صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۳ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
وزیر راه و شهرسازی:

طرح جامع حفاظت از سیل تدوین می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر رعایت الزامات و دستورالعمل‌ها در شهرسازی گفت: مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر : 370870

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره اقدامات انجام شده برای سیل زدگان با اشاره به جلسه هیأت دولت با مقام معظم رهبری گفت: این جلسه به صورت فوق العاده از سوی رهبری تشکیل شده تا اتفاقات پیش آمده درباره سیل و اقدامات دستگاه‌ها در حضور ایشان مرور شود.


وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آینده نگری به منظور کاهش آسیب‌ها گفت: آنچه در حال حاضر مهم است. رسیدگی به آلام مردم است. زمانی که سیل می‌آید زندگی را می‌برد. باید همواره خدا را شکر کنیم. پیش بینی‌ها و اطلاع رسانی‌ها درست بود. همه چی درست پیش بینی شده بود و همه را اطلاع رسانی کرده بودند. نکته مهم این است که وقتی خانه و زندگی فردی از بین می‌رود و عزیزی را از دست می‌دهد به سادگی قابل جبران نیست. به خصوص که این اتفاق در ایام نوروز بود.


اسلامی افزود: مقام معظم رهبری به همه دست اندرکاران کنترل وضعیت شهرهای سیل زده خدا قوت گفتند. نکته مهم این بود که مسئولین ارشد دولتی و نیروهای مسلح خودشان در صحنه بودند و در متن حادثه بودند و این از نکات برجسته سیل بود. هیچ مسئولی که در این ارتباط بود تعطیلات نداشت. حدود ۱۴ هزار نفر از همکاران ما عید نداشتند و خانه نرفتند و آماده باش بودند و هنوز هم در آماده باش هستند. در هر صورت نکته مهم این بود که ایشان ضمن بیان نکات مهم فرمودند و تأکید کردند، خدمت رسانی به مردم حفظ شود وبا همدلی و هماهنگی قدرت عملکرد بالاتر برود و مردم سریع‌تر سامان یابند.


وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از نکات مهم در این دیدار این بود که ایشان به بحث عدم تعرض به رودخانه‌ها و حریم رودخانه‌ها تأکید کردند. جلوگیری از ساخت و ساز در نقاطی که آسیب پذیر است بسیار حائز اهمیت است. استحکام بخشیدن به سازه‌های ساختمانی در نقاطی که احتمال خطر بیشتری دارد باید در دستور کار باشد. لایه روبی رودخانه‌ها و لایه روبی سدها از دیگر نکات مهم است. همواره این مسائل مطرح بوده است.


وی درباره حادثه وقوع سیل در برخی استان‌های کشور گفت: حجم سیلاب و بارش‌های امسال نسبت به دوره بلند مدت ۵۰ ساله غیرقابل پیش بینی بود. وظیفه مشاوره این است که حجم بارش‌ها و حجم آورد رودخانه‌ها را بررسی کند. پل‌ها و سازه‌هایی که برای هدایت آب است را با آن حداکثری که در دوره ۵۰ ساله و بلند مدت اتفاق افتاده طراحی می‌کند. سیلی که امسال رخ داده است، ۳ برابر پیش بینی بوده است. نکته دوم این است که اکثر رودخانه‌ها لایه روبی نشده بود. اگر لایه روبی شده بود چنین نمی‌شد. تعدادی از پل‌ها سقوط کرد. این پل‌ها پل‌هایی است که آب از هر جهت گوناگون به آن برخورد کرده است. تکیه گاه پل به کوله‌ای است که بر روی آن سوار است به خاطر تعرضی که به رودخانه‌ها شده است این پل‌ها آسیب دید. تعداد زیادی از پل‌ها خراب شدند چون آب از ناحیه پایین‌تر از کول برخورد کرده بود و باعث خرابی شده بود.


این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: رودخانه سه اندازه دارد. یک اندازه اندازه بستر رودخانه است، دوم اندازه حریم رودخانه و سوم اندازه بستر طغیانی است. اما این سه مسیر به دلیل عدم کنترل، عدم نظارت و عدم پیشگیری در زمان خودش مشکلاتی را ایجاد کرد. متأسفانه باور کردیم که بستر طغیانی هیچ وقت دیگر اتفاق نمی‌افتد. باور کردیم که در خشکسالی رفته ایم و هیچ وقت دیگر از خشکسالی خارج نمی شویم. تا جایی آمدیم مسیل ها را راه و خیابان ساختیم. ساخت و ساز در مسیر رودخانه باعث مشکلاتی می‌شود، به طور مثال همین اتفاقی که در شیراز رخ داد. آب در مسیر خودش آمده است ما مسیل ها را راه و خیابان کرده ایم. آب راه خودش را به سمت رودخانه می‌رفت ما مسیر آب را اشغال کرده ایم. از این پس کسی نباید به خود اجازه دهد و تغییر و تحول در مسیر دهد.


اسلامی گفت: مطابق گزارش وزارت نیرو در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد مخازن سدها پر شده اند. اکنون در تر سالی هستیم، بنابراین نباید سهل انگارانه با این موضوع برخورد کنیم. در شهرسازی به این نیازمند هستیم که باید کنترل کنیم. نمی‌شود شهرسازی در اختیار مدیریت شهرسازی باشد و آن‌ها کاربری‌ها را تغییر دهد. تغییر سرانه‌های بی رویه و غیر مجاز که اتفاق می‌افتد این روزها خودش را نشان می‌دهد. وزارت راه و وزارت کشور باید کنترل کنند.


مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد


وی بیان کرد: باید الزامات و دستورالعمل‌هایی را در شهرسازی در دستور کار قرار داد. مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد. به کمک هیأت دولت باید دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی را در راستای شهرسازی صحیح به کار بگیریم.


وزیر راه بیان کرد: برای داشتن شهرسازی بهتر، باید معماری گذشته را رعایت کنیم. مانند ساخت و سازهایی که در شهرهای شمالی کشور بود. هیچگاه طبقه اول ساختمان طبقه سکوت نبود. همواره تمام خانه‌ها در سطحی بالاتر با داشتن چند پله بود.


بررسی‌های فنی تخریب راه‌ها در سیل  


وی اشاره کرد: کمیته فنی برای ساخت راه‌ها باید شناسایی و وضعیت آسیب پذیری را بررسی کند. بعد از تعطیلات بررسی‌های فنی را درباره تمام راه‌هایی که در سیل آسیب دیدند انجام خواهیم داد.


اسلامی بیان کرد: مهمترین اقداماتی که در حال حاضر باید انجام دهیم این است که مسیر عبور و مرور مردم را با ساخت جاده‌های فرعی و موقت هموار سازیم. ۵۰۰ نقطه ریزش و رانش کوه وجود داشت که خاک برداری‌ها را انجام دادیم تا رفت و آمدها آسان شود.


وی گفت: تمام مسیرهایی که پل‌های آن آسیب دیده است به صورت عبور موقت برقرار کردیم. برای تمام راه‌هایی که با سیل از بین رفته بود مسیر جایگزین باز کرده ایم. بر اساس آخرین اطلاعاتی که تا این لحظه داریم در استان ایلام بود که ۱۹ روستا به دلیل اینکه راه‌های ارتباطی شأن با سیل از بین رفته بود، محاصره شده بودند، روز گذشته اولین راه فرعی باز شد و عبور و مرور برقرار شد.


اسلامی بیان کرد: راه‌های فرعی و موقت عبور و مرور را برقرار کردیم. در این مرحله به دنبال این هستیم که راه‌های موقت و فرعی جایگزین راه‌های از بین رفته شود. سیل پلدختر فوق العاده سخت بوده است. ۳ بامداد پریروز همکاران موفق شدند که اولین مسیر فرعی به پلدختر باز شود. دیروز تا ساعت ۱۲ ظهر دومین مسیر فرعی به پلدختر باز شد. نیروهای امدادی از دیروز ساعت ۵ بامداد وارد پلدختر شدند.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر