صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ظریف:

تضمین نشدن چندجانبه‌گرایی، قانون جنگل را بر جهان حاکم می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تا وقتی توانمندی‌های خود را برای تضمین چندجانبه‌گرایی به‌کار نگیریم، در چشم برهم‌زدنی حکومت جنگل جایگزین حکومت قانون می‌شود.
کد خبر : 377885

به گزارش حوزه سیاست خارجه و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، نشست مجمع همکاری گفتگوی آسیایی در دوحه قطر آغاز به کار کرد.


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست در سخنانی با قدردانی از دولت قطر به‌دلیل میزبانی از این نشست مهم، گفت: «از 2002 میلادی ایران در چارچوب جامعه گفتگوی همکاری آسیایی فعالیت خود را آغاز کرد و روح دوستی را با هدف نیل به چارچوب‌های چندجانبه موفق، کارآمد و فراگیر به منصه ظهور رسانده است».


وی افزود: «نگاه جمهوری اسلامی ایران به گفتگوی همکاری آسیایی به مثابه دستاورد مهم قاره آسیاست و این مجمع عزم خود را بر ارتقای ارزش‌های والا و توسعه دستورهای کاربردی جزم کرده که در اسناد چشم‌انداز همکاری آسیایی 2030، اهداف گفتگوی همکاری آسیایی 2017-2021 و قطعنامه سران گفتگوی همکاری آسیایی تصریح شده است».


وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «با عنایت به آرزوهای مردمانمان برای بهره‌گیری از منطقه‌ای صلح‌آمیز و کامیاب، کشور من از همه قابلیت‌ها و مزیت‌های خود در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای حرکت به سمت همکاری‌های پان­آسیایی 2030 و ایجاد جامعه آسیایی استفاده کرده است؛ از این رو به‌عنوان انگیزه اصلی  فرهنگ و گردشگری، ما برنامه‌ها، نشست‌ها و پروژه‌های متعددی آغاز و اجرا کرده‌ایم».


ظریف هدف از برگزاری این نشست‌ها و پروژه‌ها را تقویت فهم مشترک میان ملت‌ها عنوان کرد و گفت که ایران قصد دارد آسیا را به مقصد گردشگری پایدار و اصلی تبدیل کند. این اقدامات شامل سازماندهی جشنواره‌ای بزرگ برای تجلیل از همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا و اجرای فعالیت‌های گسترده فرهنگی به وسیله «مرکز فرهنگی گفتگوی همکاری آسیایی» در تهران است.


وی گفت: «موقعیت جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای ارتباطی شمال-جنوب و شرق-غرب در کنار زیرساخت‌های توسعه‌­یافته حمل‌ونقل، نقشی حائز اهمیت در ارتباط اعضای جامعه آسیایی به دیگر مناطق و مشارکت در ستون ارتباطات مجمع گفتگوی آسیایی ایفا می‌کند. علاوه بر توافقنامه‌های دوجانبه، امضای موافقت‌نامه‌های ترانزیتی متعدد ازجمله موافقت‌نامه کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال-جنوب، موافقت‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد و موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار جملگی در زمره سازوکارهایی است که هدف مشترک ایجاد ارتباطات میان جوامع منطقه را ترویج و تقویت می‌کند».


ظریف افزود: «علاوه بر آن، با توجه به تجربه میزبانی از اتحادیه آسیایی تهاتر، سازوکار مالی مشابهی در چارچوب سازمان گروه هشت کشور در حال توسعه (D-8) با هدف تسهیل تراکنش‌های مالی میان اعضای این سازمان که خواهان استفاده از ارزهای ملی خود هستند، عملیاتی خواهد شد. ما بر این اعتقادیم که چنین ترتیبات مشابهی می‌تواند از سوی مجمع گفتگوی همکاری آسیایی با هدف ایجاد ارتباطات نهادینه برای توانمند ساختن محیط کسب و کار و همچنین کاهش موانع اجرایی و مقرراتی  پیش روی کسب و کار به‌کار گرفته شود».


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «فرهنگ آسیایی ملهم از ارزش‌های والا نظیر میانه‌روی، خِرَد، شمولیت و همزیستی مسالمت‌آمیز است. همکاری‌های ما برای ترویج کامیابی و کرامت انسانی نه تنها سیاست آسیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بلکه در سیاست جهانی به‌وسیله ترتیبات چندجانبه متعدد ریشه دوانیده است».


ظریف تصریح کرد: «به‌عنوان نمونه سازوکارهای چندجانبه‌ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، گروه دی8، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن)، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) می‌تواند به ترویج اهداف مجمع گفتگوی همکاری آسیایی چه به صورت منفرد یا در چارچوب بین نهادی کمک کند».


وی تأکید کرد: «برای آنکه گفتگوی همکاری آسیایی نقش سازنده خود را ایفا و اهداف خود را محقق کند، برخورداری از دبیرخانه‌ای کارآمد و حرفه‌ای با ساختار مطلوب نمایندگی حائز اهمیت فوق‌العاده است. ازاین‌رو، کارگروهی متشکل از دولت‌های عضو علاقه‌مند با هدف بررسی روش‌ها و ابزار تقویت گفتگوی همکاری آسیایی از طریق اصلاح یا بازسازی ساختار باید تأسیس و تشکیل شود».


ظریف گفت: «قاره آسیا به‌طور کلی و منطقه غرب آسیا و خلیج فارس به‌طور ویژه، درگیر بحران‌هایی است که در وهله نخست ناشی از فقدان گفتگوی منطقه‌ای فراگیر توأم با ماجراجویی‌های کوته‌بینانه و یکجانبه‌گرایی تخاصم‌آمیز دولت کنونی آمریکاست».


وی افزود: «برای پرداختن به نقیصه فقدان گفتگو، مدت‌ها قبل پیشنهاد تأسیس مجمع گفتگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس را مطرح کردم. هر بازیگر و کنشگری در منطقه ما باید متوجه این موضوع باشد که ما تا ابد همسایه یکدیگر هستیم و تنها راه تضمین صلح و رفاه، به رسمیت شناختن سرنوشتی مشترک و پذیرش این موضوع است که گفتگوهای چندجانبه فراگیر تنها راه خروج از بحران‌های چند بُعدی کنونی است».


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «ما باید به صورت دسته‌جمعی به یکجانبه‌گرایی هشداردهنده دولت کنونی ایالات متحده آمریکا بپردازیم. اعمال اراده (زودهنگام یا دیرهنگام) یک قدرت بر دیگر ملت‌ها به‌مثابه تهدیدی وجودی برای همگان به‌شمار می‌رود. مادامی‌که قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را برای تضمین چندجانبه‌گرایی به‌طور مشترک به‌کار نگیریم، موج نوظهور و خصمانه یکجانبه‌گرایی می‌تواند همه جهان را درنوردد و در چشم برهم‌زدنی حکومت جنگل را جایگزین حکومت قانون کند».


ظریف در پایان گفت: «اجازه دهید این اطمینان را به شما بدهم که در اثنای پیگیری مستمر و خستگی‌ناپذیر گفتگو و چندجانبه‌گرایی، ایران همواره شریک ثابت قدمی خواهد بود».


انتهای پیام/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر