پیشتازی دانشگاه آزاد اسلامی در علوم و فناوری نو
جواد علمایی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در پاسخ به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه آموزش عالی از زمان تأسیس تاکنون چقدر اثرگذار بوده است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی که با پیشنهاد هاشمی رفسنجانی و با کمک و پشتیبانی حضرت امام خمینی (ره) تأسیس شد و سه دهه نیز از فعالیت آن سپری شده است توانسته گامهای مؤثری در ارتقای آموزش عالی بردارد.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اول تأسیس در قالب رشتههای آموزش معلمان برای ارائه خدمات به فرهنگیان و سایر افراد علاقهمند پذیرش دانشجو داشت. همچنین این دانشگاه در نظام آموزش پارهوقت کارکنان و سایر افراد شاغل بسیار اثرگذار بود. دانشگاه آزاد حقیقتاً دانشجویان را با فرهنگ اسلامی ایرانی، دفاع مقدس، اندیشههای امام خمینی (ره)، مفاهیم قرآنی با ارائه دروس وصایای امام (ره)، تنظیم خانواده آشنا کرد.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ظرفیت پذیرش آموزش عالی در رشتههای پزشکی و غیرپزشکی با وجود دانشگاه آزاد اسلامی دو برابر شده است.
علمایی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در مقطعی توانست از مؤسسات غیرانتفاعی نوع دوم و حوزه منحله شهید شاهآبادی در سالهای 77 و 78 با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرش دانشجو داشته باشد و سرگردانی این دانشجویان را رفع کند.
وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد توانست آموزش عالی را به تمام استانها و نقاط دورافتاده کشور ببرد. این دانشگاه توسعه چشمگیری در حوزه تحصیلات تکمیلی داشت و از این طریق بسیاری از هموطنان توانستند در واحدهای نزدیک محل کار و سکونت خود دوره تحصیلات تکمیلی را سپری کنند.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد در تأسیس واحدهای برونمرزی نیز بسیار فعالانه عمل کرد. همچنین اکنون دانشجویان خارجی زیادی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در توسعه آموزشهای مجازی، واحد الکترونیکی را ایجاد کرد و اکنون دانشجویان زیادی در این واحد مشغول به تحصیل هستند.
وی در پاسخ به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در رشتههای نو و بینرشتهای در گروه کشاورزی، علوم پایه، فنی و مهندسی چقدر فعال بوده است، بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تدوین برنامههای درسی جدید و با برنامههای درسی رشتههای میانرشتهای تلاش کرد تا به نیازهای جامعه پاسخ دهد. از جمله این رشتههای میتوان به رشتههای کارشناسی طلا و جواهرسازی، کارشناسی ارشد طلا و جواهرسازی، کارشناسی ارشد زیست گیاهی، کارشناسی ارشد مهندسی موادغذایی و فرآوردههای زیستی، کارشناسی ارشد علوم و صنایع بستهبندی مواد غذایی، کارشناسی ارشد خاکشناسی گرایش کشت بدون خاک، کارشناسی ارشد علوم و صنایع غذایی اشاره کرد.
علمایی ادامه داد: همچنین رشته دکتری مهندسی مواد غذایی و فرآوردههای زیستی، دکتری گداخت هستهای، دکتری شیمی پلاسما، دکتری مدیریت ایمنی و بهداشت و محیط زیست، کارشناسی مهندسی ژنتیک، کارشناسی ژئومتالورژی، کارشناسی زمین پزشکی، دکتری مهندسی طراحی محیط زیست، کارشناسی زیست ریاضی، کارشناسی بیوانفورماتیک، کارشناسی ارشد زیست هنر، کارشناسی مهندسی زیستی، کارشناسی مهندسی بافت و سلولهای بنیادی، کارشناسی ارشد مهندسی ژنتیک، کارشناسی ارشد زیست پلاسما از دیگر رشتههای میان رشتهای در دانشگاه آزاد اسلامی است.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی همچنین ایجاد رشتههای علوم دامی گرایش تغذیه زیست آبزیان، علوم دامی گرایش تغذیه آبزیان پرورشی در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری، نانوزیستفناوری در دوره کارشناسی ارشد، مهندسی تونل در دوره کارشناسی، مهندسی بیمارستانی در دوره کارشناسی، شیمی دریا در مقطع دکتری، بیوانفورماتیک در دوره کارشناسی، گیاهپزشکی در دوره دکتری، زمینپزشکی در دوره کارشناسی ارشد، مهندسی زیستی در دوره کارشناسی ارشد، میکروبیولوژی در دوره کارشناسی ارشد، میکروبیولوژی دریایی در دوره کارشناسی ارشد را در دست بررسی و تدوین دارد.
وی تصریح کرد: بازنگری برنامه درسی رشتههای دکتری عمومی دامپزشکی برای دانشجویان ورودی 97 به بعد، دکتری تخصصی بیماریهای داخلی دام بزرگ برای دانشجویان ورودی 97 به بعد از دیگر برنامههای دانشگاه است.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی درباره برنامه آینده دانشگاه برای رشتههای جدید و جذب بیشتر دانشجو گفت: توسعه آموزش عالی در کشور باعث شده که عرضه آموزش عالی از تقاضای آن پیش گیرد و ظرفیتهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی خالی بماند. دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید به ظرفیتهای موجود و مزیتهای رقابتی خود میتواند برای توسعه آموزش عالی و جذب دانشجویان اقداماتی نظیر پایش رشته-شهرهای دایر در واحدهای دانشگاهی و اختصاص رشته به واحدهای با در نظر گرفتن ظرفیتهای جذب دانشجو، امکانات و امکان ایجاد اشتغال برای دانشآموختگان بومی آن شهر یا استان را مدنظر قرار دهد.
وی ادامه داد: همچنین میتوان برنامههای درسی جدید با مطالعه رشتههای دانشگاههای خارجی با در نظر گرفتن شرایط و نیاز بازار کار ایران، برنامههای توسعهای، اسناد بالادستی و ویژگیهای بومی کشور تدوین کرد.
علمایی خاطرنشان کرد: باید رشتههای میانرشتهای با توجه به توسعه علم و فناوری متناسب با نیازهای جامعه را ایجاد کرد. همچنین میتوان دروس مازادی را در قالب دروس اختیاری تدوین کرد تا دانشجویان با اخذ این دروس بتوانند نیازهای خود را در زمینههای مختلف نظیر اشتغال و ادامه تحصیل برطرف کنند. ایجاد دورههای کوتاهمدت کاربردی برای تربیت نیروی انسانی حرفهای و کارآفرین و توسعه آموزش مجازی در برخی از رشتهها و دروس از دیگر برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی است.
انتهای پیام/4107/4040/پ
انتهای پیام/