متون درسی با بهرهگیری از ارزشهای اسلامی بازنگری شود
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «سند دانشگاه اسلامی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با امضای رئیسجمهور به وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال و بهوسیله معاونتهای مربوطه به دانشگاهها در مردادماه سال ۹۲ ابلاغ شده است.
در شماره قبلی اسلامی شدن دانشگاهها، به متون و برنامهریزی درسی از عناصر سیاستهای راهبردی اسلامیشدن دانشگاهها پرداختیم.
گفته شد که یکی دیگر از مواردی که در اسلامیشدن دانشگاهها مؤثر بوده، توجه به هماهنگی و همسویی علم و دین در طراحی و تدوین برنامهها و متون درسی است.
بسیاری از اساتید دانشگاه بر این باور هستند که میتوان بین علوم و دین هماهنگی حاصل کرد، چراکه علوم در محتوا با یکدیگر اختلافی ندارند، بلکه اختلاف دیدگاه عالمان برداشتهای متفاوتی از علوم را پدید میآورد.
در این شماره به مؤلفههای دیگر متون و برنامهریزی درسی از عناصر سیاستهای راهبردی اسلامیشدن دانشگاهها میپردازیم.
بازنگری نظام برنامهریزی درسی و اصلاح و تدوین متون درسی با استفاده از روشهای نوین و کارآمد علمی و مفاهیم و ارزشهای اسلامی از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوط به اسلامیشدن دانشگاهها باید انجام دهند.
از دیگر کارهایی که در سند دانشگاه اسلامی به آن اشاره شده است میتوان به طراحی و تدوین متون و برنامههای درسی بر اساس مبانی اسلامی بهویژه در رشتههای علوم انسانی اشاره کرد.
متون درسی رشتههای مختلف نیاز به بازنگری دارد. در برخی رشتهها، بر اساس تفکرات غربیها مطالبی نوشته شده است که بر روی دانشجوی مسلمان ایرانی تأثیر گذاشته و منجر به زاویه گرفتن دانشجو از دین مبین اسلام میشود.
فلذا تحول در علوم انسانی، یکی از موضوعات مهم و جدی است که دانشگاهیان از شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان آموزش عالی انتظار دارند تا نسبت به اجرای سند تحول علوم انسانی اهتمام جدی داشته باشند.
انتهای پیام/4122/4118/
انتهای پیام/