ایجاد زبان مشترک در علوم پزشکی الزامات ماندگاری برنامه تحول است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، باقر لاریجانی با اشاره به برخی اقداماتی که در زمینه توسعه کیفی و ارتقای استانداردهای آموزش علوم پزشکی کشور انجام شده گفت: لازم است برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با مشارکت مسئولان دانشگاهها، اعضای هیئت علمی و دانشجویان، اجرایی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه طی 40 سال گذشته در آموزش علوم پزشکی خودکفا شدهایم افزود: لازم است تا به توسعه کیفیت در آموزش علوم پزشکی پرداخته شود و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این موضوع را دنبال میکند.
لاریجانی با بیان اینکه برای اولین بار در جمهوری اسلامی برنامه اعتباربخشی حوزه آموزش اجرایی شد گفت: سال گذشته تمامی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی اعتباربخشی شدند. این یک حرکت بسیار منظم و اثربخش بود. حرکت بعدی حوزه آموزش ضمن تداوم اعتباربخشیها این است که بتوانیم دانشکدهها و برنامه های آموزشی اعتباربخشی شوند.
وی به اهمیت بحث توسعه اخلاق حرفهای در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: لازم است بحث های اخلاقی و تعهدات حرفه ای در بین دانشجویان نهادینه شود. برنامهریزیهایی در این زمینه انجام و برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور تدوین شده که بخش آموزش این سند را کمیته ملی اخلاق در آموزش پزشکی در کنار شورای عالی اخلاق پزشکی در کشور دنبال میکند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: به دنبال تصویب مصوبه آمایش سرزمینی حرکت جدیدی برای پیگیری امور آموزش در قالب آمایش آغاز و مأموریتهایی به مناطق و دانشگاهها سپرده شد.
وی افزود: این مأموریتها اولویتهای نقشه جامع علمی کشور است که پیگیری آن به دانشگاهها سپرده شده و لازم است دانشگاهها تلاشهای زیادی برای پیشبرد این مأموریتها داشته باشند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: بحث جذب دانشجوی بومی بحثی مهم است. ما مطابق با تکالیف قانونی وزارت بهداشت در این زمینه عمل میکنیم و هدف این است که نیازهای کشور تأمین شود.
وی با عنوان اینکه آموزش مجازی در کشور در حال توسعه است، اظهار کرد: بنابراین است که به زودی تمام دانشگاهها دروسی که قابلیت ارایه به صورت مجازی دارد را در سامانه بارگذاری کنند و این برنامه در حین اجرا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
لاریجانی گفت: بحث زیرساختها مهم است و لازم است مسئولان دانشگاهها به آموزش توجه بیشتری داشته باشند. امیدواریم سهم آموزش از اعتبارات دانشگاهها ارتقا یابد.
وی خاطرنشان کرد: امروز تمامی مناطق آمایشی کشور این ظرفیت را دارند که آزمونها را به صورت الکترونیکی برگزار کنند. این برنامه مبالغ زیادی را صرفه جویی میکند و فرایند اجرایی برگزاری آزمونها را نیز ساماندهی بهتری میکنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بهزودی بوردهای منطقهای در کشور ساماندهی میشود و ارتقای بوردها با حضور تمامی اعضای هیئت علمی کشور هدفی است که در این کار دنبال می شود.
وی اضافه کرد: در آزمون پذیرش دستیار اخیر برای طرح سوال سه کمپین تشکیل و ۶ هزار سؤال از بانک سؤالات انتخاب شد و ۶۰۰ سؤال توسط تیمهایی انتخاب شد و نهایتاً تیمی ۲۰۰ سؤال آزمون را از بین این سوالات انتخاب کرد. بنا داریم در سایر آزمونها هم از این الگو برای ارتقای آزمونها استفاده کنیم.
لاریجانی با بیان اینکه برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بهطور مداوم رصد و ارزیابی میشود، گفت: مستندات مرتبط با این برنامه منتشر شده و هدف این است که متدولوژی و راه برای تمامی همکاران قابل دسترسی باشد و این مستندسازی بتواند بسترهای ماندگاری برنامهها را فراهم کند.
وی با تأکید بر اینکه در اجرای برنامه تحول آموزش، مشارکت تمامی مسئولان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان از ضروریات است گفت: لازم است زبان مشترکی در بین دست اندرکاران حوزه آموزش ایجاد شود و این مسیر در نظام سلامت ادامه یابد.
انتهای پیام/4122/4046/
انتهای پیام/