صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
در دانشگاه آزاد رامسر رخ داد؛

برگزاری کارگاه آموزشی زیبایی‌شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم

کارگاه آموزشی تخصصی «زیبایی‌شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر برگزار شد.
کد خبر : 378369

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از رامسر، همزمان با سومین روز جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در رامسر با همت دپارتمان هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر، روز گذشته کارگاه آموزشی تخصصی زیبایی‌شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم با تدریس پرویز جاهد منتقد سینمای ایران در سالن آمفی‌تئاتر این واحد دانشگاهی برگزار شد.


پرویز جاهد در کارگاه زیبایی‌شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم با بیان اینکه لوکیشن یکی از مهم‌ترین مباحث در سینماست، گفت: سابقه ادبی هر موضوعی در پژوهش‌ها نیاز به لوکیشن و فضا دارد که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده است و کتاب‌های کمی در حد آکادمیک برای این موضوع وجود دارد.


وی افزود: در نقدهای سینمایی لوکیشن و جغرافیا بسیار اهمیت دارد؛ ولی کتابی درباره لوکیشن فیلم‌های ایرانی وجود ندارد و فقط چند مقاله موجود است که باید به این مهم بیش از پیش در سینمای ایران پرداخته شود.


این نویسنده کتاب‌های سینمایی با بیان اینکه نقدهایی درباره فیلم‌های کیارستمی وجود دارد که در کتاب ایران پاریس گردآوری شده است، گفت: البته در این کتاب کمی بی‌انصافی نیز شده است.


جاهد اظهار کرد: پیوستگی زمانی و مکانی در لوکیشین بسیار اهمیت دارد و برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه تولید فیلم، تهیه‌کننده و مدیر تولید بر اساس لوکیشن رج می‌زنند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه شناخت درام، انتخاب سوژه و تأثیر لوکیشن در فیلمسازی از جمله مهارت‌های این حرفه هنری است، تصریح کرد: هنر در جغرافیا به وجود می‌آید و در بستر جغرافیا است که هنر به وجود می‌آید که مفهوم سینمای ملی و بومی در این مقطع مشخص می‌شود؛ چراکه فیلم به جغرافیا وابسته است و مشخص می‌کند فیلم هویت بومی دارد یا خیر.


جاهد افزود: جغرافیا برای بومی‌شدن کافی نیست و نیاز به فرهنگ و زبان و ... داریم و اگر همه اینها کنار هم قرار بگیرند جغرافیای بومی و ملی معنا پیدا می‌کند.


این منتقد سینما با بیان اینکه لوکیشن مکان رویدادهای فیلم است، به اقلیم در لوکیشن‌ها اشاره کرد و گفت: ساخت فیلم بغداد در هالیوود و داخل استودیو ساخته شده است و یا فیلم‌های تاریخی ایرانی در شهرک‌های سینمایی ساخته می‌شود و می‌توان در پراگ که محلی دست‌نخورده است؛ دوباره تاریخ معاصر اروپا را بازسازی کرد.


وی ادامه داد: لوکیشن رئالیسمی و واقع‌گرایی فیلم‌های بهرام بیضایی مختص خودش است و ممکن است نقدهایی به لوکیشن‌ها باشد اما هر فیلمسازی نگاه و فضاسازی خودش را دارد.


این مدرس کارگاه جشنواره فیلم وارش، جنگل‌های شمال را یکی از بهترین نقاط برای لوکیشن و زیباسازی در فیلم‌ها دانست و بیان کرد: مهرجویی فیلم پستچی را در جنگل‌های شمال ساخته است و بهره‌ای که مهرجویی از لوکیشن‌های جنگل شمال کرده است، کسی نتوانسته انجام دهد.


جاهد اذعان کرد: دیگر از فیلم‌های مخملباف ناامید شده‌ام و آخرین فیلم‌هایش با اینکه امکانات زیادی نیز در دست داشت، بسیار ضعیف بود.


وی افزود: فیلمبرداری در لوکیشن استودیو مزایای بسیار زیادی از جمله سروصدای عابر، حوادث طبیعی، رنگ‌ها، فیلترهای فیلمبرداری، مقاطع زمانی و ... دارد که کار را بسیار راحت می‌کند؛ اما واقعیت را مخدوش می‌کند.


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر