«دعوت» پیش از افطار شبکه یک و معرفی سبک زندگی مطلوب
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امسال و با توجه به غیبت برنامه «ماه عسل» در میان برنامههای افطار تلویزیون، پیشبینیها این بود که سایر شبکههای تلویزیونی این فرصت را خواهند داشت که پس از حدود 10 سال از سایه ویژهبرنامه افطار شبکه سه بیرون آمده و ظرفیتهای خود را نشان دهند. شبکه یک سیما امسال برنامه «دعوت» را به عنوان ویژهبرنامه افطار خود عرضه کرده است.
در چند سال گذشته «دعوت» عنوان جنگ شبانه شبکه یک سیما در ماه رمضان بود. این برنامه در ساعات پس از افطار با اجرای نیما کرمی و همسرش در فرهنگسراهای مختلف شهر تهران اجرا میشد و با توجه به ماهیت برنامه، گفتگومحور و جشنگونه بود. امسال شبکه یک سیما «دعوت» را در استودیو و بهعنوان ویژهبرنامه قبل از افطار تولید کرده است. محور برنامه نیز به موضوع ازدواج و سبک زندگی مطلوب در زمانه حاضر باز میگردد.
یکی از ویژگیهای برنامه «دعوت»، نبود مجری به معنای مألوف برنامههای تلویزیونی است
مرور هفت برنامه اول دعوت نشان میدهد که دستاندرکاران این برنامه در تلاش هستند تا چنین محتوایی را به دور از حاشیه و در فضایی غیرجنجالی به پیش ببرند. یکی از ویژگیهای این برنامه نبود مجری به معنای مألوف آن است. حجتالاسلام محمد برمایی به عنوان میزبان و کارشناس، دعوت را اجرا کرده و با مهمانان همصحبت میشود.مهمانانی که اغلب زوجهای جوانی هستند که فرایند خواستگاری و ازدواج جالبی داشته و یا از خانواده معزز شهدای مدافع حرم هستند. علاوه بر این، زوجهایی که مرد خانواده در مشاغل سخت مشغول به فعالیت است نیز دسته دیگر مهمانان این برنامه هستند.
حجتالاسلام محمد برمایی بیش از 10 سال است که به عنوان کارشناس مذهبی برنامههای اجتماعی و معارفی سیما بهویژه در مباحث مربوط به خانواده حضور دارد. وی تاکنون در برنامههایی همچون اردیبهشت (شبکه چهار سیما)، تا نیایش (شبکه پنج سیما)، صبحی دیگر (شبکه آموزش)، ویتامین 3 (شبکه سه سیما) و برنامههای رادیویی «آبی روشن» و «قرار دلبرانه» رادیو جوان به عنوان کارشناس مذهبی و خانواده حضور داشته است. برمایی همچنین از سال 1381 به عنوان مبلغ دینی و کارشناس فرهنگی در دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به کار است.
شیوه اجرای و در حقیقت اداره برنامه دعوت از سوی برمایی مبتنی بر مباحث کاربردی در حوزه خانواده است و عملاً در خلال گفتگوهای صمیمانه با زوجهای جوان و خانوادهها، یک کلاس درس شکل میگیرد.کلاسی که به دنبال ارائه سبک زندگی ایرانی اسلامی است. البته برنامه دعوت صرفاً مختص زوجهای جوان نیست، اما به نظر میرسد با توجه به اهمیت سالهای ابتدایی زندگی مشترک، دستاندرکاران این برنامه به دنبال ارائه راهکارهای زندگی شیرین در این مقطع زمانی باشند.
اگر چه مجری کارشناس برنامه، با تکیه بر تجربه پیشین خود با فضای رسانه کاملاً آشناست، اما قوت اجرای وی هنوز در حد و اندازههای ویژهبرنامه افطار آن هم در شبکهای سراسری و با انبوه مخاطبان روزهدار نیست؛ از سوی دیگر با وجود این که یک تیم پژوهشی برای تأمین محتوا و شناسایی مهمانان برنامه ایجاد شده است، اما باز هم گاهی شاهد برخی کجسلیقگیها در انتخاب این زوجها هستیم. مثلاً در یکی از قسمتها، زوجی جوان با علائق و ظاهر مذهبی مهمان برنامه بودند؛ زوجی که در فضای مجازی با هم آشنا شده بودند.
گاهی شاهد برخی کجسلیقگیها در «دعوت» از زوجهای جوان هستیم
البته این زوج پس از آشنایی ابتدایی سایر فرایندهای منجر به ازدواج را با موازین شرعی و عرفی انجام دادهاند، اما این که ضرورت طرح این شیوه آشنایی منجر به ازدواج در تلویزیون آن هم اینچنین بیمحابا و به عنوان نمونهای موفق چیست، جای سئوال دارد. نکتهای که میشد با کمی اعمال سلیقه و اجرای بهتر مجری، ضریب پیدا نکرده و برجسته نشود. به این ترتیب برنامهای که برای استحکام بنیانهای خانوادگی و تبلیغ ازدواج تراز اسلامی طراحی شده است به ضدخود تبدیل نشده و ارکان خانواده را متزلزل نخواهد کرد.
با این حال دعوت میتواند با کمی تدبّر بیشتر و استفاده از کارشناسان متعددی که به صورت تخصصی بر مباحث دینی تسلط دارند به برنامهای خوشساخت از لحاظ شکلی و محتوایی در ماه رمضان تبدیل شود.
انتهای پیام/4072/4104/
انتهای پیام/