صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
شهردار تهران در مراسم بهره ‌برداری از 100 پروژه در شمال تهران:

مشکل فنی در مترو تهران نداریم اما با کمبود بودجه مواجهیم

شهردار تهران گفت: خوشبختانه امروز در ساخت مترو در تهران هیچ مشکل فنی نداریم اما کمبود بودجه داریم و با این حال با جرأت و دقت کار را پیش می‌بریم.
کد خبر : 37025

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد باقر قالیباف در آیین بهره‌برداری از 100 پروژه شهری در شمال شهر تهران گفت: با تقدیر و تشکر از همه دست اندرکارانی که تلاش کردند تا این صد پروژه راه‌اندازی شود این خبر را می‌دهم که بخش دیگری از پروژه‌ها در دهه فجر افتتاح خواهد شد.


وی افزود: فعالیت عمرانی شهرداری تهران به گفته برخی نسبت به سال‌های قبل کمتر شده اما من این را می‌گویم که اتفاقا این طور نیست و در حوزه عمرانی فعالیت‌ها همچنان وجود دارد اما امروز ما نسبت به سال‌های گذشته مشکلات بیشتری داریم به هر حال رکود اقتصادی و مشکلاتی که دولت دارد را همه می‌دانند و بر همین اساس ما از کمک‌های دولت محروم هستیم.


وی افزود: از طرف دیگر در بخش ساخت و ساز نیز با کاهش درآمد مواجه‌ایم اما از آنجا که بر این باوریم مشکلات مختص مدیران است و نباید آن را به مردم انتقال داد، بنابراین در جلسات عمومی از این مشکلات صحبت نمی‌کنیم.


شهردار تهران گفت: مردم باید بدانند ما هم در بخش‌هایی مشکلاتی داریم و مردم باید بدانند به خصوص در بخش درآمدی این مشکل وجود دارد اما می‌خواهم در این جلسه چند نکته را یادآور شوم.


قالیباف ادامه داد: یکی اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده در شهرداری تهران توانسته‌ایم، بین همه سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در بخش هزینه‌ها اقدامات منحصر به فردی انجام دهیم و اینکه بتوانیم بودجه شهرداری را به صورت هفتاد سی هزینه کنیم، یعنی 70 درصد بودجه در حوزه توسعه زیر ساخت‌ها هزینه می‌شود و تنها 30 درصد در حوزه موضوعات جاری و نگهداشت شهر هزینه می‌کنیم که این اقدام در دیگر دستگاه‌ها بالعکس است.


وی افزود: یکی از اقدامات جدی که در شهرداری تهران انجام می‌شود کاهش هزینه‌ها است و هنوز هم معتقدیم که می‌توانیم بیش از این هزینه‌ها را کاهش دهیم و اقتصاد مقاومتی را در شهرداری اجرایی کنیم.


شهردار تهران در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های عمرانی در شهرداری تهران با همان شتاب گذشته در حال انجام است، منتهی امروز مترو تهران اولویت اول ما است و کاری که در مترو انجام می‌دهیم به این علت که زیر زمین است از چشم همه مردم دور است.


وی افزود: ما بیش از 400 کارگاه فعال در شهر تهران برای متروسازی ایجاد کرده‌ایم و آنها را تملک و تجهیز کرده و هر کدام از ایستگاه‌های مترو ما اکنون حداقل 10 هزار متر بنای احداث شده دارند.








امروز به ازای هر 1000 متر در تهران یک ایستگاه مترو ایجاد شده و بر اساس اطلاعات تونل‌سازی در تهران نه تنها در ایران و خاورمیانه بلکه در دنیا بی‌نظیر است و این اطلاعات را می‌توانید در سایت متروی شهرهای دیگر جهان ببینید

وی تصریح کرد: امروز به ازای هر 1000 متر در تهران یک ایستگاه مترو ایجاد شده و بر اساس اطلاعات تونل‌سازی در تهران نه تنها در ایران و خاورمیانه بلکه در دنیا بی‌نظیر است و این اطلاعات را می‌توانید در سایت متروی شهرهای دیگر جهان ببینید.


قالیباف ادامه داد: ما هیچ مشکل فنی در حوزه مترو نداریم اما کمی با مشکل بودجه مواجه‌ایم.


وی ادامه داد: با این حال با سرعت در حال توسعه خطوط مترو هستیم و اول مهر ماه خط 3 مترو تهران با 36 کیلومتر از ابتدای جاده ساوه از اتوبان آزادگان تا شهرک قائم افتتاح خواهد شد.


وی افزود: ساخت این خط در یک سال گذشته رکورد زنی بوده و به عنوان مثال تنها در یک هفته توانستیم 460 متر حفاری و لاینینگ مترو را انجام دهیم که بی‌سابقه است.


قالیباف گفت: حفاری و ساخت تونل امروز به 35 کیلومتر و بهره‌برداری به 25 کیلومتر در سال در مترو رسیده است.


وی ادامه داد: ما به برکت انقلاب و فرهنگ امام این طور تربیت شدیم که لحظه‌ای در خدمت به مردم غفلت نکنیم و اینکه برخی می‌گویند بعد از انتخابات پیشرفت پروژه‌ها کند شده است درست نیست چون مهم‌ترین هدف ما خدمت‌رسانی به مردم است و اطمینان داشته باشید که این کار را قدرت تمام انجام می‌دهیم.


شهردار تهران در ادامه از اتصال خط 3 مترو تهران با خط 1 خبر داد و گفت: با مطالعات انجام شده در 4 سال گذشته و تایید مشاور برنامه‌ریزی این کار اجرایی خواهد شد و این خط از میدان نوبنیاد آغاز شده و با گذر از منطقه نیاوران به تجریش متصل می‌شود و ادامه آن از مسیر ولیعصر به سمت پارک وی و جنوب ادامه می‌یابد و در ایستگاه شهید بهشتی به خط 1 متصل می‌شود.


شهردار تهران ادامه داد: خط 7 مترو نیز در بازدیدی که داشتیم از میدان بسیج در انتهای آزادگان آغاز شده و کار تونل لاینینگ و بتن‌ریزی آن انجام شده و تا میدان صنعت تکمیل شده است و در حال ساخت ایستگاه‌ها و ریل‌گذاری هستیم.


وی ادامه داد: همه توان‌مان را بسیج کردیم تا «آسمان آبی، زمین پاک» یعنی کاهش مصرف بنزین و توسعه استفاده از حمل و نقل عمومی را در شهر ترویج دهیم.


وی در ادامه سخنانش به نکته دیگری اشاره کرد و افزود: در حوزه توسعه فضای سبز و محیط‌زیست نیز قصد داریم گزارش کاملی در صدا و سیما ارائه دهیم تا همه بدانند که چه اتفاقی در 20 سال گذشته در این حوزه افتاده و به نظرم باید این موضوع روشن و شفاف‌سازی شود تا فرصت را از کسانی که قصد کدر کردن موضوعات را دارند بگیریم.


قالیباف گفت: ما در توسعه فضای سبز اقدامات جدی انجام داده‌ایم و فقط بالغ بر 500 میلیارد تومان در منطقه 1 هزینه کردیم تا باغات حفظ شود. در صورتی که مشکلات بسیار دیگری نیز در این منطقه وجود دارد.


وی ادامه داد: در ارتفاعات 1800 متر نیز که خط کالبدی شهر تهران است و نباید ساخت و ساز انجام شود ایجاد فضای سبز را در دستور کار قرار دادیم و اگر کسی حتی یک مورد ساخت و ساز در این مناطق را سراغ دارد می‌تواند اعلام کند زیرا هر کجا تخلفی هم بوده به سرعت با آن برخورد کرده‌ایم و جلوی آن را گرفته‌ایم هر چند فشار زیادی به ما وارد شده است اما ما به دنبال کنترل این موضوع هستیم.


شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: واقعیت تلخ شهر ما این است که از امکاناتی که ایجاد شده و ظرفیت‌ها به درستی استفاده نمی‌کنیم یعنی ما امروز شاهد ترافیکی هستیم که اصلا در معادلات فنی مربوط به زیر ساخت‌ها و ایجاد بزرگراه‌ها نیست و متاسفانه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مشکل ترافیک شهر ما پایین بودن فرهنگ ترافیک است.


وی افزود: امروزه با توجه به شریان‌های دسترسی در شهر تهران ترافیک شهر غیر منطقی به نظر می‌آید و هر چقدر هم که زیر ساخت ایجاد کنیم این مشکل حل نمی‌شود چرا که بر اساس برنامه‌های شهرداری و چشم انداز 1404 همه بزرگراه‌های شهر تکمیل شده و ما حتی از برنامه جلوتر هستیم و تعداد خودروهای در حال حرکت شهر نیز نسبت به زیر ساخت‌ها زیاد نیست بنابراین تنها علت ترافیک نبود فرهنگ ترافیک است.








وقتی در موضوع اجرای خط سفید در شهر تاکید می‌کنیم این به این معناست که افراد باید به حقوق دیگران احترام گذاشته و بین خطوط حرکت کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود

وی در ادامه گفت: وقتی در موضوع اجرای خط سفید در شهر تاکید می‌کنیم این به این معناست که افراد باید به حقوق دیگران احترام گذاشته و بین خطوط حرکت کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود.


شهردار تهران گفت: اگر امروز همکاری بین مردم در همه سطوح و نخبگان و رسانه‌ها که دلسوز شهر هستند ایجاد شود باید این موضوع را متذکر شویم که نحوه بهره‌برداری از امکانات موجود در شهر درست نیست و تا زمانی که این کار به درستی آموزش داده نشود امکان ارتقای کیفیت زندگی در شهر وجود ندارد من این حرف را 10 سال پیش نمی‌زدم زیرا زیر ساخت‌ها هنوز کامل نبود اما امروز دیگر این طور نیست.


وی در ادامه به معضل پسماند در شهر تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه مجبوریم روزی سه بار در بعضی از مناطق شهر تهران زباله جمع کنیم که در برخی از کشورهای دیگر هفته‌ای یک بار پسماندها را جمع آوری می‌کنیم و این کار فشار هزینه ای زیادی را به شهرداری وارد می‌کند.


وی گفت: یادمان باشد که بخشی از ترافیک و آلودگی هوا دست خودمان است و در صورتی که فرهنگ ترافیک و استفاده درست از امکانات را داشته باشیم این مشکلات در تهران حل می‌شود.


شهردار تهران در پایان گفت: البته ما در شهرداری هم با مشکل عدم استفاده درست از امکانات مواجه‌ایم و امیدوارم که همگی دست به دست هم دهیم تا بتوانیم شهرمان را با آرامش بیشتری اداره کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر