صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری:

دانشگاه آزاد در بحث تحصیلات تکمیلی همراه وزارت علوم است/ دانشگاه ایرانیان وجاهت قانونی ندارد

دکتر شریعتی نیاسر گفت: از نظر وزارت علوم دانشگاه ایرانیان وجاهت قانونی ندارد. وی هم چنین تاکید کرد 349 رشته-محل جدید دانشگاه آزاد اسلامی در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تایید شده است.
کد خبر : 3799

ه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیش از ظهر امروز نشست خبری دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با موضوع عملکرد و برنامه‌های حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم برگزار شد.


در ابتدای نشست دکتر شریعتی نیاسر سیاست‌های کلی معاونت علوم را تشریح کرد و پس از گزارش عملکرد وزارت علوم در دوره تصدی دکتر فرهادی، به مصوبات چندماه اخیر وزارت علوم پرداخت و برنامه‌های آینده این وزارت خانه را بیان کرد.


معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ابتدای نشست خبری گفت: «من در تاریخ ۶ دی ماه سال جاری، مسئولیت معاونت آموزشی را بر عهده گرفتم و به کنترل کمی، ارتقاء کیفی و پیشبرد اقتدار در راستای معاونین قبلی آموزشی وزارت علوم با هدف ساماندهی و توسعه هدفمند پرداختیم.»


سیاست‌های کلی وزارت علوم


شریعتی نیاسر در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست‌های کلی وزارت علوم، خاطر نشان کرد: «ما تلاش می‌کنیم در جهت تحقق آرمان نظام و اهداف چشم انداز توسعه قدم برداریم و تمام توان خود را در خدمت به نظام آموزش عالی و خدمت به دولت تدبیر به کار بردیم. از جمله کارهایی که در قالب سیاست‌های کلی در دست ما است، می‌توان به ساماندهی کارهای دانشگاه‌های در حال تاسیس، هماهنگی ارکان مهم شورای عالی انقلاب، تثبیت نقاط قوت گذشته و اصلاح ضعف‌های پیشین، نقش دانشگاهیان در سیاست کلان، بررسی و هماهنگی در نظام پذیرش و توسعه و آموزش عالی در هریک از زیر نظام‌های آموزش عالی اشاره کنم و در آخر نکته مهمی که در سیاست‌های کلی وزارت علوم مد نظر ما قرار دارد، بحث فراجناحی عمل کردن و کار‌شناسانه عمل کردن است که امیدواریم پایه گذار این کار در تمامی زمینه‌ها باشیم.»


معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه برای بیان نقش مهم آموزش عالی آمارهای موجود در زمینه مراکز آموزش عالی را اعلام کرده و گفت: «در حال حاضر ما ۱۸۲ مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم داریم که ۱۴۰ موسسه آموزشی هستند و ۴۰ موسسه پژوهشی. ۷۰ موسسه غیروابسته به وزارت علوم هم موجود است که از ۷۰ موسسه ۱۰ موسسه آموزشی است و ۶۰ موسسه پژوهشی است و اگر بخواهیم مجموع کل این موسسات را در نظر بگیریم میانگین ۶۰ درصد از کل این موسسات منحصرا فعالیت آموزشی دارند و این مساله حساسیت حوزه آموزش را می‌رساند. درصد بالای از فعالیت موسسات ما آموزشی است و بر همین اساس ما باید توجه بیشتری به این مقوله بکنیم و برای همین من در صدد قوی کردن ارتباط معاونت آموزشی وزارت علوم با رسانه‌ها هستم، چرا که معتقدم رسانه‌ها پیشانی دستگاه‌های مدیریتی هستند.


برنامه‌های وزارت علوم


شریعتی نیاسر در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف بلند مدت وزارت علوم به تشریح برنامه‌های این وزارتخانه پرداخت و گفت: «از اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه می‌توان به ایجاد مناطق ۱۰ گانه آموزشی در کل کشور (که این کار به طور کامل انجام شده)، رتبه بندی دانشگاه‌ها، اصلاح پذیری نظام پذیرش دانشجو در زیرنظام‌ها اعم از پردیس‌ها، دانشگاه‌های خاص، دانشگاه‌های آزاد و...، فراهم کردن تسهیلات برای جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های غیردولتی، واگذاری موضوع بررسی رشته‌های علوم انسانی به تحول علوم انسانی در راستای توجه ویژه مقام معظم رهبری به علوم انسانی، بررسی جدی برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها که از قدمت بالایی برخوردار شده‌اند اشاره کنم. درباره بررسی این برنامه‌های آموزشی باید بگویم به زودی مهلتی اعلام می‌کنیم برای بازنگری برنامه‌های آموزشی قدیمی که بر اساس این مهلت ممکن است پذیرش دانشجو در برخی موسسات به صفر بدسد و دلیل این امر هم تغییرات سریع علم در جهان است.»


‌نیاسر در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌های وزارت علوم افزود: «برنامه‌های دیگر وزارت علوم تدوین آیین نامه‌های آموزشی تا پایان اسفند ماه سال جاریف تلاش برای بین المللی کردن دانشگاه‌ها که در اجلاس هفته آینده به این مسائل خواهیم پرداخت، تعیین مصادیق تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و برخورد و مقابله با مسائل غیرقانونی در حوزه آموزش مثل موسسات آموزشی غیرقانونی خواهند بود.»


به گزارش خبرنگار آنا، در ادامه این نشست خبری معاونت آموزشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مصوبات معاونت آموزشی را از دی ماه سال جاری بیان کرد و در ابتدا به مصوبات در خصوص پردیس‌های دانشگاهی پرداخت و گفت: «درخصوص پردیس‌های بین المللی با توجه به اینکه آن‌ها از رسالت خود فاصله گرفته‌اند، پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها از طریق آزمون غیرمتمرکز ممنوع شد و از مهرماه سال ۹۴ دانشجوی خود را مطابق برنامه از پیش تعیین شده خواهند گرفت و از مهر ماه سال ۹۵ این پردیس‌ها مطابق برنامه بازتعریف شده ماموریت می‌گیرند. مصوبه بعدی ما در باره صدور مجوز برای موسسات غیر دولتی است و باید بگویم از حالا جلوی صدور مجوز برای موسسات غیر دولتی گرفته شده تا بتوانیم سر و سامانی به این وضع بدهیم.»


تایید 349 رشته جدید در دانشگاه آزاد اسلامی


دکتر نیاسر در ادامه مصوبات معاونت آموزشی وزارت علوم به تشکیل اولین جلسه شورای برنامه ریزی بعد از ۶ ماه اشاره کرد و افزود: «اولین جلسه شورای برنامه ریزی بعد از ۶ ماه تشکیل شد و ما در آن جلسه چند مصوبه داشتیم. مصوبات ما در حوزه علوم انسانی، علوم پایه و علوم پزشکی بود و ۳ برنامه آموزشی به تصویب رسید و یک برنامه میان رشته‌ای برای هنر هم مورد تصویب قرار گرفت. ضمن آنکه اولین جلسهٔ شورای گسترش آموزش عالی که قریب به ۱۰ سال تشکیل نشده بود، مجددا تشکیل شد و ما در این جلسه مصوبات خوبی داشتیم. یکی از مصوبات این جلسه سرو سامان دادن به رشته‌های دانشگاه آزاد بود. این دانشگاه ۸۷۲ رشته فاقد مجوز داشت که مورد بررسی قرار گرفت و ۳۴۹ رشته آن مورد تایید قرار گرفت که ۱۰۸ رشته آن در مقطع دکتری بود و بقیه رشته‌ها در مقطع کار‌شناسی ارشد قرار داشت.»


معاونت آموزشی وزارت علوم در ادامه با تاکید بر کیفیت موسسات آموزشی ادامه داد: «ما فشار زیادی بر روی کیفیت مراکز خود داریم. برای همین مساله ۵ موسسه غیر دولتی آموزشی که داشتیم دستور دادیم پذیرش خود را به صفر برسانند که این مقدمه‌ای بر لغو امتیاز‌ آن است و اگر این وضع را به نتیجه مطلوب نرسانند، چاره‌ای جز لغو امتیاز وجود نخواهد داشت. ذکر این نکته را لازم می‌دانم که آیین نامه شورای گسترش و برنامه ریزی در زمان دکتر فرجی دانا نوشته شده و در زمان دکتر فرهادی در حال اجرایی شدن است.»


سر و سامان دادن به وضعیت موسسات غیر دولتی


شریعتی نیاسر با قابل قبول ندانستن شرایط برخی موسسات غیر دولتی خاطر نشان کرد: «ما ۳۵۸ موسسه غیر دولتی داریم که ۲۷۵ مورد از آن‌ها فقط بین سال‌های ۸۴ تا ۹۲ مجوز گرفته‌اند و از طرفی حدود ۴۰ درصد این موسسات زیر ۵۰۰ دانشجو دارند، یعنی کمتر از یک مدرسه! تعداد قابل توجهی از این موسسات به شدت بدهکارند و این مساله نشان دهنده این است که به این موسسات بدون نظر کار‌شناسی مجوز داده شده است. سهمی که موسسات غیر دولتی در تامین دانشجو دارند ۱۰ درصد است، سهمی که در تحصیلات تکمیلی دارند در حدود ۳ درصد است. یکی از مصوبات ما این بود که این موسسات بتوانند راحت‌تر هیئت علمی جذب کنند و از طرف دیگر تا پایان اسفند ماه سال جاری در ۵ سطح متفاوت طبقه بندی بشوند.


پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص محدود می‌شود


به گزارش خبرنگار آنا، معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه افزود: «نکته دیگری که قابل ذکر می‌دانم این است که توسعه کمی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص (پیام نور، علمی-کاربردی و فنی حرفه‌ای) محدود خواهد شد. قرار نیست تمامی این دانشگاه‌ها در سطح تحصیلات تکمیلی دانشجو بگیرند. هرکدام از آن‌ها وظایف خاص خود را دارند و باید وظایف خاص خود را هم انجام بدهند. در خصوص مراکز دولتی هم ۵۴ مرکز دانشگاهی در ۸ سال گذشته مجوز گرفتند و برخی به طور مشخص عنوان دانشگاه گرفتند و باید بگویم متاسفانه تعداد ۴۷ مرکز دانشگاهی فقط ظرف یک سال مجوز گرفتند. متاسفانه ما با انبوه موسساتی روبرو هستیم که با حداقل امکانات روبرو هستند.»


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه در پردیس‌های دانشجویی حدود ۲۱ هزار دانشجو در ۱۰۳۳ رشته محل تحصیل می‌کنند اذعان داشت: «این پردیس‌ها عمدتا تبدیل به مراکز درآمدزایی شده اندو این مطلوب نیست و فلسفه وجودی آن‌ها چیزی دیگری بود. متاسفانه ۵۳ پردیس با شرایط غالبا نامطلوب برای دانشگاه‌ها درآمدزایی می‌کنند و این هدف مانیست.»


شریعتی نیاسر در ادامه با اشاره به برنامه هفتم توسعه خاطر نشان کرد: «مطابق آمار، سیر جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال از سال ۹۰ تا ۱۴۰۴ کاهش خواهد داشت و به ۷ میلیون و ۷۰۷ هزار نفر خواهد رسید. سال ۱۴۰۴ آخر برنامه هفتم توسعه است و در پایان برنامه هفتم، جمعیت دانشجویی ما کاهش یافته است و مطابق این آمار ما غیر اصولی کار کرده‌ایم. در حال حاضر جمعیت دانشجویی ما ۴ میلیون و هفتصدهزار نفر است یعنی ۴۷ درصد برنامه پنجم تحقق پیدا کرده است. و مطابق آمار ما ۶۰ درصد برنامه هفتم را پیش برده‌ایم و قرار است در سال ۱۴۰۴ هیچ رشدی هم نداشته باشیم. این روند کار ما را متوجه این کرده است که ما یک رشد بی‌رویه داشته‌ایم.»


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه در پردیس‌های دانشجویی حدود ۲۱ هزار دانشجو در ۱۰۳۳ رشته محل تحصیل می‌کنند اذعان داشت: «این پردیس‌ها عمدتا تبدیل به مراکز درآمدزایی شده اندو این مطلوب نیست و فلسفه وجودی آن‌ها چیزی دیگری بود. متاسفانه ۵۳ پردیس با شرایط غالبا نامطلوب برای دانشگاه‌ها درآمدزایی می‌کنند و این هدف مانیست.»


دکتر نیاسر در ادامه با اشاره به برنامه هفتم توسعه خاطر نشان کرد: «مطابق آمار سیر جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال از سال ۹۰ تا ۱۴۰۴ کاهش خواهد داشت و به ۷ میلیون و ۷۰۷ هزار نفر خواهد رسید. سال ۱۴۰۴ آخر برنامه هفتم توسعه است و در پایان برنامه هفتم جمعیت دانشجویی ما کاهش یافته است و مطابق این آمار ما غیر اصولی کار کرده‌ایم. در حال حاضر جمعیت دانشجویی ما ۴ میلیون هفتصدهزار نفر است یعنی ۴۷ درصد برنامه پنجم تحقق پیدا کرده است. و مطابق آمار ما ۶۰ درصد برنامه هفتم را پیش برده‌ایم و قرار است در سال ۱۴۰۴ هیچ رشدی هم نداشته باشیم. این روند کار ما را متوجه این کرده است که ما یک رشد بی‌رویه داشته‌ایم.


آیین نامه پذیرش دانشجویان استعداد درخشان تغییر می‌کند


شریعتی نیاسر در ادامه این نشست با اشاره به اعتراض برخی دانشجویان به نحوه پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در مقطع تحصیلات تکمیلی خاطر نشان کرد: «آیین نامه ابلاغ شده مورد اعتراض برخی دانشجویان بود و نیاز به بازنگری داشت. برای همین ۳ تغییر مهم در آیین نامه صورت گرفت. درر ابتدا معدل کار‌شناسی می‌بایست ۱۶ بود و کار‌شناسی ارشد ۱۷. در بررسی مجدد معدل کار‌شناسی ارشد همچنان ۱۷ باقی ماند، اما برای مقطع کار‌شناسی نظام نمره دهی تراز بندی از طریق دانشگاه انجام می‌شود و هر دانشگاهی بر اساس ملاک خودش معدل لیسانس را به ما اعلام خواهد کرد. همچنین تا پیش از این در بخش امتحان زبان حداقل امتیازات ۷۰ بود که حالا به ۵۰ رسیده و امیدواریم که نظر دانشجویان را جلب کند.»


توسعه بخش خصوصی


معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هدف مهم وزارت علوم را گسترش نقش بخش خصوصی خواهند و گفت: «ما در نظر داریم تا پان برنامه ششم توسعه موسسات غیر دولتی ۳۰ درصد از آموزش عالی را به خود اختصاص بدهند که الان این سهم تنها ۱۰ درصد است. سهم آن‌ها در تحصیلات تکمیلی تنها ۳ درصد است که امیدواریم این سهم به ۲۰ درصد برسد.»


بازنگری در ماموریت دانشگاه‌های خاص


دکتر نیاسر در پایان سخنان خود تاکید کرد: «در پایان تاکید می‌کنم که ماموریت دانشگاه‌های خاص باید بازنگری شود. مرکز فنی حرفه‌ای باید خوراکش را از هنرستان بگیرد و تا کار‌شناسی هم دانشجو داشته باشد، خوراک مراکز علمی کاربردی باید از هنرستان‌ها تامین بشود و پیام نور هم بایم به سمت مجموعه‌ای از منابع انسانی برود که به واسطه اشتغال از تحصیل در مراکز روزانه بازمانده‌اند و دلیلی ندارد یک جوان ۱۹ ساله که توانایی رفتن به دانشگاه معمولی را دارد به این دانشگاه‌ها برود.»


دانشگاه آزاد در بحث تحصیلات تکمیلی همراه وزارت علوم است


در پایان این نشست معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به این سئوال خبرنگار آنا که بازنگری در پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد به چه شکل خواهد بود گفت: «نظام اصلاح پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی در دوره‌های دکتری انجام می‌پذیرد. در دوره‌های دکتری دانشگاه‌ها باید از تجهیزاتی برخوردار باشند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند. در خصوص دانشگاه آزاد مطابق مصوبه شورای عالی باید تا اردیبهشت سال ۹۴ تمامی رشته محل‌های دانشگاه آزاد بررسی نهایی بشوند و البته دوستان دانشگاه آزاد هم با ما همراه هستند. منحصرا این بحث پذیرش دانشجو بر روی کار‌شناسی ارشد و دکتری متمرکز است و اصرار داریم که دکترای دانشگاه آزاد با شورای گسترش هماهنگ باشد. ضمن اینکه لیست رشته‌های مورد تایید همه دانشگاه‌ها در سایت وزارت علوم قابل رویت است.»


سرنوشت دانشگاه ایرانیان چه شد؟


شریعتی نیاسر در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار آنا مبنی بر سرنوشت دانشگاه ایرانیان نیز پاسخ داد: «این دانشگاه شرایط ویژه‌ای دارد. بگذارید یک مطلب کلی بگویم. معتقد هستم که در نظام‌های مدیریتی وقتی ما فساد را شاهد هستیم ناشی از ۳ نکته است. بی‌تقوایی، خود محوری و تفسیر به رای از قانون. این ۳ عامل مدیران را منحرف می‌کند. و من در این ۱۰ سال گذشته متاسفانه به وفور این مساله را شاهد بوده‌ام و می‌توانم مصادیق زیادی بیاورم.


وی افزود: ماجرای ۳۰۰۰ میلیارد تومان اختلاس، ماجرای بانک ملی، ماجرای پدیده شاندیز، بابک زنجانی، پردیسان و.... من معتقدم همه این‌ها به دلیل بی‌توجهی به ۳ اصلی است که ذکرکردم و باعث ایجاد زمینه برای سودجویان می‌شود. و مصداق این مساله به جد در دانشگاه ایرانیان هم وجود دارد.


شریعتی نیاسر تاکید کرد: به طور کلی وقتی یک موسسه غیر دولتی بخواهد در تهران مجوز کار بگیرد باید به شورای انقلاب فرهنگی برای اخذ مجوز برود و بعد شورای گسترش برای مجوزهای بعدی مسیر بعدی خواهد بود. در شورای گسترش هم یک مسیر ۹ گانه خواهد بود. دانشگاه ایرانیان مجوزی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته مربوط به سال ۸۹ بوده که برای تاسیس موسسه‌ای در امارات متحده عربی است و هیچ ربطی به مجوزی که گفته‌اند ندارد. از طرفی هم چون شامل ۳ سال مرور زمان شده است کلا منقضی شده بود. از طرفی دوستان ادعا دارند از طریق شورای گسترش اقدام به پیگیری مجوز کرده‌اند. اما سئوال این است وقتی می‌گویند که مجوز را در سال ۹۲ از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته‌اند، چه طور ۳ سال قبل‌تر از آن به شورای عالی گسترش مراجعه کرده‌اند؟ البته لازم به ذکر است هیئت موسس این دانشگاه چهره‌های کلیدی چون محمود احمدی‌نژاد، آقای مشایی، آقای بقایی بودند و گرفتن مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی کاری برای آن‌ها نداشت.


شریعتی هم چنین گفت: در شهریور ماه سال 92 این موضوع به محمود احمدی‌نژاد منعکس شد و اعلام شد این دانشگاه فاقد مجوز قانونی است و این مساله به اداره ثبت شرکت‌ها و به مرکز پژوهش‌های بنیادین برای حذف سایت این دانشگاه هم اعلام شده و این دانشگاه از نظر وزارت علوم وجاهت قانونی ندارد و مسائل حقوقی این ماجرا از طرف آقای نصیری قیداری معاونت پارلمانی وزارت علوم در حال پیگیری است.


معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به آخرین سئوال خبرنگار آنا مبنی بر پیگیری بورسیه‌ها نیز تاکید کرد: این مساله مربوط به معاونت دانشجویی است، اما تا جایی که من می‌دانم دوستان به شدت در حال پیگیری آن هستند و آخرین جلسه پیگیری این ماجرا همین امروز صبح بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر