صعود نرخ بلیت هواپیما برفراز قله بیتدبیری/نسخه دردآور عابدزاده
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، موضوع نوسان قیمت و بیسروسامانی در نرخ بلیت هواپیما موضوع جدیدی نیست. هرسال در زمان پرترافیک مسافرتهای نوروزی و تابستانی یا ایام مناسبتی قیمت بلیت هواپیما به علت افزایش تقاضا علیرغم هشدارها و تهدیدهای نهادهای نظارتی از کنترل خارجشده و هیچ نهادی نیز بعد از آن، پیگیر ماجرا نبوده و هر بار این موضوع تکرار میشود.
امسال با شروع سال 98 این بیسروسامانی نرخ بلیت هواپیما با وقوع سیل در برخی مناطق کشور به اوج خود رسید.
وزیر راه متخلفان و گرانفروشان بلیت هواپیما تهدید کرد
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه نقد ۹۷، با اشاره به قیمت نوروزی بلیت هواپیما در کشور و این نکته که هیچ فرد یا نهادی در این ایام حق افزایش نرخ بلیت هواپیما را ندارد، گفته بود: قیمت بلیت هواپیما در این ایام بر اساس اعلام رسمی انجمن شرکتهای هواپیمایی که به شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغشده، مشخص است، اگر آژانس یا شرکت هواپیمایی افزون بر قیمتی که در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری درجشده است، اقدام به فروش بلیت هواپیما کند، مرتکب تخلف شده و با آن برخورد میشود.
درحالیکه قیمت بلیت هواپیما به گفته وزیر راه و شهرسازی نباید هیچ افزایشی داشته باشد، اما دلالان از شرایط جوی نامساعد و اضطرار در کشور سوءاستفاده کرده و قیمت بلیت پروازها را بهصورت نجومی افزایش دادند. در روزهای معمولی قیمت بلیت مسیر اهواز – تهران 150 هزار تومان بود و در زمان خاص قیمتها به 400 هزار تومان هم میرسید، اما در روزهای پایانی تعطیلات نوروز و وقوع سیل در این منطقه نرخ بلیت هواپیما مسیر اهواز – تهران با قیمت ۶۰۰ تا 8۰۰ هزار تومان فروخته شد.
مردم بلیت با قیمت بالاتر از سقفهای تعیینشده نخرند
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی 28 اسفند سال گذشته در حاشیه مراسم بازدید نوروزی وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه مهرآباد درباره اعتراضات مردمی نسبت به گرانفروشی بلیت هواپیما در ایام نوروز اظهار کرده بود که سقف قیمت بلیت هر شرکت هواپیمایی مشخص و نرخهای مربوط به سازمان هواپیمایی ارائهشده است و مردم باید دقت کنند و بلیت با قیمت بالاتر از سقفهای تعیینشده نخرند.
هیچ سایت و دفتر خدمات مسافرتی حق چارتر ندارد
رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی از برخورد با ۴۶ سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما در نوروز امسال خبر داده بود و گفته بود که ۵۰ سایت مجاز فروش بلیت هواپیما به مسافران معرفیشده است و هیچ سایت و دفتر خدمات مسافرتی حق چارتر ندارد و باید طبق ضوابط سازمان هواپیمایی کشور بلیت هواپیما بفروشد.
گوش شنوا کجاست؟
وقتی افزایش نرخ بلیت هواپیما مسبوق به سابقه است پس چرا وزارت راه و شهرسازی دراینباره چارهای کلی نمیاندیشد تا مشکل همیشگی افزایش نجومی قیمت بلیت هواپیما حل شود.
نهادهای نظارتی باید به این نکته رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی توجه داشته باشند که وقتی قیمت چارتر برای فروش بلیت پروازها وجود ندارد پس این نوسان قیمت از سوی کدامیک از ذینفعان به وجود میآید؟ و چرا با شرکت هواپیمایی یا شرکتهای فروشنده بلیت بهطور جدّ برای افزایش نرخ بلیت برخورد نمیشود تا این معضل گرانفروشی بلیت هواپیما برای همیشه حل شود.
گرانفروشی و کمیابی بلیت هواپیما و جملات همیشگی مسئولان مربوطه مبنی بر اینکه «برخورد میکنیم» فقط به یک سریال تکراری تبدیل شده، سریالی که تنها مردم در آن متضرر هستند. بهتر نیست نهادهای نظارتی یک منبع و سایتی را مشخص کنند تا از این رویه گرانفروشی کنترل شود؟
انتهای پیام/4092/4083/پ
انتهای پیام/