صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

ماجرای ایجاد معاونت بازرگانی در دفتر رئیس‌جمهور

موضوع ایجاد «معاونت بازرگانی» در دفتر رئیس‌جمهور چند روزی است در محافل اقتصادی و مجلس با واکنش‌های متفاوتی همراه است.
کد خبر : 383188

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور چند روز قبل گفته بود: اگر لایحه تفکیک وزارت صنعت در مجلس به نتیجه نرسد طرحی به رئیس‌جمهوری ارائه می‌شود که بر اساس آن «معاونت بازرگانی» متشکل از وزارت جهاد کشاورزی و صنعت؛ معدن و تجارت تشکیل می‌شود.


قبلاً هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر از تشکیل معاونت بازرگانی در دولت داده بودند، درحالی‌که تشکیل این معاونت در تضاد با برنامه ششم توسعه و بسیاری از قوانین مجلس است. دولت بر این موضوع تأکید دارد، به همین علت نمایندگان مجلس مخالفت خود را برای اقدام دولت از تفکیک وزارتخانه تا تشکیل معاونت بازرگانی اعلام کرده بودند.


برخی از کارشناسان با انتقاد از ایجاد «معاونت بازرگانی» در دفتر رئیس‌جمهور بر این نکته تأکید می‌کنند که با ایجاد چنین معاونتی بستر برای ایجاد واردات بی‌رویه باز فراهم خواهد شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر واردات محصولات مختلف کنترلی نخواهد داشت.


حدود دو سالی است که زمزمه‌های تشکیل معاونت و یا وزارت بازرگانی از سوی دولت‌مردان به گوش می‌رسد و دولتی‌ها همه تلاش خود را انجام می‌دهند تا به ایجاد فضایی مستقل برای واردات کالا کمک کنند.


یکی از تأثیرات منفی تشکیل معاونت بازرگانی بر روی رونق تولید در کشور است که در بلندمدت سبب از بین رفتن بحث تولید در کشور خواهد شد به همین دلیل بود که وزارت بازرگانی در گذشته با وزارت صنعت ادغام شد.


به گفته واعظی، بحث تولید محصولات کشاورزی اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به‌طور ذاتی به دنبال تولید صنعتی است. آنچه این وسط می‌ماند، رهاشدگی بازار است که نیاز به وزارت بازرگانی یا معاونت بازرگانی دارد.


تأکید دولت بر مدیریت بازار توسط معاونت بازرگانی است اما به این نکته توجه ندارد که مشکل در نبود معاونت یا وزارتخانه نیست مشکل در نبود مدیر توانا برای حل این مشکل است.


حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس گفت: ایجاد معاونت بازرگانی در دفتر رئیس‌جمهور دور زدن قانون و بی‌تفاوتی نسبت به نظر مجلس در خصوص مخالفت با انتزاع بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.


انتهای پیام/4092/4083/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر