صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
به همت دانشگاه آزاد اسلامی؛

کتاب «سـنجش در پژوهـش‌های مدیریت» منتشر می‌شود

کتاب «سـنجش در پژوهـش‌های مدیریت» تألیف سعید باقرسلیمی و مژگان عبداللهی کلورزی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به‌زودی منتشر می‌شود.
کد خبر : 383940

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «سـنجش در پژوهـش‌های مدیریت» راهنمای جامعی است برای کمک به پژوهشگران در سطوح مختلف برای سنجش مفاهیم و متغیرهای مرتبط با گرایش‌های مختلف مدیریت مثل ساختار سازمانی، رفتار سازمانی، عملکرد و بهره‌وری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی و ... به‌خصوص این کتاب بر پرکاربردترین ابزار سنجش متغیرها یعنی پرسشنامه که در اکثر انواع تحقیقات مدیریتی از قبیل تحقیقات میدانی، کاربردی و استراتژی پژوهش‌های کمی از قبیل تحقیقات پیمایشی تمرکز دارد.


این اثر می‌توانند برای کلیه افراد اعم از مدیران، کارشناسان و خبرگان سازمانی و آکادمیک و خصوصاً دانشجویان مقاطع مختلف گرایش‌های مدیریت که قصد انجام پژوهش‌های سازمانی را دارند، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند برای انجام رساله‌های خود از محتوای فراهم شده در این کتاب استفاده کنند.


کتاب «سـنجش در پژوهـش‌های مدیریت» به 32 فصل تقسیم شده است که 6 بخش اصلی را پوشش می‌دهند. بخش اول با عنوان تئوری‌های سازمانی نام‌گذاری شده است. در این بخش موضوعاتی مرتبط با کلّیت سازمان همچون ساختار سازمان، محیط سازمان، عملکرد و بهره‌وری سازمان، رهبری، مدیریت استراتژیک، فناوری اطلاعات و ... مطرح شده‌اند.


بخش دوم به رفتار فردی اختصاص دارد که در آن موضوعاتی که مرتبط با هر فرد در سازمان است همچون رفتار شهروندی سازمانی، عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی، ادراکات کارکنان و ... مطرح می‌شوند.


بخش سوم حوزه رفتار گروهی است و شامل موضوعاتی همچون سرمایه سازمانی، ارتباطات سازمانی، تعارض سازمانی، یادگیری سازمانی است که با کل کارکنان در ارتباط است را در بر می‌گیرد.


بخش چهارم به حوزه رفتار سازمانی اختصاص دارد و به موضوعاتی همچون تحول سازمانی و فرهنگ سازمانی می‌پردازد.


بخش پنجم کتاب با عنوان مدیریت بازاریابی به موضوعاتی که منجر به افزایش قابلیت‌های این حوزه همچون استراتژی‌های فروش، نوآوری در بازار، مدیریت ارتباط با مشتری و ... می‌پردازد. در بخش ششم نیز مفاهیم مرتبط با حوزه مدیریت منابع انسانی جای داده شده‌اند که شامل فصل‌هایی همچون آموزش و توسعه منابع انسانی، طراحی مشاغل، ترك خدمت، اخلاق کاری و ... می‌شود.


همچنین کتاب حاضر شامل 389 پرسشنامه است که به جهت سهولت دسترسی به صورت پیوسته شماره‌گذاری شده‌اند. نحوه شماره‌گذاری پرسشنامه‌ها در فهرست مطالب، متن کتاب و فهرست منابع یکسان بوده و همسانی اعداد رعایت شده است.


طیف پرسشنامه‌های موجود در کتاب به صورت طیف لیکرت (خیلی مخالفم تا خیلی موافقم و یا خیلی کم تا خیلی زیاد) است که به دلیل مشابهت از متن حذف شده است. در این باره پژوهشگران محترم با خواندن سؤال پیشین هر پرسشنامه می‌توانند به طیف مرتبط با آن پی ببرند؛ مثلاً برای پرسشنامه‌هایی که سؤال «چه مقدار با جملات زیر موافق هستید؟» مطرح شده است، باید از طیف خیلی مخالف تا خیلی موافق استفاده کرد و برای پرسشنامه‌هایی که میزان آن متغیر را خواسته است باید از طیف خیلی کم تا خیلی زیاد استفاده کرد. با این حال برای پرسشنامه‌های خارج از این چارچوب، طیف مرتبط با آن در متن پرسشنامه ذکر شده است.


برخی از پرسشنامه‌ها قابلیت جای‌گذاری در چندین فصل را داشتند، که به دلیل جلوگیری از تکرار، فقط در یک فصل قرار داده شده‌اند. توضیحات مربوط به چنین پرسشنامه‌هایی به صورت پانویس در صفحه مربوط به آن آمده است. در جلوی برخی از سازه‌های پرسشنامه نمادR نشان داده شده است که به کلمه Reverse اشاره دارد. به این معنا که باید امتیاز در نظر گرفته شده برای آن سؤال در هنگام تحلیل معکوس شود.


کتاب «سـنجش در پژوهـش‌های مدیریت» تألیف سعید باقرسلیمی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و مژگان عبداللهی کلورزی در 315 صفحه، شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 56 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت راهی بازار نشر می‌شود.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر