صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

ادامه وزیر علوم

/
کد خبر : 375227

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در کنار پیدایش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید یک دوره مطالعه آمایشی باید باشد که ضرورتاً از سوی به‌عنوان دانشگاه انجام نمی‌شود اما نوعاً متخصصین مربوطه این امور را انجام می‌دهند که عموماً دانشگاهی هستند که کار آمایش را انجام می‌دهند


غلامی گفت: ساماندهی مراکز آموزش عالی کلی‌تر از بحث آمایش است و بیشتر جنبه مدیریتی دارد که البته مبنای آمایشی نیز دارد. در ساماندهی چند زیر نظام وجود دارد یکی اینکه در بخش غیردولتی غیر از دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ارزیابی و نظارت‌هایی که صورت گرفته است، حال کیفی سازی می‌شود. 50 مرکز غیرانتفاعی و غیردولتی به دلیل نداشتن حداقل‌های استاندارد غیرفعال شدند و به تعداد دیگر از این مراکز تذکر داده‌شده است.


وی افزود: همچنین با دانشگاه آزاد اسلامی نیز سعی کرده‌ایم همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم و تأکید ما نیز کیفی سازی است. با کاهش جمعیت دانشجو نیز دانشگاه آزاد اسلامی امکانات و اعضا هیأت علمی خود را در مراکز بزرگ‌تر و فعال جمع‌آوری کند. این روند کیفی سازی است که در دانشگاه آزاد اسلامی شکل‌گرفته است از طرفی نیز بحث حمایت از بخش خصوصی به‌عنوان اجرای اصلاً 44 قانون اساسی یکی از مواردی است که در اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: بخش خصوصی هر چه توسعه پیدا کند و سرمایه‌گذاری کند به نفع دولت است و دولت نیز در حوزه آموزش عالی درجاهای دیگری که اثربخشی بیشتری دارد ورود پیدا خواهد کرد.


غلامی بابیان اینکه در بخش دانشگاه‌های دولتی چند زی نظام وجود دارد ادامه داد: یکی از این زیر نظام‌ها دانشگاه پیام‌نور است. تعداد زیادی از واحدهای پیام‌نور دانشجو ندارند و خالی مانده است که دارای کارمند و اعضای هیأت علمی هستند. بر ساماندهی دانشگاه پیام‌نور کار خواهد شد. هزینه‌های دانشگاه پیام‌نور را دولت می‌دهد از همین رو آن نگاه جدی برای ساماندهی دادن به این دانشگاه کم است همچنین از دانشگاه پیام‌نور خواسته‌شده است کاربری دیگری همانند مراکز رشد، اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های خالی از دانشجو خود ایجاد کنند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آموزش‌وپرورش جداشده است و موردحمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار می‌گیرد. دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز یکی دیگر از آموزش عالی دولتی است که بخش دولتی آن برای وجود عوارض زیادی داشت تعطیل کردیم. یکی از این عوارض این بود که اغلب مراکز دانشگاه جامع علمی کاربرید محل تحصیل کارکنان دولت و دریافت مدرک و ارتقای مدرک اشتغال و بحث‌های افزایش حقوق را دنبال می‌کردند. درحالی‌که اساسنامه این دانشگاه مکی گوید این دانشگاه در کنار صنعت، مشاغل و حرفه‌ها ایجاد شود افراد شاغل در حین اشتغال توانمندی‌های خود را با علوم و فنون جدید افزایش دهند. که این اساسنامه با شعار امسال در بحث حمایت داخل یکی از مباحثی که است حمایت از ایجاد دانشگاه علمی کاربردی در کنار همه مشاغل است. در این بخش نیز حمایت‌های صورت گرفته ادامه پیدا خواهد کرد.


وی با اشاره به دانشگاه‌های دولتی و مراکز آموزش عالی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند گفت: بیش از 150 دانشگاه، دانشکده، مرکز و مجتمع داریم که تعدادی زیادی از آن‌ها حداقل را ندارند. دانشگاهی داریم که موافقت قطعی دانشگاه دارد که 19 نفر هیأت علمی دارد. درحالی‌که در دانشگاه‌ها گروه آموزشی می‌شناسم که 50 هیأت علمی دارد. ما نمی‌توانیم با چشم به هم گذاشتن بعضی از مراکز دانشگاهی تحت عنوان دانشگاه دانشجو تربیت کنند و عوارض مضاعف بیکاری که داریم ادامه پیدا کند.


غلامی تصریح کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی در دستور کار قرار دارد در این طرح بحث منطقه‌ای شدن استان‌ها مطرح بود که با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد و تعامل نداشت بعضی از استان‌ها با یکدیگر، طرح ساماندهی آموزش عالی را به‌صورت استانی شروع کردیم. اکنون طرح آماده است و با کارشناسی نهایی و هماهنگی با مراجع لازم طرح اجرایی خواهد شد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در این طرح هیچ مرکزی دانشگاهی دولتی کوچک یا بزرگ تعطیل نخواهیم کرد بلکه بهترین مدیر مدیریتی را برای آن تعریف کنیم. یکی از اصولی کلی این طرح این است که به‌صورت شبکه مدیریتی با حفظ استقلال از همه جهات فیزیکی و مالی حفظ کنیم و ذیل یک مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی آن‌ها را ساماندهی کنیم که بتوانند بگویند باهم یک دانشگاه بزرگ هستیم شبیه آن‌که در دانشگاه‌های بزرگ همانند دانشگاه تهران وجود درد. دانشگاه تهران اکنون یک پردیس در قم، کرج، پاکدشت ورامین، شمال و کیش و.. دارد. دانشگاه تهران با جمع‌آوری این مراکز دارای رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی دارد. اگر فرض کنیم این دانشگاه را جدا کنیم دانشگاه تهران به پایین‌ترین رتبه‌ها سقوط پیدا خواهد کرد.


غلامی در پایان تصریح کرد: در سطح ملی نیاز به دانشگاه‌های بزرگ داریم همچنین در سطح بین‌المللی باید جایگاه خود را حفظ کنیم. در دنیا پیوستن دانشگاه‌ها به‌عنوان شبکه علمی رایج است.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر