بعثت؛ پیامی به گستره جهان و بازگشت به وحدت امتها است
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بعثت؛ نهایت آرزوی مشتاقان بود و براساس تعالیم اسلام، بعثت، آمال و آرزوی مشتاقان حساب میشود.
منظور حضرت ابراهیم (ع) ازجمله: «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ» بعثت خاتمالانبیاء (ص) بود، همچنان كه حضرتش فرمود: «من دعاى ابراهيم هستم». (المیزان،ج1،ص432) پیش از بعثت نیز، هنگامیکه كفّار عرب متعرض يهود میشدند، و ايشان را آزار میدادند، يهودیان آرزوى بعثت خاتمالانبیاء (ص) را مىكردند و میگفتند: اگر پيغمبر ما كه تورات از آمدنش خبر داده مبعوث شود و نيز بگفته تورات به مدينه مهاجرت كند، ما را از اين ذلت و از شر شما اعراب نجات میدهد: «وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا؛ و پيش از اين، به خود نويد پيروزى بر كافران میدادند، كه با كمك آن، بر دشمنان پيروز گردند» (بقره89).
بعثت، پیامی به گستره جهان بود آمده است
قرآن کریم هیچگاه از واژه پیامبر اسلام برای حضرت محمد (ص) استفاده نکرده است بلکه با عنوان «رسول الله» از آن جناب یاد میکند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» (فتح 29). زیرا آن حضرت برای همگان مبعوث شد: «وَما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاس؛ و ما تو را جز براى همه مردم نفرستاديم» (سبأ 28) تا مرزهای نژادی و زبانی را برافکند و بنیان استوار تقوا را بهجای آن دراندازد. چنانکه فرمود: بهسوی سیاهوسفید مبعوث شدهام: «بعثت الى الأحمر و الأسود». (تفسیر نورالثقلین،ج4،ص336). تفاوت بعثت حضرت ختمیمرتبت با دیگر پیامبران آن است که آنان تنها بهسوی ملّت خود فرستاده میشدند اما آن حضرت بهسوی جهانیان مبعوث شد.
مبعث درس خودشناسی و مبارزه با تزویر بود
مهمترین وظیفه پیامبران الهی دریدن پردههای جهل و نفاق بود چه اینکه بعثت پیامبر خدا (ص) از همان ابتدا پرده تزویر را کنار زد و باطن مدعیان منجی را بر ملاساخت: «فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِه؛ بااینهمه، هنگامیکه اين كتاب، و پيامبرى را كه از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او كافر شدند». (بقره89) كلمه (كانوا) نشان میدهد اين آرزو را قبل از هجرت رسول خدا (ص) همواره میكردهاند، به حدى كه در ميان همه كفار عرب نيز معروف شده بود اما بهمحض اینکه: پیامبر خدا (ص)، بهسوی آنان آمد، به آن جناب کافر شدند.
حقیقتاً، بعثت درس بزرگی برای منتظران ظهور منجی است.
بعثت کلاسی است که به ما درس خودشناسی میدهد، چه که با یافتن خود، به تکامل و سعادت واقعی دست مییابیم. چنانکه حضرت امیر (ع) فرمودند: «لتثیروا لهم دفائن العقول» (نهج البلاغه، خ1).
بعثت، بازگشت به وحدت امتها
بر اساس آیات قرآن، مردم قبل از بعثت انبياء همه يك امت بودند، اما به خاطر زیادهخواهی و ظلم و مستکبران به اختلاف و تفرقه کشیده شدند و به همین دلیل خداوند متعال انبیای خود را فرستاد تا آنان را از کثرت به وحدت دعوت نمایند. «كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ» (بقره 213) بنابراین، هدف انبیاء اتحاد و همبستگی همه آحاد بشر است. آنان آمدهاند تا انسانها را از اوهام و خیالات برهاندند و آنها را به آب حیات برسانند.
با توجه به دغدغه جدی پیامبر خدا (ص) مبنی بر وحدت و اتحاد میان مسلمانان، بر همه ما واجب است تا برای ایجاد برادری در میان همه فرق مسلمین بکوشیم و در این راه از هر سخن و نوشته تفرقهانگیز بپرهیزیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: شیعه و سنی در جمهوری اسلامی باید در کنار یکدیگر باشند چراکه اگر روزی مسلمانان متفرق شوند دشمنان بر آنان غلبه خواهند کرد. به امید روزی که همه مسلمانان تحت لوای اسلام و نام مقدس حضرت رسول اکرم (ص) در برادری و همبستگی کامل زندگی کنند و هیچکس به نام داشتن عقایدی مشروع تکفیر و طر نشود.
* رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی
انتهای پیام/4108/
انتهای پیام/