پیمان ایاذی ///////////
- پیمان ایاذی متولد 1370 در شهرستان ساری هستم. در سن 13 ساالگی وارد فضای حفظ شدم و قرآن را در مدت یک سال حفظ کردم. البته از 9 ساالگی فعالیتهای قرآنی را در بحث تلاوت، مفاهیم و تجوید شروع کردم. از اوایل سال 84 وارد قم شدم و در کلاس حفظ اساتیدی همچون حجتالاسلام محمد مهدی طباطبایی، احمد دباغ و سید تقی امام جمعه حضور یافتم. هشت سال ساکن قم بودم و در اوایل سال 91 به مازندران برگشتم. بعد از آن نیز به تهران آمدم و در کلاس صوت و لحن استاد سعیدیان و استاد سبزعلی حضور یافتم.
کارشناسی خود را پس از حفظ قرآن به اتمام رساندم و همچنین کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری اخذ کردم.
در حال حاضر دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری هستم و امسال از رساله دکتری خود دفاع خواهم کرد.
بیشتر فعالیتهای قرآنیام مربوط میشود به مؤسسه بیان که خودم تأسیس کردم و چند سالی است که این مؤسسه در شهرستان ساری فعالیت قرآنی دارد.
در دانشگاه بیشتر مشغول به تحصیل بودم. البته تدریس هم میکردم. در دانشگاه تدریس حفظ نداشتم اما واحدهای درسی علوم قرآن و حدیث را به دانشجویان میآموختم.
در مؤسسه بیان از 10 سال پیش 500 حافظ قرآن در مازندران تربیت کردم که در بین اینها 150 نفر حافظ کل و مابقی حافظ پنج تا 25 جزء هستند.
البته در مازندران حدود هشت سال سابقه تدریس دارم و سه سال هم در قم تدریس میکردم. بعضی از شاگردهای من در مقطع ارشد، دو نفر در مقطع دکتری و برخی هم در حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند. یکی از شاگردانم رتبه 70 کنکور سراسری علوم تجربی شد و الان در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل است. یکی از شاگردان دیگرم نیز رتبه 160 کنکور سراسری در رشته علوم تجربی را کسب کرد و الان دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. دو نفر از شاگردان من در رشتههای علوم انسانی نیز موفق به کسب رتبه 300 و دیگری رتبه 600 کنکور سراسری شدند که یکی در رشته حقوق دانشگاه تهران و دیگری در رشته ادبیات عرب دانشگاه تهران مشغول به تحصیل است.
چه مشکلاتی وجود دارد که دانشجویان اهمیت نمیدهند چطور مشکل مرتفع میشود؟
- طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مشکل عمدهای که همه ما داریم دوری از قرآن و فاصله گرفتن از آن است. یعنی سوای بحث اقشار تحصیلکرده و دانشجو که مسلماً انتظار بیشتری از آنها میرود، مشکل قاطبه جامعه دوری از قرآن است. هر وقت که از قرآن دور میشویم گرفتاریها و فتنهها بیشتر ما را در بر میگیرد.
هر شخصی از ما چه بنده، چه شما و چه خانوادههای ما، خودمان بهشخصه این مسئله را تجربه میکنیم و این مسئله در کل جامعه تعمیم دارد. مشاهده میکنید که یک روز به قرآن نزدیک میشویم و مشکلاتمان کم میشود و وقتی از قرآن دور میشویم، گرفتاریمان بیشتر میشود.
حضرت رسول(ص) در مورد آخرالزمان فرمودند: «اذا التبسط علیکم الفتن بالیلِ المظلم، فعلیکم بالقرآن» (هنگامی که در آخرالزمان فتنهها همچون شب تاریک شما را دربرگرفته، بر شما باد به قرآن».
برای قشر تحصیلکرده باید بستههای قرآنی متنوع، جدید و بدیع داشته باشیم. قشر تحصیلکرده یکجوری است که غالباً آپدیت و بهروز هستند و ما نمیتوانیم با زبان 20 یا 50 سال قبل، آنها را بهسمت قرآن بکشانیم و بگوییم قرآن بخوانید و یا پای سفره قرآن بنشینید. همینطور به زبان قدیمیها نمیشود این قشر را جذب کرد. ما باید با سبک نوین و روشهای جدید دانشجوها را حذب کنیم.
مثلاً در این سالها آقای قرائتی روش جدیدی را در بحث تفسیر آورده است که بهصورت پیامگونه مطالب قرآنی را بیان میکند، نکتهها و پیامهای قرآنی را با زبانی لطیف بیان میکند. این یک سبک است که مخاطبان زیادی را هم دربر دارد لذا ما نیاز به روشهای نو و سبکهایی داریم که با زبان جدید و قرآنی با دانشجویان صحبت کند. در این فضاست که میتوان با دانشجو ارتباطی صمیمی داشت.
باید در این فضا تنوع ایجاد کنیم ولی نباید از چارچوب خواستههای قرآن کریم خارج شویم. مثلاً بحث تدبر در قرآن کریم که در آن باید دقت کنیم تا دانشجوها را بهسمت مفاهیم و آیات ببریم.
خیلیها حوصله حفظ قرآن ندارند. خیلیها استعداد تلاوت قرآن هم ندارند. لذا بایستی یک نهضت قرآنآموزی را در دانشگاهها راه بیندازیم، چون میدانیم متأسفانه بعضی از دانشجویان نمیتوانند قرآن را به خوبی بخوانند. لذا برای اینکه همه یک آشنایی اجمالی با قرآن داشته باشند نیاز به یک نهضت آموزش قرآن است.
بعد از این، افرادی را که علاقهمندتر هستند باید تفکیک کنیم و برای آنها بحثهای مفاهیم و تدبر را داشته باشیم. اینها چیزی است که به ذهن من میآید و شدنی است و ما باید از قشر تحصیلکرده شروع کنیم، که در آن موفقتر هم هستیم.
الحمدلله هنوز جامعه ما یکطوری است که اگر بگویند فلانی دکتر یا تحصیلکرده است، تأثیر بیشتری بر مردم دارد. درست است که متأسفانه مدرکگرایی آسیب خود را در این سالها زده ولی بحث این است که تأثیرات این تفکر هنوز پابرجاست. من نظرم این است که باید چند قسمت کار انجام دهیم. یکی بحث آشنایی کلی افراد با قرآن است که در آن همه افراد باید روخوانی و روانخوانی قرآن را یاد بگیرند. یعنی قرآن را بخوانند و درست هم بخوانند. بحث دیگر هم تفکیک افراد مستعد و سوق دادن آنها بهسمت تدبر در معانی، مفاهیم و پیامهای آیات است.
11 سال بلاوقفه (سوای امسال که مریض شدم) در مسابقات اوقاف کشوری حضور داشتم که 9 سال فینالیست بودم و در این مدت هفت بار رتبه برتر از دوم تا پنجم کسب کردم. رتبه اول مسابقات اوقاف کشوری ندارم اما مقام اول مسابقات غیر از اوقاف زیاد دارم. تاکنون 18 مقام نخست کشور در مسابقات حفظ قرآن از دانشجویی گرفته تا بسیج، طلاب، ملی و سایر مسابقات کسب کردهام.
در اولین دوره کشوری مسابقات اِسرا نیز که هشت سال پیش برگزار شد، رتبه نخست مسابقات حفظ را کسب کردم.
در بین اینها 6 بار به مسابقات بینالمللی رفتم. در مسابقات بینالمللی قرآن کریم در روسیه که در سال 2011 برگزار شد، حضور یافتم و مقام پنجم را کسب کردم. در مسابقات الجزایر در سال 92 مقام چهارم را کسب کردم که قبل از آن هیچ ایرانی موفق به کسب مقام اول تا چهارم نشده بود. (البته بهترین رتبه حافظان ایرانی در سال 86 در این مسابقات، رتبه پنجم بود.)
در مسابقات تونس در سال 93 و کویت در سال 94 بههمراه مرحوم حمید عباسی حضور داشتم. امسال هم در مسابقات اردن حضور یافتم که متأسفانه رتبهای کسب نکردم.
در 15 کشور بهعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران اجرای برنامه داشتم که از آن جمله میتوان به اجرای بنده در کشورهای قطر، عراق، ترکیه، امارات (هفت سفر)، پاکستان، الجزایر، تونس، کویت، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.
در کویت یک هفته اجرای برنامه داشتم. امسال نیز در لبنان و سوریه برنامه حفظ قرآن اجرا کردم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/