صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
تکرار/در مسیر پیشرفت/3؛

دانشگاه آزاد اسلامی پرچم آموزش عالی معلولان را بالا می‌برد

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پیش‌قراول آموزش عالی کشور توانسته است بستر آموزش برای معلولان را در واحد بین‌المللی فرشتگان فراهم کند.
کد خبر : 370940

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به‌صراحت می‌توان سال 97 را سال قدم‌های استوار دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل‌شدن به بازوی علمی کشور دانست. چراکه سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیت‌های انجام‌گرفته در آن نماد همت و تلاش انقلابی برای دست یافتن به قله‌های علم و ترقی است.


همگان واقف هستند که بخشی از جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند. معلولانی که قصد تحصیلات عالی و تکمیلی دارند. مرحوم باغچه‌بان در سال 1303 یک مدرسه برای آموزش ناشنوایان در تبریز راه‌اندازی کرد. همچنین در سال 1319 نیز توسط وی یک مدرسه دیگر در تهران تأسیس شد. پس‌ازاین دو اتفاق مهم، هیچ تحرک جدی در آموزش عالی کشور برای پرداختن به آموزش معلولان وجود نداشت. به همین دلیل لازم بود تا حرکتی جدی در راستای توسعه آموزش عالی برای معلولان انجام گیرد.


دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان پیش‌قراول توسعه آموزش عالی در کشور، برنامه‌ریزی کرد تا بتواند آموزش علوم مختلف در سطح عالی را به سمت این قشر نیز سوق دهد. واحد بین‌المللی فرشتگان با محوریت ناشنوایان در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد که باتدبیر مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت بوده و مسیر توسعه و گسترش را می‌پیماید.


استعداد معلولان نباید هدر برود


دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با واحد بین‌المللی فرشتگان اذعان کرد: مقررشده این واحد دانشگاهی وسعت پیداکرده و رشته‌هایی که مناسب این عزیزان است و برای آینده آنان کارآمد است، راه‌اندازی شود.


وی ادامه داد: معلولان گرامی دارای استعدادهای بالایی هستند که باید شرایطی را برای راهبری و بروز استعدادهای آنان فراهم کنیم تا به حاشیه کشیده نشوند و حس نکنند این نقصان جسمانی یک ناتوانی به همراه دارد، چراکه این افراد می‌توانند به‌راحتی در متن جامعه زندگی کنند.


بااین‌همه، باید اقدامات گسترده‌ای در راستای آماده‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان انجام می‌شد که با نگاه جهادی مسئولین این دانشگاه، این اقدامات آغازشده و با سرعت روبه‌پیشرفت است تا هر چه سریع‌تر خدمات خود را به جامعه ناشنوا و یا کم‌شنوا ارائه کند.


اقدامات برای تجهیز دانشگاه فرشتگان در حال پیشرفت است


علی مقداری مسئول راه‌اندازی واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی از شروع تغییرات گسترده برای استانداردسازی محیط فیزیکی این واحد دانشگاهی خبر داد و اذعان کرد: تغییرات گسترده‌ای در محیط فیزیکی محل اختصاص داده‌شده به واحد بین‌الملل فرشتگان شروع‌شده است. کلاس‌های درس،‌ سالن مطالعه،‌ کتابخانه، سالن رایانه و حتی سالن‌های ارائه خدمات آموزشی و دانشجویی نیز منطبق با آخرین استانداردها در حال آماده‌سازی است.


وی ادامه داد: سایر استادان و مربیانی که در واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی جذب خواهند شد، با گذراندن آموزش‌های تخصصی، به زبان اشاره و اصول تربیتی و آموزشی مربوط به ناشنوایان و کم‌شنوایان آشنایی و تسلط خواهند یافت. یکی دیگر از روش‌های انتقال مباحث به دانشجویان استفاده از مترجم هم‌زمان در کلاس‌های درس است.


مقداری به آغاز به کار دانشگاه فرشتگان اشاره کرد و گفت: واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای مسیر با تعداد رشته‌های کمتری آغاز به کار خواهد کرد و در ادامه رشته‌ها به‌تدریج بر اساس نیازهای جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان توسعه و گسترش خواهد یافت.


وی بابیان اینکه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در برنامه پنج‌ساله گسترش خواهند یافت، خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجو در واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی صورت می‌پذیرد که به‌صورت تدریجی پذیرش از داوطلبان خارج از کشور نیز انجام خواهد شد.


قطعاً سال 98 فرصتی است که دانشگاه آزاد اسلامی پرچم گسترده آموزش عالی برای معلولان را برافراشته خواهد کرد چراکه با نگاه ویژه این دانشگاه، آموزش عالی باید برای تمام اقشار جامعه شکل‌گرفته و معلولان نیز بتوانند در رشته‌هایی که می‌توانند در آن کارآمد باشند به تحصیل بپردازند.


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر