صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
شهردار تهران در جمع خبرنگاران:

تهیه آیین‌نامه استاندارد جایگاه‌های سوخت تک نازل تا دو ماه آینده/ درخواست از دولت برای کمک به توسعه حمل‌ و نقل عمومی

شهردار تهران گفت: منکر این نیستم که دولت هم مشکلات خودش را دارد، اما انصافا یکی از حقوقی که مردم به گردن مسئولان اجرایی در دولت و شهرداری دارند، حمل‌ و نقل عمومی است؛ چرا که این موضوع هم آرامش روزانه آن‌ها را تامین می‌کند و هم طول عمر آن‌ها به آن بستگی دارد.
کد خبر : 38808

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمدباقر قالیباف ظهر امروز در حاشیه آئین ورود 73 واگن مترو، تاکسی‌های هیبریدی و پلاک‌گذاری موتورهای برقی، در سخنانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از چند سال قبل شده است، سعی می‌کنیم در آغاز سال تحصیلی جدید با توسعه حمل‌ و نقل عمومی، ساماندهی سرویس‌های مدارس، اضافه کردن واگن‌های قطار و اتوبوس‌های جدید و همچنین توسعه خطوط مترو، مشکلات کمتری داشته باشیم. از این رو امروز هم 73 واگن جدید را به مجموعه حمل‌ و نقل عمومی اضافه می‌کنیم.


وی در ادامه با اشاره به آغاز به کار تاکسی‌های جدید هیبریدی در شهر تهران تاکید کرد: البته این خودروها دو سه ماه است که وارد شده‌اند و در آینده نزدیک نیز توسعه بسیاری به جهت تعداد خودروها خواهیم داشت. همچنین از جهت نوع کار، آموزش و به کارگیری رانندگان نیز اتفاق خوبی رخ می‌دهد تا ماشین‌های هیبریدی که آلودگی آنها به صفر نزدیک است، در شهر تهران افزایش یابد.


شهردار تهران به موضوع پلاک‌گذاری موتورهای برقی نیز اشاره کرد و گفت: هر چند شاید این موضوع وظیفه شهرداری تهران نباشد اما در حوزه موتورهای برقی تقبل کردیم تا در صورت خریداری موتورها از سوی شهروندان، 80 درصد قیمت موتور را تا سقف 12 میلیون تومان وام قرض الحسنه بدهیم. از سوی دیگر امکان خوبی را نیز برای واردکنندگان خودروهای تاکسی هیبریدی فراهم کرده‌ایم، به نحوی که بخشی از یارانه را به این خودروها پرداخت می‌کنیم و در قیمت‌ها نیز تجدیدنظر شده است تا استفاده از این خودروها اقتصادی باشد. به گونه‌ای که یک خودروی هیبریدی جدید می‌تواند در یک دوره شش تا هفت ساله قیمت خودش را در برگشت سرمایه داشته باشد. در این زمینه نیز بخش خصوصی استقبال خوبی داشته است و امیدوارم که بتوانیم شاهد توسعه این بخش باشیم.


قالیباف تاکید کرد: با سیاست‌هایی که برای توسعه حمل‌ و نقل پاک و جلوگیری از آلودگی هوا داریم، این گام مهمی به شمار می‌رود که امروز شاهد افتتاح پروژه‌های آن هستیم. همچنین امیدوار هستم تا در چند روز آینده بتوانیم 18 کیلومتر از امتداد خط سه مترو تهران که به طول 38 کیلومتر طولانی‌ترین خط مترو شهر به شمار می‌رود را افتتاح کنیم.


وی در پاسخ به سئوالی درباره سرنوشت نصب کاتالیست خودروها به منظور کاهش آلودگی هوا هم گفت: اینکه در تولید خودرو باید کاتالیست‌ها نصب شود، حتما جزو الزامات به شمار می‌رود. در کنار این موضوع باید معاینه فنی خودروها هم انجام شود. همچنین در رسانه‌ها اعلام شده است که در آبان ماه طرح (LEZ) در شهر اجرایی خواهد شد به نحوی که اگر پیش از این محدوده طرح ترافیک داشتیم، در این طرح برای خودروهایی که تولید آلودگی می‌کنند محدودیت خواهیم داشت. به این معنی که نه به آن‌ها طرح ترافیک می‌دهیم و نه اجازه تردد در این محدوده برای آن‌ها فراهم خواهد بود تا محدوده هوای پاک و معروف به (LEZ) اجرایی شود.


قالیباف با تاکید بر اینکه طبق قانون خودروهایی همچون اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده، پیکان‌های آلاینده و...، باید از مدار خارج شوند، تاکید کرد: یک پیکان در سال به اندازه وزن خودش آلودگی هوا دارد. به همین جهت از آبان ماه جلوی حرکت و فعالیت این خودروهای آلاینده در سطح شهر را می‌گیریم.


شهردار تهران همچنین درباره توافق صورت گرفته میان شهرداری تهران و وزارت نفت برای نصب جایگاه‌های سوخت تک نازل در شهر تهران تاکید کرد: دیروز در کمیسیون ماده پنج این موضوع مطرح و قرار شد دبیرخانه کمیسیون ماده پنج آئین‌نامه‌هایی که از جهت استانداردهای ایمنی برای وزارت نفت آماده کرده‌اند را ارائه کند. همچنین دبیرخانه کمیسیون ماده 5 باید این آئین نامه را از بعد ساختمانی و کالبدی آماده‌سازی کند تا حداکثر طی دو ماه آینده در کمیسیون ماده 5 تصویب شده و بتوانیم پمپ‌های تک دانه‌ای را در سطح شهر و حتی برخی مجتمع‌های ساختمانی و فروشگاه‌ها به صورت استاندارد داشته باشیم تا مردم بتوانند استفاده کنند.


وی در پاسخ به سوالی درباره سهم دولت از حمل‌ و نقل عمومی بیان کرد: البته در این زمینه دولت باید گزارش دهد که در دو سال اخیر تا چه میزان در خرید اتوبوس به شهرداری تهران کمک کرده است؟ این در حالی است که در بحث اتوبوس هیچ کمکی نشده و حتی درصد کمی از یارانه بلیت تامین شده است. در کنار این موضوعات در بحث 50 درصد سهم دولت در زمینه سرمایه‌گذاری مترو نیز مشکلات زیادی است.


شهردار تهران تاکید کرد: البته منکر این نیستم که دولت هم مشکلات خودش را دارد، اما انصافا یکی از حقوقی که مردم به گردن مسئولان اجرایی در دولت و شهرداری دارند حمل‌ و نقل عمومی است چرا که این موضوع هم آرامش روزانه آنان را تامین می‌کند و هم به طول عمرشان ربط دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: شهردار تهران
ارسال نظر