمضان در شبکه یک مربوط به برنامه دعوت بوده است. ضمن این که در مدت یک ساعت حضور عوامل برنامه برای پاسخگویی مستقیم به مخاطبان حدود ۸۰ تماس توسط عوامل پاسخ داده شد و یک هزار تماس هم از طریق پیغامگیر به سازندگان برنامه منتقل شد.
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام برمایی گفت: در برنامه دعوت به دنبال تقویت همدلی و بالا بردن تابآوری در بین مردم بودیم. مردم در این شرایط سخت نیاز به امید داشتند البته نه امیدهای واهی و تشریفاتی و ویترینی؛ معتقدم طرح و هم زدن مشکلات با آه و ناله فایدهای ندارد و باید دنبال راه حل بود.
وی گفت: مردم دوست دارند که مشکلاتشان و شیوه مواجهه با آنها را از کسانی از جنس خودشان بشنوند و نه از زبان سلبریتیها، از زبان کسانی که شاید زندگی سختی داشته باشند اما از زندگی لذت میبرند و احساس خوشبختی دارند.
کارشناس برنامه دعوت افزود: ما در برنامه دعوت چند تکنیک را دنبال کردیم. تکنیک اول همدلی بود که برخلاف همزبانی بین مردم ما کمتر اتفاق میافتد. دوم بالا بردن تابآوری مردم است من همیشه گفتهام که جوانهای ما ظرفیت بالایی دارند اما آن جنم را کم دارند. تابآوری باعث میشود که جنم جوانها بالا برود.
برمایی عنوان کرد: پرسش بنیادین برای ما این بود که اگر مردم در ماه رمضان، سلبریتیها را به عنوان مهمان در تلویزیون میبینند به آینده امیدوار خواهند شد؟ ما به این نتیجه رسیدیم که آدمها اگر افرادی از جنس خودشان را در تلویزیون ببینند خوشحال میشوند. جالب است در تماسهای امروز مخاطبان هم این را که خانمی با گریه به من گفت که من خودم این جرئت را نداشتم که جلوی دوربین بیایم، اما مهمان برنامه شما مشکلی را که سالها با آن مواجه بودم بیان کرد و به نوعی حرف دل ما را زد.
وی افزود: ما در برنامه دعوت بر این باور بودیم که نوع خوشبختی افراد به تعداد آدمها متفاوت است، اما احساس خوشبختی مشترک است مردم این مشکلات و راههای غلبه بر آن را باور میکنند، چون ماجراهایی واقعی است.
برمایی عنوان کرد: در جلسات اولیه و در صحبتهایی که با طراحان و عوامل دعوت داشتم، این پرسش برایم مهم بود که آیا حضور یک روحانی به اهدافی که به آنها اشاره کردم کمک میکند؟ این مسئله مهمی برای من بود. چرا که شاید مردم این روزها و با توجه به شرایط سخت اقتصادی و برخی کمبودها، نسبت به لباس روحانیت و روحانیون واکنشهای منفی و گلایهآمیز داشته باشند.
کارشناس برنامه دعوت افزود: بنابراین سعی کردم سه موضوع را در روزهای حضورم در این برنامه رعایت کنم؛ اول این که با مهمانان گفتگویی صمیمانه داشته باشم و با بیانی ساده و بدون استفاده از عبارات و واژههای سنگین صحبت کنم. حتی من قبل از برنامه و در گفتگوهایی که با مهمانان داشتم به آنها میگفتم اگر ممکن است مرا «حاج آقا» صدا نکنید و همان نام فامیل من را صدا کنید.
وی اظهار کرد: دوم این که سعی کردم کمتر حرف بزنم. این واقعاً برایم خیلی سخت بود (با خنده) و خیلی روی خودم فشار میآوردم و خودم را کنترل میکردم که در حرف مهمان نپرم یا نکتهای، روایتی و یا قطعه شعری را بیان نکنم. تنها خط قرمز و استثنای من زمانی بود که مهمانان نکته غلطی را بیان میکردند و من برای این که سکوتم به رضایت و تأیید تعبیر نشود، اصلاحش میکردم. در نهایت سعی کردم خودم را در اختیار تیم برنامهساز قرار دهم و با آنها همراه شوم تا بتوانیم خروجی خوبی را به مخاطبان ارائه دهیم.
تهیهکننده و کارگردان برنامه دعوت نیز در پاسخ به این سئوال که چرا مجریان برنامه دعوت(زوج نیما کرمی و همسرش) و زمان پخش این برنامه در سالهای گذشته در ماه رمضان امسال عوض شدند گفت: باید به این نکته اشاره کنم که اساساً مجریان برنامه دعوت عوض نشدند، بلکه ماهیت برنامه عوض شد. ما در ساختار جدید دنبال گزینههای جدید بودیم چرا که دیگر به دنبال یک جُنگ برای شبهای ماه مبارک رمضان نبودیم.
مجتبی کشاورز اظهار کرد: «دعوت» ویژهبرنامه افطار شبکه دوم سیما بود. موضوع محوری برنامه هم خانواده بود که موضوع حساسی است. از سوی دیگر ما زمان کافی برای یک اجرای عمومی نداشتیم. به چند دلیل حجتالاسلام برمایی را به عنوان کارشناس به برنامه آوردیم. اول اینکه، عوامل سازنده «دعوت» همان تیم سابق بودند و حجتالاسلام برمایی بخشی از تیم دعوت در سالهای گذشته بود که آیتمهای کارشناسی خانواده را اجرا میکرد و این برای ما مؤلفه مهمی بود.
وی در ادامه گفت: ما کسی را میخواستیم که در حوزه مباحث خانواده، استاد باشد و مردم هم او را بپذیرند و محبوبیت داشته باشد.از طرف دیگر برنامه زنده در زمان افطار، فردی را میطلبید که آشنا به فضای رسانه باشد و از سوی دیگر نسبت به مسائل معرفتی و دینی هم مسلط باشد.
وی گفت: ما شبکههای مختلفی داریم که برای ذائقههای مختلف برنامه میسازند. در شبهای ماه رمضان، شبکههای دیگر سیما برنامههای جُنگمحوری مانند دعوت را در سالهای گذشته داشتند و دیگر لازم نبود تا ما هم در شبکه یک و در همان ساعتها چنین برنامهای داشته باشیم.
کشاورز عنوان کرد: معمولاً لحظات آستانه افطار و پس از آن فرصت بسیار خوبی برای دورهمیهای خانوادگی است؛ بنابر این امسال با توجه به منویات مکرر مقام معظم رهبری و سیاستهای صداوسیما به دنبال این بودیم که دعوت را با محوریت خانواده بهروز کنیم.
تهیهکننده و کارگردان برنامه دعوت در ادامه افزود: روزی که خواستیم دعوت را با ساختاری متفاوت از سال گذشته روی آنتن ببریم کمی نگران بودیم، اما وقتی طراحیها نهایی شد، دیگر نگران نبودیم چرا که ابتدا و انتهای آن را میدانستیم. امروز هم خوشحالیم که طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، برنامه دعوت پربییندهترین برنامه افطار و پربینندهترین برنامه گفتگومحور صداوسیما شد.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/