صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۴ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

رئیس سازمان سما: رشد کیفی مدارس در دستور کار است/ شهریه برخی مدارس غیرانتفاعی تهران از شهریه دانشگاه آزاد هم بیشتر است

چند روز پیش حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای سازمان سما پیشنهاد کرد دوره‌های کاردانی در واحدهای این دانشگاه که در آنها تحصیلات تکمیلی وجود دارد، حذف و به آموزشکده‌های سما واگذار شود.
کد خبر : 37124

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در همین راستا سید احمد زرهانی رییس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با روزنامه فرهیختگان،برنامه‌هایش را برای رشد و توسعه سازمان سما تشریح کرد که در پی می آید:


چند روز پیش در جلسه هیات‌رئیسه و شورای سازمان سما پیشنهاد شد تا دوره‌های کاردانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که در آنها تحصیلات تکمیلی وجود دارد، حذف و به آموزشکده‌های سما واگذار شود؛ به نظر شما علت چنین پیشنهادی چیست؟ آیا آموزشکده‌های سما توانایی تربیت دانشجو در مقطع کاردانی را دارند؟
این تصمیم برای اجرا هنوز به صورت بخشنامه توسط دکتر میرزاده ابلاغ نشده است؛ ایشان در جلسه شورای سازمان سما رهنمودی دادند مبنی‌بر اینکه «خوب» است تمام واحدهایی که دوره‌های کاردانی دارند، مخصوصا واحدهایی که کارشان متمرکز بر تحصیلات تکمیلی است، یعنی دارای دوره‌های ارشد و دکتری هستند، دوره‌های کاردانی خود را به سما واگذار کنند. شاید مهم‌ترین علت این پیشنهاد کارآمدی آموزشکده‌های سما از حیث کارآفرینی و همچنین توانمندی آنها برای انجام آموزش‌های مهارت‌محور و منتهی به انتقال دانش و بینش همراه با دست‌های توانا برای انجام کار و ورود به بازار کار است. این ویژگی هم در جامعه و هم در چشم مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی طالب دارد. این اندیشه به‌خصوص در نگاه دکتر میرزاده دارای وجاهت است که همه کاردانی‌ها را در سازمان سما متمرکز کنیم تا بهره‌وری افزایش پیدا کند.
برای اینکه دوره‌های کاردانی به آموزشکده‌های سما منتقل شوند چه مقدماتی باید در سازمان سما طی شود؟
این امر مستلزم اعلام موضوع به صورت رسمی از سوی رئیس دانشگاه است. ما به‌صورت اقتضایی در یک برهه زمانی وارد مذاکره شده و با یک شیب ملایم زمینه انتقال دوره‌های کاردانی به سازمان سما را فراهم کردیم. البته باید به صورت موردی در مورد آنها تصمیم بگیریم؛ چون نیروی انسانی، دانشگاه و امکانات چنین امری وجود دارد و ما این کار را باید در هر مورد با یک صورت جلسه و یک تفاهم انجام دهیم.
شهریه‌های سازمان سما در مقایسه با مدارس غیرانتفاعی چگونه است؟
هم دانشگاه آزاد اسلامی و هم سازمان سما به دنبال این موضوع هستند که در حدی شهریه دریافت کنند تا گردش کار رسمی و طبیعی آنها در حوزه تعلیم و تربیت امکان‌پذیر باشد و بتوانند یک پوشش حمایتی از مناطق محروم نیز داشته باشند. طبعا در همین شهر تهران شهریه برخی از مدارس غیرانتفاعی از آموزشکده‌های سما و حتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بیشتر است.
درصد قبولی دانش‌آموزان سما برای اینکه وارد دانشگاه شوند چه میزان است؟
شرایط ما از میانگین کشوری بهتر است.
امکانات آزمایشگاهی و کمک آموزشی سازمان سما در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
نگاه ما به تجهیز و توسعه مدارس سما این است که این مدارس از فناوری‌های آموزشی بهره‌مند باشند. هم‌اکنون نیز اغلب مدارس ما در شرایط مطلوبی به سر می‌برند، ولی در برنامه ششم توسعه بر مبنای دیدگاه‌های هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و شورای سازمان سما مصمم هستیم تا رشد کیفی مدارس سما را در دستور کار قرار دهیم. همچنین برای افزایش فناوری آموزشی برنامه‌ریزی داریم تا ان‌شاءالله رویکرد مدارس سما در جهت کیفیت بیشتر باشد و در افکار عمومی بهتر و تاثیرگذارتر باشد.
سازمان سما برای توسعه امکانات ورزشی تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا این امکانات در وضعیت مطلوبی است یا خیر؟
خوشبختانه دکتر میرزاده در جلسه شورای سما اعلام کردند که دانشگاه‌ها موظف هستند امکانات ورزشی، فرهنگی، هنری و فناوری خود را در اختیار دانش‌آموزان سما نیز قرار دهند. معتقدم اگر این اقدام به منصه ظهور برسد، طلیعه مبارکی برای رشد کیفی سما خواهد بود. تاکنون ما تنها متکی به امکانات سما بودیم و گاهی نیز برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که نگاه تربیتی و آموزشی آنها اقتضا می‌کرد به ما کمک کنند برخی از امکانات ورزشی و فرهنگی خود را در اختیار سازمان سما قرار می‌دادند. الان بعد از اعلام رهنمود توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فرآیند جدیدی ایجاد خواهد شد و ما می‌توانیم امیدوار باشیم که دانشگاه‌ها بهتر از گذشته در خود را به روی دانش‌آموزان باز کنند تا دانش‌آموزان ما از امکانات فنی و حرفه‌ای، ورزشی، فرهنگی، هنری و تربیتی وافری که در واحدهای ما در سراسر کشور وجود دارد، بهرمنده شوند. معتقدم این موضوع نویدی برای ارتقا و بهبود برند سما در کشور است که باید منتظر بمانیم مراحل اجرایی آن تحقق یابد.
میزان استقبال از آموزشکده‌های سما چه میزان است و شما چه رویکردی را برای جذب متقاضیان در سازمان سما به کار می‌برید؟
رویکرد ما همان‌طور که اشاره کردم مهارت محوری و کار‌آفرینی و همچنین تربیت نیروهای فنی برای ورود به بازار کار است. به عبارت دیگر رویکرد سازمان سما پاسخگویی به نیاز جامعه است. بسیاری از جوانان و خانواده‌ها نیز همین موضوع را از ما انتظار دارند؛ به همین دلیل ما با افت در جذب دانشجویان خود مواجه نیستیم و حتی می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده نیز این تکامل را داشته باشیم.
کمتر از یک ماه است که شما حکم خود برای ریاست سازمان سما را از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده‌اید. مهم‌ترین اولویتی که قرار است در این سازمان دنبال کنید چه خواهد بود؟
اولویت‌های ما در قالب 30 سیاست تدوین شده است؛ البته این 30 مورد، سیاست‌های پیشنهادی ما برای برنامه ششم توسعه هستند و طبعا ما بر همین منوال خط کاری خود را در سازمان سما دنبال خواهیم کرد. اما مهم‌ترین اولویت‌هایی که در سازمان سما دنبال خواهم کرد عبارتند از: توسعه کمی و کیفی، حمایت از مهارت آموزی، ورود فناوری‌های نو به مدارس سما، حمایت از مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان در رهبری آموزشی، برنامه‌ریزی برای رشد فکری، اجتماعی، دینی و عاطفی دانش‌آموزان و توجه به بهداشت روان و سلامت جسمانی آنها.


انتهای پیام/

ارسال نظر