صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۱ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
متخصص برجسته برنامه‌ریزی شهری از ایتالیا در دیدار با معاون شهردار تهران:

تهران در توجه به «حمل و نقل انسان‌محور» همگام با شهرهای پیشرفته جهان پیش می‌­رود

یک متخصص برجسته برنامه‌ریزی شهری از ایتالیا در دیدار با معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که تهران در توجه به «حمل و نقل انسان محور»، همگام با شهرهای پیشرفته جهان پیش‌ می‌رود، گفت: خوانش جدید حاکم بر شهرهای دنیا، توجه به پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه به جای توسعه راه‌‌ها و بزرگراه‌هاست.
کد خبر : 39335

به گزارش گروه اجتماعی آنا، راواد چوباسی (Rawad choubassi) در این دیدار افزود: ترافیک، مشکل مشترک شهرهای بزرگ جهان است و از منهتن نیویورک تا بمبئی هند با این مشکل رو به ‌رو هستند و در حال حاضر، در بسیاری از شهرهای دنیا به این نتیجه اصولی و منطقی رسیده‌اند که به جای اولویت دادن به خودروها و ساختن راه و بزرگراه برای سواره‌ها، به انسان‌ها اولویت بدهند و نسبت به ایجاد مسیرهای دوچرخه و پیاده‌­راه برای پیاده‌ها اقدام کنند.



وی با اعلام این که از سئول تا استانبول و از لندن تا لس‌آنجلس، به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه بیشتر خیابان و اتوبان داشته باشیم، به همان میزان خودروی بیشتری نیز خواهیم داشت، تأکید کرد: سیاست مشترک این شهرها، جایگزینی «حمل و نقل انسان‌محور» به جای «حمل و نقل خودرو محور» است، یعنی همان سیاستی که مدیریت شهری تهران اخیراً در پیش گرفته و نتیجه آن ایجاد تعادل و توازن بین حمل‌ و نقل سواره و پیاده از یک طرف و حمل و نقل شخصی و عمومی از طرف دیگر است.


رانندگان خودروهای شخصی در ترافیک گیر نکرده‌­اند، بلکه خودِ ترافیک هستند


این برنامه‌‌ریز شهری با اشاره به عبارتی با این مضمون که «شما در ترافیک گیر نکرده‌اید، شما خودِ ترافیک هستید!»، حضور هر شهروند با خودروی شخصی در معابر شهری را باعث تشدید ترافیک دانست و اظهار کرد: امروزه در بسیاری از شهرهای جهان از جمله پکن چین، کوالالامپور مالزی و میلان ایتالیا شاهد استفاده از حمل‌ و نقل ترکیبی هستیم، یعنی همین روشی که در تهران با استفاده از مُدهای مختلف حمل و نقلی از جمله مترو و بی‌ آر ‌تی به کار گرفته شده و شاهد آن هستیم.


چوباسی با بیان این که بمبئی هند، شهر شلوغی است که با استفاده از حمل‌ و نقل عمومی تمام نقاط آن قابل دسترس شده، تصریح کرد: البته سیاست­‌های حمل‌ و نقلی در شهرهای مختلف با یکدیگر فرق می‌کند و به عنوان نمونه، این سیاست‌ها در شهر گرمی مانند ریاض عربستان که در سطح گسترده شده، با شهر سردی مانند مسکو که بخش‌های مختلف آن از پیوستگی با یکدیگر برخوردارند، کاملاً متفاوت هستند.


وی با تأکید بر این که هر چند شرایط آب و هوایی می‌تواند در استفاده از روش‌های حمل و نقلی مؤثر واقع شود، اضافه کرد: اما این تأثیر آن قدر نیست که شهروندان را از روش مورد نظرشان باز دارد، چنانچه مردم مسکو در هوای 10 درجه زیر صفر دوچرخه‌سواری می‌کنند و در شهر قدم می‌زنند و در مقابل، مردم کوالالامپور نیز در هوای گرم و شرجی نیز به همین ترتیب، در شهر قدم می‌زنند و دوچرخه‌سواری می‌کنند.


امروز مدرن بودن شهرها در داشتن پیاده ­راه‌­هاست نه بزرگراه‌­ها


این متخصص ایتالیایی با اشاره به این که در گذشته، مدرن بودن در داشتن اتوبان­‌ها و پیچیده بودن شهرها معنا می‌­شد، در صورتی که امروز مدرن بودن به معنای داشتن پیاده‌ راه‌های سرسبز و ساده بودن شهرهاست، اظهار کرد: در سئول کره جنوبی، اتوبانی بزرگ را خراب کردند و با تبدیل آن به پیاده‌راه، در حقیقت آن را دوباره به مردم باز گردانند، ضمن این که حرکت به سمت «حمل و نقل پیاده» و تبدیل شهرها به ساختاری ساده را در شهرهای ایتالیا از جمله میلان، رُم و ناپل نیز شاهد هستیم.


چوباسی با بیان این که ساختارهای پیچیده شهر را باید به ساختارهایی ساده و دسترس‌پذیر تبدیل کنیم، تصریح کرد: هر قدر ابعاد و حجم زیرساخت‌های شهری را کمتر کرده و به سمت سادگی در شهر حرکت کنیم، به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنیم، ضمن این که توسعه حمل‌ و نقل عمومی که بخشی از آن در اعماق زمین قابل انجام است، در دسترس‌‌پذیر کردن شهر برای شهروندان بسیار مؤثر است.


وی با تأکید بر این که بی‌ آر تی تهران بسیار خوب طراحی و اجرا شده و با بوگوتای کلمبیا که به نوعی ابداع کننده این روش حمل‌ و نقلی است، برابری می­‌کند، اضافه کرد: هر چند متروی تهران در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده اما راه درازی را برای زیر پوشش قرار دادن کل شهر در پیش دارید، چنانچه اکنون میلان با یک و نیم میلیون جمعیت 5 خط مترو دارد، در صورتی که تهران با 9 میلیون جمعیت نیز 5 خط مترو دارد.


آماده استفاده از تجارب موفق بین‌المللی هستیم


معاون شهردار تهران در این دیدار با اشاره به رویکرد مدیریت شهری تهران مبنی بر نگاه انسانی به شهر با محوریت «حمل و نقل انسان‌محور» در سال­‌های اخیر، گفت: به موازات این نگاه، تلاش کرده‌ایم تا حمل‌ و نقل عمومی، در دسترس و مطمئن را برای عموم مردم تدارک ببینیم، به نحوی که شهروندان با 350 متر پیمایش به اولین مُد حمل‌ و نقلی دسترسی داشته باشند.


تشکری هاشمی با بیان این که در حمل‌ و نقل شهری تهران، یک مدل حلقوی ـ شعاعی را ترسیم کرده‌ایم و با حرکت از رینگ­‌های حلقوی اطراف شهر به سمت رینگ اصلی مرکز شهر، تلاش داریم تا کل شهر را تحت پوشش حمل‌ و نقل عمومی قرار دهیم، تصریح کرد: به این منظور، 8 خط مترو و 10 خط بی آر تی را پیش‌‌بینی کرده‌ایم که با تکمیل آن‌ها بخش عمده­‌ای از هدف­گذاری‌­مان برای زیر پوشش قرار دادن کل شهر محقق می‌شود.


معاون شهردار تهران در پایان این دیدار با تأکید بر این که تغییر نگاه مردم برای این که وسیله نقلیه شخصی خود را کنار بگذارند و از وسایل حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنند، کار بسیار سخت و زمان‌بری است، تأکید کرد: آلودگی هوا در تهران، مسأله‌ای جدی است که مهم‌ترین عامل آن منابع متحرک یعنی خودروها هستند و به این منظور، نیاز داریم تا از تجربیات موفق بین‌المللی به ویژه تجارب کلان شهرهایی که در گذشته از آلودگی هوا رنج می‌بردند اما امروز مردم آن هوای پاک تنفس می‌کنند، استفاده کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر