بودجهها را صرف آموزش ناشران کنیم
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مؤسسه خانه کتاب، دومین نشست مؤسسه خانه کتاب با استارتآپهای فعال در حوزه کتاب با حضور حمیدرضا احمدیان مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات، نیکنام حسینیپور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، عادل طالبی عضو هیئتمدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران، مجتبی تبریزنیا مشاور اجرایی خانه کتاب، احسان سعیدیفر از سامانه آنلاین امانت کتاب، پیمان نوروزی از دانش نگار، دانا خواجوی مدیر استارتآپ بوکت، رسول رجایی مدیر اجرایی بخش استارتآپها در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، آزاده نظربلند معاون فناوری و اطلاعرسانی مؤسسه خانه کتاب، مهرداد ملکمحمدی از سامانه پست کتاب، مهدی صالحی دبیر انجمن ویرایش و درستنویسی، محمد قربانعلی از فیدیبو، مصطفی سعیدنژاد مدیرعامل شبکه مترجمین ایران در مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حسینیپور با اشاره به اولین جلسه بررسی آینده کتابهای الکترونیک با استارتآپهای فعال در حوزه کتاب بیان کرد: در جلسه گذشته، درباره ظرفیتهای خانه کتاب و فعالیتهای مشترک با استارتآپهای فعال در حوزه کتاب صحبت شد تا بتوانیم استارتآپهای حوزه کتاب را تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه به سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بهعنوان یک فرصت نگاه کردیم، گفت: در این نمایشگاه ایدههای زیادی مطرح شد و درباره چگونگی پشتیبانی و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از استارتآپها بحثهایی مطرح شد و در بازدید آقای احمدیان از بخش استارتآپها مقرر شد خانه کتاب بهعنوان پایگاه باشد و جلسات هماهنگی با استارتآپها را مدیریت کند؛ این جلسه در همین راستا برگزار میشود.
حسینیپور اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است و در حال حاضر آن را در دست اجرا دارد و در حوزه شفافسازی نیز وزارتخانه و مؤسسات تابعه پیشتاز هستند؛ بنابراین بهجز اطلاعاتی که امکان انتشار آن وجود ندارد مابقی در دسترس عموم قرار میگیرد. در جشنوارهها و مسابقههایی که خانه کتاب برگزار میکند استارتآپها میتوانند مشارکت و همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد: با صدا و سیما مذاکرات خود را برای معرفی فعالیتهای استارتآپهای حوزه کتاب آغاز میکنیم. میتوانیم جلسهای با رادیو فرهنگ داشته باشیم. همچنین با استفاده از ظرفیت خبرگزاری کتاب ایران بهعنوان تنها خبرگزاری تخصصی در حوزه کتاب میتوانیم در معرفی استارتآپها اقداماتی انجام دهیم.
مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: برای در اختیار گذاشتن اطلاعات و دادههای خانه کتاب تابع هیئت مدیره و هیئت امنا هستیم و برای این کار تعرفه حداقلی در نظر میگیریم تا دیگران هم در قبال این اطلاعات متعهد باشند.
وی با بیان اینکه همه تمرکز نشر ایران در تهران است، گفت: اطلاعات خانه کتاب هم این آمار را نشان میدهد. ما در راستای تحقق شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «ایران، تهران نیست» اقداماتی را انجام دادهایم. امیدوارم با جلساتی که برگزار میکنیم حلقه وصل این مجموعهها باهم باشیم.
در ادامه این نشست، رسول رجایی، مدیر اجرایی بخش استارتآپها یکی از برکات سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را حضور ویژه استارتآپها عنوان کرد و گفت: حضور استارتآپها در نمایشگاه برای اولین رخ داد و به این دلیل توجیه کردن این رویداد زمانبر و با سختیهایی برای استارتآپها همراه بود؛ اما بهترین اتفاق بازدیدهای احمدیان و حسینیپور بود که با استارتآپهای حاضر در نمایشگاه دیدار و گفتگو کردند.
رجایی گفت: امیدوارم این جلسات به سمت تسهیلگری استارتآپهایی که نوپا و نیازمند حمایت هستند برود.
پیمان نوروزی نیز در این نشست گفت: دستگاهی تولید کردیم که میتواند در سه سطح برای ما داستان چاپ کند و میتوانیم محتوای آن را تغییر دهیم. همچنین میتوانیم از راه دور بهوسیله وب سرویس آن را بهروز و کتابهای جدیدی در آن بارگذاری کنیم. ازجمله مزایای این دستگاه این است که هرکسی با حداقل دانش میتواند از آن استفاده کند و سازگار با محیطزیست است. همچنین زباله تولید نمیکند.
نوروزی گفت: انتظار داریم با ناشران ارتباط داشته باشیم و از آنها محتوا دریافت کنیم.
احسان سعیدیفر از اپلیکیشن کتابدار از دیگر مهمانان حاضر در این نشست گفت: مأموریت ما امانت کتاب است تا به حوزه نشر و چاپ کمک کرده باشیم. پلتفرم ما یک اپلیکیشن جامع است و شامل قسمتهایی چون بازارچه کتاب، کافه کتاب و مسابقه است.
وی بیان کرد: در وهله اول بحث فرهنگی برای ما مطرح است تا با این کار انگیزه کتابخوانی در بین مردم ایجاد کنیم؛ در وهله بعدی، بحثهای مادی و معنوی مطرح میشود. فناوری هزینهبر است، توسعه زیرساخت و خدمات نیاز به ارتقاء فناوری دارد. از جنبه معنوی از خانه کتاب میخواهیم ما را به کتابخانهها و ناشران معرفی کند تا بتوانیم از ناشران سرویس بگیریم و به مشتریان خدمات ارائه دهیم.
دانا خواجوی نیز در این جلسه گفت: ما با « BOOKET» فرمت اختصاصی برای کتاب ایجاد کردیم که اختراع خودمان است و به یادگیری بهتر کمک میکند. در این فرمت تمرکز ما بر روی کتابهای دانشجویی است و سعی کردیم علاوه بر ایران نگاه جهانی هم داشته باشیم. در حال حاضر به دنبال معرفی BOOKET و ویژگیهای آن هستیم؛ با انجمن یادگیری الکترونیکی ایران جلسات و همکاریهایی داشتیم تا نیازهای آنها را بررسی کنیم.
وی اظهار کرد: از خانه کتاب انتظار داریم BOOKET را در سطح کشور معرفی کند و در بخش بازاریابی از ما حمایت کند.
ملکمحمدی از سامانه پست کتاب با اشاره به تأسیس و راهاندازی شتابدهندهها در کشور گفت: شتابدهندهها در کشور ما جذاب نیستند چراکه تعداد آنها در حوزه فرهنگ افزایش پیداکرده و در هر محلهای یک شتابدهنده وجود دارد. مؤسسه خانه کتاب میتواند بهعنوان یک متولی موضوع شتابدهندههای درونسازمانی را بهعنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده بگیرد و نیازهای این وزارتخانه را در قالب یک پروژه پیادهسازی کند تا با این کار بقای استارتآپها را تضمین کند.
وی بیان کرد: زمان آن رسیده که دسترسی به اطلاعات در خارج از خانه کتاب نیز فراهم شود تا اقدامات و فعالیتهای خوبی بر اساس این آمار و اطلاعات انجام شود، چراکه یکی از مشکلات کسب و کارها در حوزه کتاب، نداشتن داده و اطلاعات است که اگر در اختیار آنها قرار بگیرد این حوزه فعالتر و پویاتر شود.
ملکمحمدی عنوان کرد: فرایند و مسیر شفافی معرفی شود تا به زیرساختهای سختافزاری دسترسی پیدا کنیم. همچنین اگر مجموعه استارتآپها به شرکتهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شود میتوانیم با این شرکتها برای همکاریهای مشترک ارتباط برقرار کنیم.
در ادامه، مهدی صالحی نیز در این نشست گفت: سال گذشته طرحی درباره شتابدهندهها در حوزه کتاب برای مؤسسه خانه کتاب ارسال کردیم که بهسادگی میتوانیم آن را راهاندازی کنیم. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهتنهایی وارد موضوع شتابدهندهها در حوزه کتاب نمیشود بلکه خواهان ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هست.
وی با بیان اینکه شتابدهندههایی که در حوزه کتاب فعال هستند میتوانند باهم تجمیع شوند، گفت: در حوزه کتاب میلیاردها بودجه سرگردان وجود دارد که معمولاً هم به خطا مصرف میشود. نتوانستیم هیچ پویش، کمپین و مسابقه گستردهای در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد کنیم. پویشها و مسابقههای ما در این حوزه در حد یک فرم و پر کردن از سوی مردم باقیمانده است و بسیار سنتی عمل میکنیم. در نتیجه خوشحال میشویم که کتاب به چاپ چندم رسیده و چندین هزار نسخه آن به فروش رفته است.
صالحی ادامه داد: ناشران شدیداً درباره فرایندهای جدید مقاومت میکنند؛ در بهترین حالت فیدیبو و طاقچه را داریم اما از فعالیتهای آنها گزارش مدونی در اختیار نداریم. ایده فیدیباکس در مترو خطای راهبردی بود، در حالی که میتوانست کاربردی باشد. چه اتفاقی رخ میدهد که دیجی کالا، فیدیبو را تحت تملک میگیرد و در نتیجه آن اتفاقاتی رخ میدهد که بودجهسوزی است.
دبیر انجمن ویرایش و درستنویسی با بیان اینکه زمانی نبض بازار نشر در دست ناشران کمکآموزشی بود، گفت: در حال حاضر اکثر ناشران به سمت کتابهای کودک و نوجوان میروند به حدی که انجمن ادبیات کودک و نوجوان بهصورت جدی در مقابل آنها موضع گرفته است. به عقیده من شتابدهندهها زمینهای برای نجات ترویج کتابخوانی، حوزه کتاب و نشر هستند.
محمد قربانعلی از فیدیبو نیز بیان کرد: فیدیبو بزرگترین اپلیکیشنی است که ۳۴ هزار کتاب دارد و با ۷۰۰ ناشر داخلی و خارجی همکاری میکند. بیش از 2 میلیون کاربر فعال داریم و نزدیک به ۶ سال از سابقه فعالیت فیدیبو میگذرد.
وی ادامه داد: پروژه فیدیباکس از ۲۰ بهمنماه ۱۳۹۶ شروع به کارکرد و در ۲۲ ایستگاه مترو فعالیت خود را آغاز کرد و هیچ بودجه دولتی برای آنها اختصاص پیدا نکرد و همه آن از سوی خودمان تأمین شد. روزانه ۱۰ هزار نفر از فیدیباکس استفاده میکنند و بهصورت میانگین روزانه یک ساعت مطالعه میکنند. در فیدیباکس 2 هزار کتاب داریم.
قربانعلی عنوان کرد: انتظاری که از موضع قدرت داریم این است که مقداری به رسمیت شناخته شویم و دستوراتی که دریافت میکنیم صرفاً از یکنهاد باشد.
مصطفی سعیدنژاد مدیرعامل شبکه مترجمین ایران از دیگر مهمانان حاضر در این نشست با بیان اینکه یکی از چالشهای ما بازاریابی است، گفت: ما بهعنوان یک ساختار فرهنگی باید با شرکتهایی رقابت کنیم که بودجههای کلان و فضای تبلیغاتی گستردهای دارند؛ اما ما فعالیت خودمان را با بودجه و سرمایه شخصی راهاندازی کردیم و زمانی که فعالیت خودمان را آغاز کردیم بحث استارتآپها هنوز شکل نگرفته بود.
وی بیان کرد: توقع داریم در صدا و سیما برنامهای داشته باشیم تا به معرفی شبکه مترجمین بپردازد یا موقعیت و فرصتی ایجاد کنیم که به موضوعات بازاریابی و معرفی این مجموعه بپردازد.
در ادامه این نشست، عادل طالبی، عضو هیئتمدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران گفت: تجاریسازی محتوا با اطلاعاتی که خانه کتاب جمعآوری میکند فرق دارد. تجربه نشان میدهد اگر دولت وارد شود رانت ایجاد میشود. مؤسسه خانه کتاب میتواند به فهم تولید محتوا در فضای دیجیتال کمک کند.
طالبی اشاره کرد: اگر بودجه میخواهد هزینه شود بهتر است آن را صرف آموزش ناشران کنیم. ما فرهنگ کتابخوانی داریم اما ناشران ما به دنبال پیشرفت و ارتقاء نیستند. ما برای تولید محتوا هزینه زیادی انجام میدهیم اما اگر این روند را یکپارچه کنیم و به ناشران آموزش دهیم این محتوا با هزینه معقولتری در اختیار ویترینها قرار میگیرد و این ویترینها میتوانند با مردم و نهادهای مختلف ارتباط برقرار کنند.
عضو هیئتمدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تهران بیان کرد: حمایت در این حوزهها نباید بهصورت نقدی مانند بنهایی باشد که در نمایشگاههای کتاب پرداخت میشود بلکه باید بهصورت هدفمند مورد توجه قرار بگیرند. ما رسانههای میخواهیم تا بتوانیم در آن آزادانه فعالیت و کسب و کار خود را تبلیغ کنیم؛ اگر صدا و سیما این فضا را در اختیار ما قرار نمیدهد ما را در انتخاب رسانه آزاد بگذارند تا بتوانیم از فضای ماهواره برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنیم. خانه کتاب در این زمینه میتواند به ما کمک کند تا سهمی از فضای رسانه پرمخاطب تلویزیون را در اختیار بگیریم.
آزاده نظربلند نیز در این نشست، گفت: از تیرماه سال جاری اطلاعات یکدست، متوازن و همگون جدیدی در ارتباط با دادهها و اطلاعات ارائه میدهیم. استفاده از این اطلاعات هنر میخواهد و اینگونه نیست که همه بتوانند از آن استفاده کنند.
وی بیان کرد: ما پلتفرم را ارائه میکنیم اما در کنار آن انتظار داریم از آن بهخوبی استفاده شود.
حمیدرضا احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات نیز در این نشست با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد از دغدغههای حاضران در این نشست به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه خانه کتاب برمیگردد، گفت: شنیدن دغدغههای مهمانان حاضر در این نشست برای من جذاب و شنیدنی بود.
وی کتاب را یک حوزه مظلوم دانست و گفت: این مظلومیت به دلیل سنتی بودن ساختار این حوزه است. گرههایی در این صنعت شکلگرفته است که بسیار سخت هستند و باز کردن آنها نیازمند صرف انرژی است و به عزم، همت و از خود گذشتی نیاز دارد.
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات بیان کرد: جنس مشکلات کسب و کارهای جدید از مشکلات زیرساختی شروع میشود تا پایداری و ماندگاری آن در بازار ادامه پیدا کند. در بحث دولت الکترونیک به دنبال این بودیم که بخش خصوصی به اطلاعات و دادههای دولتی دسترسی پیدا کند.
وی اظهار کرد: ایجاد کسب و کار هنر نیست بلکه پایداری و ماندگاری آن هنر است. اگر دولت میخواهد کمک کند بهصورت هدفمندتر کمک کند. بخش خصوصی نمیتواند بهتنهایی به سراغ این مسائل برود. در حوزه زیرساختها آنچه در توان ما باشد سعی میکنیم کمک کنیم. نیت ما کمک کردن است.
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایهگذاری وزارت ارتباطات بیان کرد: توصیه میکنم خانه کتاب در حوزه کتاب، شتابدهنده نباشد بلکه در آشنایی بیشتر مجموعهها کمک کند و در راستای حاکمیت کاری انجام دهد که به مسئله فرهنگسازی بپردازد و به بخش خصوصی برای فرهنگسازی بیشتر کمک کند. چراکه در مواقعی مردم اگر از خانه کتاب موضوعی را بشنوند بیشترین تأثیر را میگذارد.
احمدیان عنوان کرد: فضای محتوای الکترونیک را هم خوب و هم بد میدانم. خوب جایی است که تعامل علمی درست را در فضای مجازی به بار میآورد و بد جایی است که اطلاعات نادرست و بهاصطلاح فیک ارسال میشود.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد میکنم این جلسات ماهی یکبار برگزار شود تا در کنار شما این موضوعات و مباحث را پیگیری کنیم؛ همانگونه که همیشه صادقانه میخواستیم کنار بخش خصوصی باشیم.
مجتبی تبریزنیا در پایان این نشست گفت: مهمترین معضل ما خلأ قانون بهویژه قانون کپیرایت است. ما در فضای الکترونیک خلأ قانون داریم. یکی از برنامههای ما این است که اطلاعات کتابفروشیها را بهنوعی به اشتراک بگذاریم در این زمینه مدلهای پیشنهادی خود را به ما مطرح کنید.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/