صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دادستان کل کشور:

در مجازات قاچاقچیان مواد مخدر تجدیدنظری نشده است/ با ورود ناتو و آمریکا به افغانستان حجم تولید مواد مخدر 40 برابر افزایش یافت

دادستان کل کشور با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان هیچ زمانی از دستور کار قوه قضائیه خارج نمی‌شود، گفت: در خصوص مجازات قاچاقچیان مواد مخدر هیچ تجدید نظری صورت نگرفته است و تنها روند تعیین این احکام در آیین دادرسی کیفری جدید تغییر پیدا کرده است.
کد خبر : 38334

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در حاشیه نشست منطقه‌ای استان‌های شرق و جنوب شرق کشور با موضوع مواد مخدر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع مواد مخدر درواقع موضوعی است که از لحاظ منابع اقتصادی و به لحاظ سیاسی تحت سیطره مافیای قدرت و ثروت که بر جهان سلطه دارند قرار گرفته است، اظهار کرد: نظام سلطه بر افغانستان و همچنین تولید مواد مخدر زیر چتر ناتو و آمریکا صورت می‌گیرد و با ورود کشورهای اروپایی، ناتو و آمریکا متاسفانه مواد سنتی تبدیل به مواد صنعتی خطرناک شده‌اند.


وی با بیان اینکه با ورود ناتو و آمریکا به افغانستان حجم تولید مواد مخدر در این کشور چند برابر شده است، افزود: از زمانی که مافیای قدرت وارد افغانستان شده‌اند تولید مواد مخدر در این کشور 40 برابر افزایش پیدا کرده است. این بلای خانمان سوز که منابع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نظام‌ها را سست کرده است باعث می‌شود ملت‌ها در سراسر جهان از بین بروند.


دادستان کل کشور با بیان اینکه پول این مواد در جیب ملت افغانستان نمی‌رود، عنوان کرد: جوانان بسیاری توسط مواد مخدر به اعتیاد رو می‌آورند و این موضوع در واقع ایران و سایر کشورها را تهدید می‌کند. ما باید در بخش‌های دیگر نیز به موضوع مواد مخدر بپردازیم.


حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به کسانی که به سمت مواد مخدر حرکت می‌کنند هشدار داد و گفت: هر کس که به مواد مخدر نزدیک می‌شود چه در حوزه حمل و نگهداری، توزیع و یا استفاده از آن باید بداند به دست خود نابودی خویش را رقم زده است. ما باید در تمام سریال‌ها، تئاترها، اخبار و مسائل فرهنگی خود به این موضوع بپردازیم تا همه از خطر استفاده از مواد مخدر آگاه شوند. این اقدامات باید در کنار اقدامات انتظامی و قضائی تشدید شود.








زمانی که قرار است ما مواد مخدر را آتش بزنیم آنها می‌گویند شما در این زمینه خیلی فعال هستید و از ما تقدیر می‌کنند اما در قطع‌نامه نماینده سازمان ملل، ایران را در نحوه برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر محکوم می‌کنند. این رفتار غرب در واقع همراه با پارادوکس است و مغرب زمین نمی‌تواند در این زمینه پاسخ مناسبی به ایران دهد

وی با تاکید بر این موضوع که ما از اول پیروزی انقلاب اسلامی در تشدید مبارزه با مواد مخدر حرکت کردیم، اضافه کرد: این نشست‌ها در جهت تشدید راهکارهای مبارزه با مواد مخدر است. در کنار فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی باید کار فرهنگی و اقتصادی صورت گیرد تا پشتوانه اقتصادی قاچاقچیان نابود شود. آنها در قالب پولشویی تلاش می‌کنند تا پول ناپاک خود را در سیستم بانکی و گردش مالی قانونمند و پاک جلوه دهند.


دادستان کل کشور ادامه داد: ما باید در همه بخش‌های اقتصادی با پشتوانه حوزه‌های اطلاعاتی و اقتصادی تمام زمینه‌های مالی قاچاقچیان را از بین ببریم.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه به رفتار دو گانه غرب در خصوص مبارزه با مواد مخدر در ایران اشاره کرد و افزود: زمانی که قرار است ما مواد مخدر را آتش بزنیم آنها می‌گویند شما در این زمینه خیلی فعال هستید و از ما تقدیر می‌کنند اما در قطع‌نامه نماینده سازمان ملل، ایران را در نحوه برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر محکوم می‌کنند. این رفتار غرب در واقع همراه با پارادوکس است و مغرب زمین نمی‌تواند در این زمینه پاسخ مناسبی به ایران دهد.


دادستان کل کشور با بیان اینکه ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است تصریح کرد: ما با تمام ظرفیت و با تقدیم کردن شهدای نیروی انتظامی در این زمینه تلاش فراوانی را از خود نشان داده‌ایم اگر ایران موضوع مبارزه با مواد مخدر را رها کند این مواد وارد کشورهای اروپایی می‌شود زیرا اگر ایران مجوز عبور مواد مخدر را صادر کند تمام اروپا غرق در مواد مخدر می‌شود اما آنها به جای تقدیر و حمایت حتی گاهی یک حرکت سوری هم انجام نمی‌دهند اگر چه باید بدانند ما به تقدیر و تشکر و یا محکومیت آنها نگاه نمی‌کنیم و وظیفه شرعی خود را در این زمینه انجام می‌دهیم. ایران در حرکت مبارزه با مواد مخدر سست نمی ‌شود اگر چه می‌داند غرب همواره در این زمینه دو گانه عمل کرده است.


وی به ارتباط بخش‌های بین‌المللی در جهت مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: یکی از اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در کنار بخش قضائی و انتظامی وزارت امور خارجه است تا آنها علاوه بر وظیفه اصلی خود نقشی را در دیپلماسی مواد مخدر ایفا کنند. مهم‌ترین معضل مواد مخدر سرقت‌ها، اعتیاد و بسیاری از مشکل‌هایی است که آثار اجتماعی را به همراه دارد اگر بحث دیپلماسی در این زمینه فعال شود با حمایت اتحادیه اروپا باید در این خصوص پیگیری‌های جدی صورت گیرد اگرچه تا به امروز یک حرکت‌هایی انجام شده است اما کافی نیست.


دادستان کل کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است از مجازات قاچاقچیان کاسته شود، گفت: مبارزه با مواد هیچ زمانی از دستور کار ما خارج نمی‌شود و در ارائه مجازات‌ها هیچ تجدیدنظری صورت نگرفته است تنها آیین دادرسی کیفری جدید نسبت به روند تعیین این احکام یک ساز و کار جدید را مد نظر گرفته است.








پرونده‌های کلان قاچاق مواد در بخش‌های اطلاعاتی همانند نیروی انتظامی و یا وزارت اطلاعات و یا بخش‌های دیگر دنبال می‌شود و حجم این پروند‌ه‌ها بسیار بالا است.

وی تاکید کرد: در ساز و کار قبلی دادستان کل و رئیس دیوان عالی کشور در این خصوص نظر می‌دادند اما هم اکنون شعب دیوان عالی مجازات‌ها را تعیین می‌کنند اما مجازات‌ها کاسته نمی‌شود. در سراسر کشور شعبات ویژه‌ای پرونده‌های کلان را مورد بررسی قرار می‌دهند.


وی با تاکید بر اینکه باید حضور اطلاعاتی در زمینه شناسایی پرونده‌های کلان تشکیل شود، اضافه کرد: همه سازمان‌های ذیربط با موضوع مواد مخدر از جمله نیروی انتظامی و اطلاعات باید از تمام ظرفیت و امکانات خود در زمینه مبارزه با باندهای بزرگ استفاده کنند. مبارزه با خرده فروش‌ها نیزباید انجام شود اما مهم این است که به سمت شناسایی و دستگیری باندهای بزرگ حرکت کنیم تا از نقاط مرزی خود محافظت کرده و در زمینه مبارزه با مواد مخدر موفق‌تر عمل کنیم.


حجت الاسلام رئیسی به بالا بودن حجم پرونده‌های مبارزه با مواد مخدر در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: پرونده‌های کلان قاچاق مواد در بخش‌های اطلاعاتی همانند نیروی انتظامی و یا وزارت اطلاعات و یا بخش‌های دیگر دنبال می‌شود و حجم این پروند‌ه‌ها بسیار بالا است.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است موضوع تلگرام در شورای عالی مجازی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: این شورا با حکم مقام معظم رهبری آغاز به کار کرده است و قرار است در اولین جلسه‌ای که برگزار می‌شود تمام تهدیدات در خصوص شبکه های فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر