صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۷ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام خسروپناه:

علوم انسانی مهم‌ترین عامل معرفتی تمدن یا انحطاط بشر است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی علوم انسانی را مهم‌ترین عامل معرفتی تمدن یا انحطاط انسان دانست.
کد خبر : 385906

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرج، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه یکشنبه شب در جمع استادان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در نشست تخصصی تحول در علوم انسانی با بیان بخش‌ها و فرازهایی از بیانه گام دوم انقلاب اسلامی از تأکیدات مقام معظم رهبری درباره علوم انسانی سخن گفت.


وی گزارشی کلی از عملکرد معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ارائه و تصریح کرد: یکی از توصیه‌های هفت‌گانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، علوم انسانی است که اگر در تحقق این بیانیه به فکر تعالی علوم انسانی نباشیم، قطعاً در سایر حوزه‌ها نیز دچار مشکل خواهیم شد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه علوم انسانی درباره ابعاد و ساحت‌های انسان سخن می‌گوید که این انسان یکی از کارکردهایش کشف طبیعت، ساخته‌های بشری در حوزه‌های هنری، صنعتی، تکنولوژیکی و ... است، ادامه داد: همین انسان است که می‌تواند تمدن خود را بسازد یا مسیر انحطاط پیش بگیرد.


خسروپناه با مروری بر وضعیت موجود دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم انسانی، این وضعیت را به نسبت نیاز علمی جامعه قابل قبول ندانست و گفت: از دستاوردهای سفرهای استانی این معاونت، کشف و شناسایی استادان نخبه و صاحب‌نظر درباره علوم انسانی است که برای ایجاد تغییرات لازم در وضعیت موجود به صورت ستادی با این معاونت همکاری کنند.


وی با انتقاد از سیستم آموزشی کشور از مدارس گرفته تا دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: دانش‌آموز و دانشجو زمانی تفکرمحور عمل می‌کند که معلمان و استادان برای تربیت پژوهش‌محور و تفکرمحور به آنان آموزش دهند و از سیستم آموزش‌محور صرف فاصله بگیرند.



از دستاوردهای سفرهای استانی این معاونت، کشف و شناسایی استادان نخبه و صاحب‌نظر درباره علوم انسانی است که برای ایجاد تغییرات لازم در وضعیت موجود به صورت ستادی با این معاونت همکاری کنند



معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنانش با برخی انتقادات از آموزش و پیروی صرف از علوم انسانی غربی گفت: انتقاد از علوم غربی به معنی کنار گذاشتن آن نیست و نباید دانستن و آگاهی از این علوم را نفی کرد.


خسروپناه با تشریح سه مؤلفه به‌روزرسانی علوم انسانی و داشتن آخرین علوم روز دنیا، بومی‌سازی علوم انسانی و درگیرکردن این علوم با مسائل روز جامعه و در نهایت اسلامی‌سازی علوم انسانی اظهار کرد: این معاونت به دنبال تعالی علوم انسانی و هنر است که از طریق این سه مؤلفه به آن دست خواهیم یافت.


وی با بیان وجود 35 گروه تخصصی در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از صاحب‌نظران و مسئولان ذی‌ربط خواست با توانمندسازی استادان، تألیف کتب درسی، راه‌اندازی مجلات تخصصی و علمی پژوهشی، برقراری کرسی‌های نظریه‌پردازی و ... به ارتقای این علوم و حل برخی مشکلات موجود کمک کنند.


خسروپناه در ادامه این نشست که با حضور دکتر سید محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد به پرسش و پاسخ با استادان و مربیان علوم انسانی و دروس معارفی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز پرداخت.


وی در حاشیه این نشست تخصصی از بخش‌ها و فضاهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بازدید کرد.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر