صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴

تهرانگردی مسجدجامعی از هتلی در رودخانه تا اولین غار موزه خصوصی در ایران

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، صبح روز گذشته با حضور در بخش رودبار قصران، از ساختمان یک هتل غیر مجاز در بستر رودخانه، کاخ مظفری واقع در اوشان، منطقه حفاظت شده ورجین و غار موزه وزیری بازدید کرد.
کد خبر : 37043

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، صبح روز گذشته(جمعه)، احمد مسجد جامعی و تیم تهرانگردی، برنامه خود را در حالی آغاز کردند که قرار بود شروع برنامه از روستای آهار و خانه موزه دکتر کریمان باشد اما در ابتدای مسیر تهران فشم، در منطقه زردبند با ساختمانی مواجه شدند که در حریم رودخانه ساخته شده و بالا رفته بود و توجه خبرنگاران و عکاسان را به خود جلب کرد. پس از پیاده شدن و حضور در محل ساخت این ساختمان، مشخص شد که این ساختمان 10 طبقه، همان ساختمان معروف هتل «آرینا» است که ساخت آن متوقف شده است.


به گفته افراد محلی، با وجود اینکه این هتل با مجوز ساخته شده است اما از آن جهت که در حریم رودخانه جاجرود ساخت و ساز انجام داده، تخلف محسوب می‌شود. ساکنان بومی عنوان کردند، زمانی که قرار بود اینجا ساخته شود، حریم قانونی این محدوده را از شهرداری جدا کرده و به دهیاری تبدیل می‌کنند و در عرض یک روز دهیار تعیین می‌کنند و دهیاری مجوز ساخت این هتل را می‌دهد.


احمد مسجد جامعی پس از شنیدن صحبت‌های ساکنان و بازدید از اطراف ساختمان هتل آرینا، عنوان کرد: ارتفاع این ساختمان، دید طبیعی منظر منطقه را از بین برده است.


او در ادامه تاکید کرد: باید برای منابع طبیعی نیز حریم منظر در نظر گرفته شود تا شاهد چنین تخلفاتی نباشیم.



افتتاح موزه کریمان و بازدید از کاخ مظفری اوشان


عضو شورای اسلامی شهر تهران در این بازدید پس از افتتاح خانه موزه کریمان در روستای آهار و تقدیر از این خانواده، به کاخ مظفری اوشان رفت. ساختمانی که کمتر شبیه به یک بنای تاریخی بود و بیشتر به تخته سیاه دانش آموزان مدرسه مجاور این کاخ شبیه شده بود. علیرضا حسین آبادی، کارشناس میراث فرهنگی درباره این کاخ گفت: این کاخ به دلیل اینکه مظفرالدین شاه دستور ساختش را داده، به کاخ مظفری مشهور است.


وی درباره شرایط امروز این کاخ، اظهار کرد: در این سال‌های اخیر، ساختمان به این شکل نبود و کم‌کم احیا و بازسازی شد.


این کارشناس میراث فرهنگی بیان کرد: فضا و باغ‌های اطراف مربوط به همین کاخ مظفرالدین شاه است که 2 سال از آن استفاده کرد. بعدها آموزش‌وپرورش این اراضی را گرفت تا مدرسه‌سازی کند.


حسین آبادی همچنین با ابراز گلایه از سیستم آموزشی کشور، گفت: خیلی از آثار میراث فرهنگی در کشور به حال خود رها شده و هیچ نگهبانی ندارد اما توقع ما از فضای آموزشی این است که مدیران و معلمان، دانش‌آموزان را برای حفظ این آثار، آگاه و توجیه کنند.



بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین با 28 هزار هکتار مساحت


مسجد جامعی و تیم تهرانگردی، پس از این بازدید به مقصد بعدی خود یعنی منطقه حفاظت شده ورجین رفتند. احمد باطبی یکی از محیط‌بانان این منطقه، درباره ورجین چنین توضیح داد: شهرداری لواسان این منطقه حفاظت شده را به سازمان حفاظت از محیط‌زیست داده و البته در این بین توسط سایر نهادها، تعرضاتی نیز صورت گرفته است که با دخالت محیط‌زیست، تا امروز توانسته‌ایم از این منطقه به درستی محافظت کنیم.


این محیط‌بان همچنین با اشاره به گونه‌های جانوری این منطقه، تصریح کرد: مساحت این منطقه 28 هزار هکتار و یک پنجم آن منطقه امن حفاظت شده است. در این منطقه 2 هزار و 440 راس قوچ و میش وجود دارد که از آنها حفاظت می‌شود.


مقصد پایانی احمد مسجد جامعی، غار موزه وزیری در لواسان بود موزه‌ای که از مواد دور ریختنی مانند آهن، بطری، سنگ و امثال آنها ساخته شده است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره این غار موزه گفت: این غار موزه فعالیت خود را از سال 84 توسط ناصر هوشمند وزیری آغاز کرد که از مجسمه‌سازان پیشکسوت ایران است.



مسجد جامعی عنوان کرد: این اولین غار موزه خصوصی ایران است و در طول سال‌های فعالیت، دالان‌هایی را در دل کوه حفاری و آثاری از داستان‌های شاهنامه فردوسی و دیگر داستان‌های ایرانی، در آن به نمایش در آمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر