صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
وزیر علوم:

تقویت مناسبات علمی گامی مهم در همگرایی کشورهای اسلامی است

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی در سازمان بین اسلامی گروه D8 گامی مهم در مسیر همگرایی میان کشورهای عضو به‌ حساب می‌آید.
کد خبر : 377530

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی در نخستین نشست هیئت‌ أمنای دانشگاه بین‌المللی گروه D8 که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: سازمان همکاری اقتصادی D8 متشکل از هشت کشور اسلامی درحال‌توسعه ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه با جمعیت حدود یک میلیارد و 60 میلیون نفر و نیروی کار 400 میلیونی  یک ظرفیت بزرگ در جهان آشفته و پرچالش کنونی است.


وی افزود: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی در این سازمان بین اسلامی گامی مهم در مسیر همگرایی میان کشورهای عضو به‌حساب می‌آید. کشورهایی که در حال حاضر  دومین سال قرار گرفتن زیر چتر هم‌گرایی را پشت سر می‌گذارند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بیش از یک دهه قبل که تصمیم نقشه راه 10 ساله گروه هشت (D8) بین سال‌های 2008 تا 2018 در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید، همکاران من در وزارت علوم ترتیب یک نمایشگاه بین‌الدولی را به‌عنوان گامی مهم در راه تحقق این نقشه راه پیشنهاد کردند.


غلامی تصریح کرد: در بند هفت از بخش 10 این نقشه راه بر لزوم تقویت همکاری‌های علوم و فناوری با هدف نهادینه کردن این همکاری‌ها از طریق تأسیس مراکز تحقیقاتی دانشگاه یا مؤسسه D8 تأکید شده است.


وی ادامه داد: ایران با تأسیس و میزبانی این دانشگاه گامی مهم در مسیر محقق کردن نقشه راه گروه هشت برداشته است. البته موفقیت آن به همکاری و همیاری شما همکاران در کشورهای عضو نیاز دارد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: هدف ما از میزبانی این دانشگاه، ارتقای سطح همکاری‌های علمی، توسعه دانش در جهان اسلام از راه تبادل دانشجو است. به جرئت می‌توانم به شما بگویم که تمام اعضای گروه D8 از توانمندی و ظرفیت‌های بی‌شمار علمی و فناوری برخوردار هستند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: تجمیع توانمندی‌های ما می‌تواند جهان اسلام را مقتدرتر کرده و در مسیر برطرف کردن مشکلات مسلمانان سوق دهد. جمهوری اسلامی ایران با 4.2 میلیون دانشجو که یک میلیون نفر آنان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند، 39 پارک علم و فناوری و نظام آموزشی مستحکمی که توانسته 29 دانشگاه آن را براساس رتبه‌بندی بین‌المللی میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دهد، آماده همکاری و تجمیع توانمندی‌ها است.


غلامی با بیان اینکه گزارش سال 2011 سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می‌دهد هشت کشور عضو D8 با اعزام 404 هزار دانشجوی خارجی که حدود 10 درصد کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی است، جزء کشورهای اصلی اعزام‌کننده دانشجوی خارجی هستند، افزود: ما باید به این بیندیشیم که چگونه علاقه‌مندان به تحصیل دانش در جهان اسلام می‌توانند از ظرفیت‌های داخلی D8 استفاده کنند.


وی ادامه داد: کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر، پاکستان و نیجریه دارای دانشگاه‌های معتبری هستند که می‌توانند پذیرای دانشجویان یکدیگر باشند. تأسیس دانشگاه بین‌المللی D8 می‌تواند نقطه شروع تبادل فراوان دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی به‌حساب آید.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: جهان در حال توسعه که کشورهای عضو گروه هشت بخشی از آن هستند برای گام نهادن در راه پیشرفت، مسیری جز علم و فناوری ندارند. علم و دانش نیز از دانشگاه می‌گذرد. دانشگاه بین‌المللی گروه هشت علاوه بر اینکه ظرفیت تربیت نیروی انسانی این سازمان را تقویت می‌کند، فرآیند بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشورهای عضو را تصریح می‌کند. در جهانی که هر روز بر جمعیت دانشجویان بین‌المللی آن افزوده می‌شود، نظام مقدس جمهوری اسلامی برای توسعه دانشگاه بین‌المللی گروه هشت دست یاری به سوی کشورهای عضو دراز کرده است.


غلامی عنوان کرد: پشتوانه تلاش کشورهای عضو D8، نیروهای انسانی توانمند آنان، خواست مسئولان و به‌خصوص پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی ماست. گردش آزاد علم و دانش و باز کردن درهای نوآوری به سمت کشورهای نیازمند از خصوصیات تمدن اسلامی و شکوفایی علم در جهان اسلام در سده‌های قبل است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که نباید در جهان اسلامی مرزی میان انتقال دانش و فناوری وجود داشته باشد. دانش متعلق به همه بشریت در سرتاسر جهان است و ما آغازگر روند توسعه علمی بدون مرز خواهیم بود.


انتهای پیام/4118/ 4007/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر