«واژههای بازیگوش» را با نگاهی طنز به مسائل اجتماعی نوشتم
احمد اکبرپور در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره نقش تصویرگری روی جلد کتاب در جلب نظر مخاطبان گفت: شما تصور کنید در خیابان در حال قدم زدن هستید که ناگهان یک لباس و یا یک وسیلهای نظر شما را جلب میکند که با دیدنش از پشت ویترین مصمم به خریداریش میشوید. ناخودآگاه وارد مغازه شده و آنچه را که دیده بودید را میخرید.
وی افزود: تأثیر ویترین و دکور و زیبایی ظاهریش توانست شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک کتاب برای جلب توجه مخاطب نیز باید ویترین مناسب و خوبی داشته باشد که خواننده قبل از ورق زدن و دیدن نام نویسنده فقط به خاطر تصویر روی جلد، کتاب را در دست بگیرد و پس از آن به دیگر مؤلفهها توجه کند. تأثیر تصویر روی جلد کتاب در تمام ردههای سنی مؤثر است اما در گروه کودک و نوجوان یکی از واجبات و ستونهای اصلی کتاب است.
این نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان ادامه داد: تصویرگری و طراحی روی جلد در انتشارات ما جدی گرفته نمیشود و بیشتر به طراحی هنری خلاصه میشود تا طرحی مرتبط و متناسب با محتوای کتاب. طراح و نویسنده در قبال یک اثر سهم ۳۰ به ۷۰ دارد، در صورتی که در خارج از کشور این سهم کاملاً برابر است یعنی از نظر ناشر، طراح و تصویرگر به اندازه نویسنده در خلق یک اثر سهم دارد. از نظر ناشران خارجی تصویرگر و طراح روایتگر داستان کتاب است به زبان تصویر و در جلب نظر مخاطب و خواننده بسیار حائز اهمیت است.
وی درباره آثار اخیر خود نیز گفت: آخرین اثرم «واژههای بازیگوش» است که با نگاهی طنز مسائل پیرامون ما را روایت میکند. این کتاب در نمایشگاه کتاب امسال نیز مورد توجه قرار گرفت. حضور مردم در مجامع و رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب تهران نشان میدهد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان اقشار مختلف مردم نهادینه شده است و حتی با این بازار گران کتاب کسانی را دیدم که کتاب میخریدند.
وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب در محل مصلای تهران از نظر موقعیت دسترسی و ایاب و ذهاب برای مراجعهکنندگان بسیار مناسب بود، تنها اگر به مسئله پارکینگ و تهیه غذا و امور رفاهی نیز توجه بیشتری شود، بر مراجعهکنندگان این رویداد فرهنگی افزوده خواهد شد. با تمام این مسائل عاشقان کتاب و کتابخوانی برای دیدن و خریدن کتاب بسیاری از شرایط را تحمل میکنند.
انتهای پیام/4072/۴۱۰۰/
انتهای پیام/