اجرای سند تحول آموزشوپرورش در دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری میشود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا منظریتوکلی در نخستین گردهمایی سراسری معلمان مدارس سما کشور و گرامیداشت روز معلم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، با اشاره به برگزاری این گردهمایی گفت: ایده برگزاری این مراسم را دکتر طهرانچی مطرح کردند و پیشنهاد دادند که مراسم گرامیداشت روز معلم در قالب گردهمایی سراسری معلمان سما برگزار شود و از هر یک از استانها، یک معلم مدارس سما برای تجلیل انتخاب شود.
وی با بیان اینکه تحول آموزش و پرورش در مدارس سما از تأکیدات دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی است، گفت: اجرای سند تحول آموزش و پرورش که مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری است، از برنامههایی است که در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی و در مدارس سما بهطورجدی پیگیری خواهد شد.
منظریتوکلی تأکید کرد: بر اساس سیاستهای دکتر ولایتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما باید از لحاظ علمی و آموزشی در صدر باشند، اما درعینحال اولویت ما در کنار ارتقای فعالیتهای علمی و آموزشی، تقویت موضوعات فرهنگی و پرورشی است. بر اساس این رویکرد، برای اولین بار معاونت فرهنگی و تربیتی در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی ایجاد شد.
وی با قدردانی از توجه سروریمجد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی به مدارس و آموزشگاههای سما گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی بیشترین ارتباط و حمایت را با مدارس سما دارد و امروز هم گروه سرود دبستان پسرانه سمای مشهد برنامۀ خوبی در این مراسم اجرا کرد که دکتر طهرانچی دستور دادند مجموعه مسابقات فرهنگی و هنری اعم از مسابقات سرود و... توسط معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی برگزار شود.
دانشگاه آزاد اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی را به نظریهها و گزارههای علمی تبدیل کند
دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت و رئیس پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم با اشاره به وجود نگرشهای مختلف در محیطهای دانشگاهی، گفت: دو صفت بارز در محیطهای دانشگاهی وجود دارد که یک صفت را عین فضیلت و صفت دیگر را عین رذیلت میدانند. در محیطهای دانشگاهی روحیه آکادمیک داشتن و مطالعات آکادمیک را فضیلت بر میشمارند و درعینحال ایدئولوژیک بودن را رذیلت میدانند.
جمیله علمالهدی ادامه داد: باوجوداین، تفکر و نگرش در محیطهای دانشگاهی تحول علوم انسانی و اسلامیسازی این علوم مورد مقاومت دانشگاهها قرار گرفت.
وی افزود: سؤالی که پیش میآید، این است که چرا ایدئولوژیک بودن بد است، اما آکادمیک بودن خوب و مورد تحسین است؟ دلیل آن این است که ایدئولوژی لیبرال و سکولار میخواهد بدون هیچ رقیبی سلطه خود را بر رابطه علم و اقتصاد لیبرال، کارآفرینی و ارتباط دانشگاه و صنعت حفظ کند. به همین دلیل پیروان این نگرش، ایدئولوژیک بودن را معادل بیسواد بودن و احساسی بودن میدانند و ایدئولوژیک بودن را بهعنوان یک رذیله اخلاقی القا میکنند.
رئیس پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اسلام سنتی و بیتفاوت مورد انتقاد شهید مطهری بوده است، گفت: شهید مطهری از ایدئولوژیک اسلامی حمایت میکردند و تأکید داشتند که همه رشتههای دانشگاهی باید با ارزشهای اسلامی همسو باشد. باوجوداین نگرش، جمهوری اسلامی ایران در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی پیشرو بوده و مدلهای آن مورد استقبال سایر کشورهای مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفته است.
علمالهدی با بیان اینکه اگر میخواهیم تعلیم و تربیت اسلامی را تقویت کنیم، باید از تجربههای تربیتی معلمان و مدارس موفق الگوپذیری کنیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن مدارس پیوسته خود میتواند تجربیات موفق در تعلیم و تربیت اسلامی را به نظریهها و گزارههای علمی تبدیل کند و با بهکارگیری نظریات اساتید دانشگاه در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد.
رشد و تعالی انسانی مورد تأکید جدی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم، گفت: رشد و تعالی انسانی در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأکید جدی مدیران این دانشگاه قرار گرفته و مدارس سما بهعنوان یکی از این محیطهای رشد و تعالی، وظایف سنگینی بر عهده دارند که با رهنمودهای دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی برنامههای جدیدی در مجموعه مدارس سما و مدارس عالی مهارت بهعنوان یکی از افتخارات این دانشگاه طراحی شده است.
علی سروریمجد تأکید کرد: اصل تربیت بهعنوان اولویت مدارس سما تلقی میشود و انتظار این است که بر اساس سیاستها و برنامهریزیهای انجام شده مدارس سما انتخاب اول خانوادهها برای تحصیل فرزندانشان باشد.
تربیت نسل مؤمن و انقلابی از جمله تلاشهای مدنظر معلمان مدارس سماست
در ادامه این مراسم شادی محرر به نمایندگی از معلمان مدارس سما به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداخت و گفت: تبدیل سازمان سما به معاونت و برند شدن مدارس سما میتواند به رشد و بالندگی این مدارس منجر شود.
وی در مورد بهکارگیری نیروهای توانمند در مدارس سما گفت: خوشبختانه دانشآموزان سما تاکنون موفقیتهای بسیاری در مسابقات علمی و فرهنگی کسب کردهاند و تربیت نسل مؤمن و انقلابی از جمله تلاشهای مدنظر معلمان این مدارس است.
محرر، تدوین افق و چشمانداز روشن برای آینده مدارس سما، اجرای برنامههای هدفمند و کاهش دغدغههای معیشتی را از جمله درخواستهای معلمان مدارس سما عنوان کرد.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/