صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴

همه چیز درباره دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه واحد رودهن

دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه واحد رودهن با توجه به اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی و رسیدن به اهداف دانشگاه آزاد اسلامی، می‌کوشد تا با اتکا به الطاف الهی و تلاش همکاران گام‌های موثر در رشد و بالندگی و تربیت فرزندان ایران اسلامی بردارد.
کد خبر : 38164

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا،‌ در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه واحد رودهن سه گروه آموزشی فعالیت می‌کنند که عبارتند از گروه دکتری و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، گروه مترجمی و ادبیات انگلیسی و گروه آموزش زبان انگلیسی. رشته های ارائه شده در این دانشکده عبارتند از دکتری زبان و ادبیات فارسی، کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی، کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزش زبان انگلیسی، کارشناسی ارشد ناپیوسته مترجمی زبان انگلیسی، کارشناسی پیوسته مترجمی زبان انگلیسی، کارشناسی پیوسته زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی پیوسته دبیری زبان انگلیسی، کارشناسی ناپیوسته آموزش زبان انگلیسی و کارشناسی ناپیوسته مترجمی زبان انگلیسی. در ضمن دروس فارسی عمومی و پیش دانشگاهی و زبان عمومی و پیش دانشگاهی برای تمام رشته‌های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه ارائه می‌شود.


رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه واحد رودهن بر عهده دکتر حمیدرضا فاطمی‌پور است و دیگر همکاران شاغل در دانشکده عبارتند از:


معاونت دانشکده - دکتر احمد یعقوبی


مدیر گروه دکتری و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی - دکتر مهدی ماحوزی


مدیر گروه آموزش زبان انگلیسی - دکتر نسیم گل آقایی


مدیر گروه مترجمی وادبیات انگلیسی – استاد فرشاد عباسی فر


رئیس اداره آموزش دانشکده –فریبا سوری


رئیس اداره پژوهش دانشکده –دکتر اندیشه صنیعی


معرفی رشته های آموزشی دانشکده:


دوره دکتری ادبیات فارسی


اساس کار در این دوره که پس از کارشناسی ارشد است تحقیقات و مطالعات وسیع و محققانه است در سطح اجتهاد کامل نسبت به علوم و فنونی که اختصاص به این دوره دارد.


دانشجویان این دوره باید طبق برنامه تدوین شده و با راهنمایی مداوم استادان بتوانند قدرت و مهارت لازم را در سطح عالی برای بیان و قضاوت محققانه در رشته های اساسی زبان و ادبیات فارسی که در این دوره مورد تحقیق قرار می‌گیرد، به دست آورند و همچنین بتوانند با تحصیل تجربیات فراوان و گسترده خود آمادگی لازم را در تعلیم به دانشجویان دوره کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد در سطح کشور و احیاناً در خارج کشور پیدا کنند و از این طریق رسالت معرفی زبان وادبیات فارسی را که حاوی فرهنگ بزرگ اسلامی و اعتقادی و اخلاقی است در این رشته ایفا کنند و صلاحیت همه جانبه را برای کارهای پژوهشی و انجام وظیقه استادی در این دانش‌ها بیابند.


طول دوره تحصیل


طول دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی در این برنامه حداقل سه سال و نیم یا هفت نیمسال است. طول هر نیمسال هجده و هر واحد درسی هجده ساعت در یک نیمسال است. نظام آموزشی واحدی است.


تعداد واحدها


کل واحدهای درسی در این دوره 24 واحد است که تماماً نظری به شکل زیر است:
دروس اصلی 8 واحد
دروس تخصصی 12 واحد
دروس اختیاری 4 واحد از 12 واحد
جمع 24 واحد
در این برنامه درسی بنام درس عمومی وجود ندارد.


نقش و توانایی یا کارایی


فارغ التحصیلان دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی می‌توانند، با احراز شروط لازم اولاً در موسسات عالی دانشگاهی اعم از پژوهشی و آموزشی به کار تحقیق و تدریس در زبان و ادبیات فارسی بپردازند.


ثانیاً در نهادهای مختلف فرهنگی و تربیتی راهنمائی و تحقیق را در زمینه زبان و ادبیات فارسی ایفا کنند.


ثالثاً در موسسات به تالیف و ترجمه و تصحیح و چاپ کتب مربوط و در مطبوعات به راهنمائی و اداره امور مشغول شوند.


رابعاً در خارج از کشور در تدریس و تحقیق علوم مربوط به زبان و ادبیات فارسی انجام وظیفه کنند.


ضرورت و توانایی


با توجه به مطالب یاد شده در این صفحات به طور کلی روشن می‌شود که فارغ التحصیلان این دوره تا چه حد در راه نشر و معرفی و تعلیم متون ارزنده و سازنده ادبیات فارسی اهمیت دارند و نیز معلوم می‌شود که ضرورت آن تا چه اندازه است که نیاز مبرم دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در رشته زبان و ادبیات فارسی در داخل و خارج کشور جز از این راه عملی و مقدور نیست، بویژه در وضع حاضر که به متخصصان ورزیده برای تدریس در دوره کارشناسی ادبیات و تربیت دبیر احتیاج فراوان است. و از طریق طرح و بحث و تدریس ادبیات اصیل فارسی است که می توان حقائقی از اعتقادات و اخلاقیات اسلام را در روح و قلب دانشجویان مومن و وفادار به اسلام نفوذ داد.


دوره کارشناسی ارشد ادبیات فارسی


هدف اساسی در برنامه کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی ایجاد مهارت‌های کافی است در زمینه های مختلف ادبی و بلاغی و دستوری و اصطلاحات علوم مختلف در متون ادبیات فارسی در سطحی که پژوهندگان این دوره بتوانند کارهای تحقیقاتی را در این طریق به نحو ارزنده‌ای انجام دهند و تدریجاً صاحبان نظر و متخصصانی در جنبه های مختلف زبان و ادبیات فارسی شوند.


طول دوره تحصیل


طول دوره تحصیلی در کارشناسی ارشد برای رشته زبان و ادبیات فارسی دو سال و نیم یا پنج نیمسال در نظر گرفته شده است. طول هر نیمسال هیجده هفته و هر واحد درسی بمدت هفده ساعت در یک نیمسال خواهد بود. و شکل نظام واحد می باشد.


تعداد واحدها


تعداد کل واحدهای درسی این برنامه سی و دو واحد است و تماماً نظری خواهد بود. این واحدهای درسی بصورت زیر تفکیک شده است:
دروس اصلی 8 واحد
دروس تخصصی 20واحد
دروس انتخابی 4 واحد
جمع 32 واحد


نقش و توانایی یا کارایی


فارغ التحصیلان این دوره قادرند در قسمت‌های فرهنگی و توسعه علوم ادبیات فارسی از قبیل بنیادهای تدوین کتب درسی و بنیادهای پژوهشی در زمینه های مختلف ادب فارسی و نیز در وزارتخانه ها و موسسات جمهوری اسلامی که به بنوعی نیاز و ارتباط با زبان و ادب فارسی دارند، ایفاء وظیفه نمایند. از آن جمله: رسانه های گروهی مطبوعات- موسسات تالیف و ترجمه و امثال اینها.


ضرورت و توانایی


با مطالب یاد شده در مقدمه و دربخش مربوطه به نقش و توانائی، ضرورت و اهمیت رشته زبان و ادب فارسی در سطح کارشناسی ارشد کاملاً روشن می شود. با توجه به این مهم که جهت آماده ساختن افرادی که در آینده بتوانند امانتهای وزین ادب فارسی را از طریق تعلیم در موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی به نسلهای بعد انتقال دهند یگانه راه آن تحقیق و تتبع عمیق و تحصیل مهارتهای شایسته در این امانتهاست. اهمیت این دوره از جهت آماده ساختن متخصصان و صاحبنظران در رشته زبان و ادب فارسی نیز ثابت شده است.


دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی


هدف از تشکیل دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی تربیت افراد واجد صلاحیت برای تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و برآوردن نیازهای جامعه از نظر نیروی انسانی متخصص در زمینه تحقیق در مسایل آموزش زبان و ترجمه متون مختلف انگلیسی به زبان فارسی و بالعکس و یا دیگر مشاغل مرتبط می باشد. کسانی که برای این دوره انتخاب می شوند ضمن تکمیل معلومات قبلی خود راجع به جنبه های مختلف زبان، با اصول نظری و روش‌های و شگرده‌های تدریس این زبان در دانشگاه های ایران بعد از انقلاب و با عنایت به نیازهای جامعه، آشنایی مطلوب حاصل می‌کنند.


طول دوره تحصیل


طول دوره براساس ماده 6 آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد مصوب جلسه مورخ 64/10/28 شورای‌عالی برنامه ریزی عبارت است از حداکثر مدتی که دانشجو باید دروس تعیین شده در این دوره را براساس مقررات مربوطه به پایان برساند. طول دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی حداکثر 3 سال است. واحدهای هر نیمسال حداقل 9 و حداکثر 14 واحد است.



دکتر حمیدرضا فاطمی‌پور


1- دوره کارشناسی ارشد آموزشی زبان انگلیسی بصورت ناپیوسته (مستقل) است بدین معنی که فارغ التحصیلان دوره کارشناسی زبان انگلیسی با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی رشته که هنگام پذیرش دانشجو اعلام خواهد شد میتوانند در صورت تمایل بلافاصله وارد این دوره شوند.


2- بطور کلی بخش عمده این دوره را آموزش نظری تشکیل می دهد مضافاً باینکه دانشجو میبایستی در پایان دوره به تهیه و تدوین رساله نیز مبادرت ورزد.


3- شرایط عمومی ورود به این دوره مطابق ماده 4 و 5 آیین نامه خاص دوره کارشناسی ارشد مصوب 28/10/64 شورایعالی برنامه ریزی است.


تعداد واحدها


ج- واحدهای درسی:
واحدهای درسی رشته کارشناسی ارشد زبان انگلیسی کلاً 38 واحد است که شامل 34 واحد درسی اختصاصی و 4 واحد رساله هستند.
در تنظیم دروس اختصاصی کوشش برآن شده که به دانشجویات امکان تخصص در زمینه آموزش زبان انگلیسی داده شود و در عین حال قادر باشد اطلاعاتی کافی در سایر زمینه ها را کسب کند. برای دست یافتن به این هدف از مجموع 34 واحد درسی اختصاص تعداد 28 واحد اجباری و 6 واحد اختیاری منظور شده است.
بدیهی است گروه آموزشی میتواند با توجه به امکانات آموزشی موجود حداکثر تا 12 واحد دروس اختیاری را بعنوان دروس تخصصی ارائه نماید.


دوره کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی


با توجه به دایر بودن دوره کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی در اکثر دانشگاهها کشور واین که هدف عمده از ایجاد این دوره تربیت نیروها متخصص در ترجمه شناسی و مترجمان لایق برای خدمت در سازمانها، وزارتخانه ها و ارگانهای مملکتی بوده است، متاسفانه در دوره محدود چهارساله کارشناسی که بیشتر وقت دانشجویان صرف یادگیری مهارتهای زبان انگلیسی می شود مجال کافی برای رسیدن به مهارتهای لازم در اصول و فنون ترجمه و شناخت و دانش کافی برای مسایل متعدد ترجمه شناسی حاصل نمی شود، لذا گروه علوم انسانی نیاز به دایر شدن دوره کارشناسی ارشد مترجمی بعد از اخذ مدرک کارشناسی را لازم دانست تا موارد ذیل اصلاح گردد:
هزینه های صرف شده برای این نیروها به هدر می رود.
نیاز وزارتخانه ها، سازمانها، ارگانها و حتی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی به مترجمان زبده یا ترجمه شناسان و مربیان مترجمی کماکان باقی مانده است.
دانشجویانی که در دوره کارشناسی زمینه و استعداد مترجمی را در خود یافته اند امکان راه یافتن به دوره های بالاتر را ندارند تا اندوخته ها و انگیزشهای خود را به حد کارایی لازم برسانند، لذا لزوم به تاسیس این رشته بخوبی احساس می گردد.


طول دوره تحصیل


دوره کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی حداقل 4 نیمسال می باشد که 28 واحد آن طبق مقررات کارشناسی ارشد در سه نیمسال توزیع می گردد و پایان نامه آن در نیسمال چهارم انتخاب می شود و کلاً در چهار نیمسال به پایان می رسد و تعداد واحدهای لازم برای گذراندن این دوره 28 واحد درسی و 4 واحد پایان نامه می باشد که جمعاً بالغ بر 32 واحد می گردد.
سه درس هم (معادل 6 واحد ) به عنوان دروس پیش نیاز تعیین شده که گذراندن آنها برای همه دانشجویان اجباری است و حداقل نمره قبولی درهر یک از آنها دوازده می باشد و در میانگین نمرات دوره محاسبه می گردد.


تعداد واحدها


تعداد واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد مترجمی به ترتیب زیر می باشد.
الف: درسهای تخصصی- اجباری 22 واحد
ب: درسهای انتخابی – تخصصی 6 واحد
ج: پایان نامه 4 واحد
جمع واحدهای درسی: 32 واحد


دوره کارشناسی تربیت مترجم زبان انگلیسی


رشته تربیت مترجم زبان انگلیسی با در نظر گرفتن دو هدف تنظیم گردیده است: 1- کسب مهارت های چهارگانه ( درک مطلب، حرف زدن، خواندن و نوشتن) به منظور تسلط کافی به زبان انگلیسی و 2- آشنایی با فنون ترجمه و تمرین کافی در زمینه ترجمه و شکوفایی ذوق و علاقه به ترجمه. این دوره شامل 8 نیمسال و 139 واحد درسی می باشد که از این تعداد واحد جمعا 19 واحد دروس عمومی و معارف اسلامی، 72 واحد دروس اصلی و 46 واحد دروس اختصاصی می باشد. فارغ التحصیل های این دوره علاوه بر کسب مهارتهای چهارگانه در زبان انگلیسی قادر خواهند بود منابع و متون فنی، علمی و ادبی را به نحو مطلوب به زبان فارسی و از زبان فارسی به زبان انگلیسی ترجمه نما یند. و نیز می توانند ادب و فرهنگ ایرانی و معارف اسلامی را در حد امکان به جوامع خارجی معرفی کنند. دانشجویان این رشته پس از اتمام دوره می توانند در کلیه رشته های زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.


دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی


رشته کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی با در نظر گرفتن دو هدف تنظیم گردیده است: 1- کسب مهارت های چهار گانه (درک مطلب، حرف زدن، خواندن و نوشتن) زبان انگلیسی و 2- آشنایی با ادبیات انگلیسی و کمک به شکوفایی استعداد و ذوق ادبی دانشجویان. این دوره شامل 8 نیمسال و 135 واحد درسی می باشد. واحدهای مذکور شامل 18 واحد دروس عمومی و معارف اسلامی، 76 واحد دروس پایه و اصلی مشترک با دیگر گرایشهای زبان انگلیسی و 41 واحد دروس اختصاصی هستند. فارغ التحصیل های این دوره علاوه بر کسب مهارتهای چهارگانه در زبان انگلیسی و آشنایی با ادبیات انگلیسی قادر خواهند بود ادب و فرهنگ ایرانی و معارف اسلامی را در حد امکان به جوامع خارجی معرفی کنند، با تحقیق در کتب انگلیسی زبان جامعه ایرانی را از آخرین پیشرفتهای علمی جهان مطلع سازند و نیز در زمینه هایی نگارش مقالات تحلیلی انتقادی به زبان انگلیسی، ترجمه مقالات و کتب علوم انسانی و رمان ها و اشعار انگلیسی و همچنین تدریس زبان انگلیسی به فعالیت بپردازند. دانشجویان این رشته پس از اتمام دوره می توانند در کلیه رشته های زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.


دوره کارشناسی ناپیوسته مترجمی زبان انگلیسی


رشته کارشناسی ناپیوسته مترجمی زبان انگلیسی در تکمیل دوره کاردانی مترجمی زبان انگلیسی و با هدف تکمیل و تعمیق مهارت های چهار گانه ( درک مطلب، حرف زدن، خواندن و نوشتن) و نیز آشنا کردن دانشجویان با فنون ترجمه و تمرین کافی در این زمینه تنظیم شده است. این دوره برای دانشجویان تمام وقت به 4 نیمسال و 69 واحد درسی شامل 9 واحد دروس عمومی ، 30 واحد دروس اصلی و پایه و 30 واحد دروس اختصاصی تقسیم می شود . فارغ التحصیل های این دوره علاوه بر کسب مهارتهای چهارگانه در زبان انگلیسی قادر خواهند بود منابع و متون فنی، علمی و ادبی را به نحو مطلوب به زبان فارسی و از زبان فارسی به زبان انگلیسی ترجمه کنند و به نحو شایسته فرهنگ ایرانی- اسلامی را به جوامع خارجی معرفی نمایند. دانشجویان این رشته پس از اتمام دوره می توانند در کلیه رشته های زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.


چشم انداز دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن:
بر اساس تحقق سند جامع علمی کشور و در راستای تحقق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده ای است:
•با زیرساخت های بومی و پیشرفته در آموزش ، تولید و ترویج علم و گسترش مرزهای دانش و فناوری در مقیاس ملی
•دارای تعاملات داخلی و بین المللی سازنده و موثر
•مولد ارزش افزوده اقتصادی حاصل از دانش و پژوهش
•دارای توان رقابت درجذب دانشجو در سطح داخلی و بین المللی
ماموریت:
دستیابی به جایگاه مناسب در بین 15 دانشکده برتر در کشور در حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی و تلاش برای ارتقای مداوم آن به منظور توسعه علمی، پژوهشی، فرهنگی و اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.


اهداف:
1. توسعه پویا و پایدار آموزشی، فرهنگی و پژوهشی
2. دستیابی به سهم مناسبی از منابع مالی پایدار دانشگاه
3. کمک به ارتقاء فرهنگی اساتید و دانشجویان
4. ارتقاء موقعیت دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه در سطح دانشگاهی، ملی و بین المللی به عنوان یکی از دانشکده های برتر
5. توسعه دوره های آموزشی بویژه تحصیلات تکمیلی با تأکید بر افزایش اثربخشی آموزشهای دانشگاهی و تکیه بر نیازهای کشور
6. ارتقاء کیفیت و شیوه آموزش
7. افزایش سهم دانشکده در تولید و نشر علم
8. توسعه و تنوع منابع مالی با بهره گیری از ظرفیت های آموزشی و پژوهشی
9. توسعه و ارتقاء کیفیت خدمات دانشجویی
10. بهبود مستمر مدیریت اجرایی و علمی دانشگاهی
11. فراهم آوردن امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روزآمد
12. ارتقاء همکاری با مراکز علمی- فرهنگی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
13. تحقق فرهنگ و معارف اسلامی، تقویت فضایل اخلاقی و ایمان، و اشاعه امید به آینده بر پایه قرآن، مکتب اهل بیت(ع) و ارزشهای انقلاب اسلامی.


انتهای پیام/

ارسال نظر