صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۴۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

افشای طرح جدید «آیپک» برای جلوگیری از اجرای توافق هسته‌ای

با افزایش شمار حامیان توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا به 38 نفر، شکست جمهوری‌خواهان در جلوگیری از اجرایی شدن این توافق تقریباً قطعی شده است. با وجود این، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) طرح جدیدی را تدوین کرده است که همان هدف ضربه زدن به توافق را دنبال می‌کند.
کد خبر : 37100

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه اینترنتی «لوبلاگ» امروز شنبه در مطلبی پیش‌نویس طرحی را منتشر کرده که گفته می‌شود لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) به عنوان نقشه دوم خود برای ضربه زدن به توافق هسته ای ایران طراحی کرده است.


این طرح پس از مشخص شدن شکست جمهوری‌خواهان در تصویب کردن نهایی قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای ایران تدوین شده است و بیش از همه، آن دسته از دموکرات‌هایی را هدف قرار می‌دهد که ملاحظات بیشتری نسبت به مخالفت با این قطعنامه داشته‌اند.


به‌نوشته «لوبلاگ»، هرچند بخش‌هایی از این طرح با آنچه دولت آمریکا خواستار آن است، همسویی دارد، اما بخش‌های خطرناکی نیز در آن وجود دارد که می‌تواند به طور بالقوه سبب به شکست کشانیده شدن توافق هسته‌ای ایران شود. به‌عنوان نمونه، بخش‌هایی از این طرح که درباره تحریم‌های بانکی است، مطابق با مواردی است که مخالفان توافق درباره ضرورت باطل کردن قدرت بخشش تحریم‌ها به‌وسیله رئیس‌جمهوری مطرح کرده‌اند.


طرح مذکور همچنین شامل بخش‌هایی است که به کنگره اجازه می‌دهد با شرایطی خاص، اقدام به وضع تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه ایران کند و همچنین هماهنگ کننده‌ای را برای اجرای توافق هسته‌ای تعیین کند که وظیفه‌اش نه فقط نظارت بر اجرای تعهدات ایران، بلکه گزارش موضوعات غیرمرتبط با موضوع هسته‌ای که خارج از دایره توافق هستند، می‌باشد.


در بخشی دیگر از این طرح، تمهیداتی برای فروش پیشرفته ترین تسلیحات آمریکایی به اسرائیل در نظر گرفته شده است تا امکان حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را برای این رژیم فراهم کند.


افزون بر این، تمهیداتی برای «مذاکره مجدد» درباره برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای (برجام) و همچنین موضوع برگشت پذیری تحریم‌ها در نظر گرفته شده است.


گفته می‌شود قرار است این طرح جدید، به عنوان ضمیمه‌ای به همراه قطعنامه فعلی مخالفت با توافق هسته‌ای به کنگره ارائه شود.


ایده تدوین طرح این است که به برخی دموکرات‌های نگران، امکان نشان دادن حمایت جدی از اسرائیل و مخالفت با حکومت ایران را بدهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر