صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
نشست خبری وزرای امور خارجه ایران و اسپانیا

ظریف: مسئول خونریزی‌ها در سوریه کسانی هستند که برای رفتن بشار اسد شرط گذاشتند

نشست خبری وزاری امور خارجه ایران و اسپانیا امروز برگزار شد.
کد خبر : 37396

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در ابتدای این نشست با خوشامدگویی به وزیر امور خارجه اسپانیا، گفت: من از انجام این سفر بسیار خوشحال هستم.این برای دومین بار است که طی یک مدت کوتاه ایران میزبان وزیر امور خارجه اسپانیاست. سفر قبلی به دلیل بحران اوکراین ناتمام ماند.


وزیر امور خارجه ادامه داد: در این سفر درباره همکاری در حوزه‌های مختلف گفت‌وگو شد و ما امیداوریم این روابط گسترش یابد. همچنین رایزنی‎ها درباره مسائل اقصادی، حمل و نقل، مبارزه با افراط‌گرایی و همچنین حل بحران پناهندگان ادامه خواهد داشت.


ظریف: ایران سال‌ها درگیر مساله پناهجویان بوده است


ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران هم مدت‌ها درگیر بحران پناهجویان بوده است و در همین باره رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین همکاری‌ها در زمینه حقوق بشر و حل و فصل مسائل منطقه‌ای نیز ادامه خواهد یافت.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: همچنین در این سفر درباره بحران سوریه، یمن و افغانستان هم رایزنی‌هایی صورت گرفت.


وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اسپانیا به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت می‌تواند نقش مهمی در حل بحران‌ها در سوریه و لیبی داشته باشد.



وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه با بیان اینکه با شعارهایی که این روزها برخی همسایگان سوریه سر می‌دهند صلح به این کشور بر نمی‌گردد، افزود: با شعارهای کنونی همسایگان سوریه، صلح به سوریه باز نمی‌گردد و کسانی هم که درباره اسد شرط و شروط گذاشتند، مسئول خونریزی‌ها در این کشورند.








وزیر امور خارجه اسپانیا: ما طرفدار همه‌پرسی و برگزاری انتخابات سراسری در سوریه هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: باید مردم سوریه خودشان تصمیم بگیرند و تنها راه حل پایان بحران سوریه همین مساله است و با اقدامات نظامی بحران سوریه پایان نخواهد یافت.


ظریف در ادامه اظهار کرد:برقراری وحدت ملی، برگزاری انتخابات و راه حل سیاسی تنها راه حل است. ما در این موارد نظرمان به کشور اسپانیا نزدیک است و در همین باره هم با طرف اسپانیایی گفت‌وگوهایی داشته‌ایم.


به‌دنبال حل مسالمت‌‎آمیز بحران سوریه هستیم/ نقش مهم ایران در ثبات منطقه


خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا، در نشست خبری با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که امروز دوشنبه برگزار شد به مباحث مطرح‌شده در دیدارش با ظریف پرداخت.


وی افزود: امروز شاهد حضور هیأت بلند پایه اسپانیا برای گسترش روابط هستیم. بعد از برجام راه برای همکاری‌های بین‌المللی باز شده است.توافق کردیم که دو وزارت امور خارجه اقدام به تبادل هیأت‌ها کنند و یک تفاهم سیاسی امضا و راه‌های مختلف همکاری را بررسی کنیم.


گارسیا مارگالو درباره پناهندگان نیز گفت: یکی از اهداف سفرم به تهران علاوه بر مسائل دوجانبه بررسی مسائل منطقه و بحران مهاجرت بود.


وی یادآور شد: متأسفامه فاجعه انسانی که به دنبال خطر گروه‌های تروریستی در منطقه ایجاد شده، منطقه را متأثر کرده و چهره اتحادیه اروپا مقداری به خاطر برخی نظرات نامناسب و غیرانسانی، خدشه‌دار شده است.


گارسیا مارگالو با اشاره به بحران سوریه گفت: شاهد بحران مهاجران هستیم که اقدامات تروریستی آسیب‌های جدی به آنها وارد کرده است.


وزیر امور خارجه اسپانیا با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا بحران سوریه را هر چه سریعتر به صورت مسالمت‌آمیز حل شود، اظهار کرد: اتحادیه اروپا باید بر اساس اصول اولیه اخلاقی اهتمام بیشتری داشته باشد.


وی گفت: ما شاهد مهاجرت برخی افراد از یمن و آفریقا بوده‌ایم و دنبال موضعی اخلاقی و انسانی در این زمینه هستیم.


گارسیا مارگالو ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران لغو شود و خاطرنشان کرد: ایران کشور دوست ماست. اسپانیا می‌تواند شریک خوب اقتصادی برای ایران باشد. ایران نقش مهمی در امنیت و ثبات منطقه دارد.


وزیر امور خارجه اسپانیا در پاسخ به سوالی گفت: ایران کشور بسیار مهمی است و جایگاه این کشور بر هیچکس پوشیده نیست. ما با این سفر دور جدیدی از روابط را شروع می‌کنیم و بنا داریم همکاری‌هایمان را افزایش دهیم.


خوشحالیم که با توافق هسته‌ای راه باز شده است


گارسیا مارگالو با بیان اینکه ما پیش از این 14 درصد از انرژی مورد نیازمان را از ایران وارد می‌کردیم ولی به‌دلیل تحریم‌ها این روند متوقف شده بود، عنوان کرد: خوشحالیم که با توافق هسته‌ای راه باز شده است و ما به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف در ایران هستیم.


وی با اشاره به برنامه توسعه اقتصادی ایران خاطرنشان کرد: به دنبال بررسی زمینه‌های مختلف برای گسترش همکاری‌ها هستیم. اسپانیا دارای جایگاه خوبی در اتحادیه اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین است.









ظریف: جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها درگیر بحران پناهجویان بوده است و در همین ارتباط رایزنی‌ها با کشور اسپانیا ادامه خواهد داشت.



وزیر امور خارجه اسپانیا آینده روابط تهران- مادرید را روشن و باز خواند و افزود: فضای سیاسی که در حال حاضر ایجاد شده نشانگر اراده دو طرف برای همکاری‌های هرچه بیشتر است و شرایط برای گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها بسیار عالی است.


گارسیا مارگالو در پاسخ به سوالی در خصوص آوارگان سوری و اینکه اسپانیا چه تعداد از آنها را پذیراست، گفت: ما حداکثر تلاش خود را در این زمینه انجام خواهیم داد تا بیشترین میزان آوارگان را پذیرا باشیم. به همین منظور کمیته ویژ‌ه‌ای تشکیل شده است و دیروز جلسه‌ای در مادرید با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد. همه تلاش‌ها در حال انجام است تا تسهیلات خوبی در حد توان در زمینه مسکن، بهداشت و خدمات اجتماعی به آنها ارائه شود.


وی افرود: با توجه به وضعیت بحرانی آوارگان مصمم هستیم که حداکثر تعداد آوارگان را پذیرا باشیم. نباید منتظر اجازه این و آن بود و اسپانیا باید سریعاً وارد عمل شود البته این اقدامات نیازمند هماهنگی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و آماده سازی عرصه داخلی است.



اسپانیا به دنبال حل بحران سوریه از طریق سیاسی است


وزیر امور خارجه اسپانیا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بحران سوریه خاطرنشان کرد: از روزی که دولت جدید اسپانیا قدرت گرفت همواره طرفدار گفت‌وگو بود و اینکه بحران سوریه را از طریق سیاسی و مسالمت‌آمیز حل شود.


وی ادامه داد برای ما از سرگیری گفت‌وگوها بسیار مهم است تا به راه حل معقول و منطقی بر اساس موافقتنامه ژنو دست یابید.


وزیر امور خارجه اسپانیا با بیان اینکه ما طرفدار همه‌پرسی و برگزاری انتخابات سراسری در سوریه هستیم، خاطرنشان کرد: باید حق به حق‌دار برسد. تمامیت ارضی سوریه از اهمیت زیادی برخوردار است و فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی از مشکلاتی است که سوریه با آن روبه‌روست و ما به دنبال دولت آشتی ملی در سوریه هستیم و در اولین قدم اعتقاد به آتش بس داریم.


گارسیا مارگالو در پایان عنوان کرد: آنچه مهم است در وهله اول برقراری صلح در سوریه و خاتمه دادن به افراط‌گرایی در منطقه و سوریه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر