صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۴:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
ویژه دانشجویان؛

مهارت مطالعه مؤثر چگونه به‌دست می‌آید؟

یکی از دغدغه‌های مهم ساکنین خوابگاه‌های دانشجویی، درس خواندن به ویژه در ایام امتحانات است. در این خبر یک راه آسان برای رفع این دغدغه معرفی شده است.
کد خبر : 376285

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، زندگی در خوابگاه یا در خانواده‌های پرجمعیت مطالعه و درس خواندن را برای بسیاری از دانشجویان سخت کرده است. دانشجویان برای دستیابی به موفقیت در امتحانات نیاز به آموزش مهارت مطالعه مؤثر دارند. دانشجویان با فراگرفتن و تمرین این مهارت و ارتقای آن، می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند.


به گفته مشاورین تحصیلی به محض ارتقای این مهارت، مطالعه و یادگیری آسان‌تر خواهد شد و انگیزه دانشجویان افزایش می‌یابد و عملکرد تحصیلی آنان افزایش پیدا می‌کند. مهارت مطالعه مؤثر دارای پنج بخش پیش‌خوانی، سؤال کردن، دقیق‌خوانی، از حفظ گفتن و مرور است.


هدف از پیش‌خوانی دروس دستیابی به نکات مهم است. در پیش‌خوانی یا مطالعه اجمالی باید به نمونه‌گیری سریع از نکات اساسی توجه کرد و از جزئیات چشم‌پوشی کرد. همچنین در بخش سؤال کردن نیز دامنه تمرکز حواس و درک عمیق‌تر معانی دانشجو افزایش پیدا می‌کند. دانشجو در این بخش باید متصور شود که با نویسنده بحث می‌کند و باید از خود: چه، چگونه، چرا، چه کسی و کی» را بپرسید.


در بخش دقیق‌خوانی دانشجویان درک کاملی از مطالب خوانده شده را به دست می‌آورند و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی در حافظه را دارا می‌شوند، به‌صورتی که یادآوری آنها برای استفاده بعدی میسر باشد. همچنین هدف از حفظ گفتن نیز این است که آنچه دانشجو مطالعه کرده است به خود باز پس دهد و از خود امتحان بگیرد.


نکته مهم این روش مطالعه، مرور کردن است. مرور کردن یک مهارت مطالعه مهم است و باید در هر فعالیت یادگیری لحاظ شود.


انتهای پیام/4122/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر