نباید برای سال آینده تفأل بد بزنیم/ 98؛ سال حل مشکلات
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در گفتوگو با صداوسیمای استان قم درباره مهمترین ویژگیهای بودجه سال 98 گفت: بودجه سال 98 دارای کشوقوسهای بسیاری بود و این لایحه چندین بار میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تبادل شد و سرانجام این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که اعضای مجمع درنهایت دو ایراد را تصویب کرده و یک ایراد را تصویب نکردند. از طرف دیگر با توجه به مجموعه شرایط کشور از جمله سقف درآمدها، نیازهای مردم و مضیقههای اعتباری تلاش شد که بودجه سمت و جهت پیدا کند.
بودجه سال 98 و موضوع افزایش حقوق کارکنان و حقوقبگیران
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در بودجه سال 98 موضوع افزایش حقوق کارکنان و حقوقبگیران بود. تصمیم دولت در لایحه بودجه این بود که حقوق تمام کارکنان حدود 20 درصد افزایش یابد، اما در مجلس این موضوع بحث شد که یا حقوق بهصورت مساوی افزایش یابد، یا با توجه به شرایط کشور طبقات پایین جامعه از افزایش حقوق بیشتر بهرهمند شده و حقوق طبقات بالا کمتر افزایش یابد. همچنین این موضوع مطرح شد که اگر افزایش 20 درصدی حقوق برای همه باشد، به کسی که یک میلیون تومان حقوق میگیرد، 200 هزار تومان و کسی که 10 میلیون تومان حقوق میگیرد، 2 میلیون تومان اضافه خواهد شد، ازاینرو در مجلس روشهای مختلفی برای کمک به سطوح پایینتر حقوقبگیر موردبررسی قرار گرفت و درنهایت این تصویب شد که ما ضریب افزایش حقوق را طوری تعیین کنیم که به همه 400 هزار تومان داده شده و مابقی با رشد 10 درصد افزایش حقوق داده شود، یعنی کسی که یک میلیون تومان حقوق میگرفت، در سال 98 حقوقش به یک میلیون و 600 هزار تومان افزایش خواهد یافت.
تخصیص اعتبار قابلقبول در بودجه سال 98 برای اشتغالزایی
وی تصریح کرد: از طرف دیگر در لایحه بودجه سال 98 تلاش کردیم که قانون هدفمند کردن یارانهها دارای سمت و هدف باشد، ازاینرو در مجلس مقرر کردیم که به سه دهک بالای جامعه، یارانه پرداخت نشود و درآمدهای حاصله به نفع دهک پایین هزینه شود. از طرف دیگر در قانون بودجه سال آینده، اعتباری حدود 7 هزار میلیارد تومان برای دو بخش کمیته امداد و بهزیستی جهت حمایت از مددجویان در نظر گرفته شد. همچنین برای قالیبافان، رانندگان و کامیونداران مقرر شد که از محل درآمدهای یارانه مبلغی برای پرداخت سهم دولت به تأمین اجتماعی در نظر گرفته شود تا نگرانی آنها برطرف گردد. از سوی دیگر اعتبار قابلقبولی در بودجه سال 98 برای اشتغالزایی در کشور در نظر گرفته شده است.
توجه ویژه به نیازمندان و مددجویان کمیته امداد
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائلی که در رابطه با کمیته امداد و بهزیستی مطرح بود، این بود که ما به نیازمندان و مددجویان کمک میکنیم ولی مهمتر این است که آنها شغل پیدا کرده و با کرامت زندگی کنند، البته در سال گذشته اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات به مددجویان این دو نهاد داده شد تا آنها شغل ایجاد کرده و لازم نباشد مواجببگیر باشند که این اقدام و استراتژی نتیجهبخش بود و 90 درصد اعتبارات بهدرستی مصرف شد، البته سازمان بسیج هم با کمک بانکها این اقدام را اجرایی کرد که خوشبختانه نتیجهبخش بود، ازاینرو در بودجه سال 98 اعتباری حدود 5 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا به مددجویان برای اشتغالزایی تسهیلات قرضالحسنه داده شود، به همین میزان اعتبار نیز برای سازمان بسیج در نظر گرفته شد تا از تسهیلات قرضالحسنه برای کمک به افراد بهویژه در روستاها استفاده کنند. البته این مصوبه به معنای استفاده این نهادها از تسهیلات مربوطه نیست، بلکه این نهاد متقاضیان را به بانک معرفی کرده و بانک بعد از بررسی به مددجویان تسهیلات ارائه میکند.
لاریجانی با بیان اینکه در شرایط کنونی ایجاد اشتغال خرد در کشور بسیار مهم است، افزود: این نوع اشتغالزایی بهسرعت نتیجه داده و سرمایه کمتری میخواهد و میتواند تحول ایجاد کند.
اختصاص اعتبار 200 میلیون یورویی برای اجرای پروژههای آبیاری تحتفشار در سال 98
رئیس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سؤالی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در بودجه سال 98 برای رونق گرفتن بخش تولید گفت: خوشبختانه چندین اقدام برای رونق تولید در بودجه سال آینده صورت گرفت، ازاینرو یکی از مصوبات استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای روانسازی پروژههای عمرانی با اذن رهبری معظم بود و در این رابطه با توجه به کمبود آب و وضعیت روستاها اعتباری حدود 200 میلیون یورو برای اجرای پروژههای آبیاری تحتفشار در نظر گرفته شد. همچنین یکی از مسائل مهم اجرای پروژههای آبخیزداری است، زیرا با توجه به کمبود آب باید از منابع آبی حاصل از بارش باران درست استفاده کنیم، ازاینرو منابعی از صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژهها در نظر گرفته شد.
توجه به توسعه فناوریهای نو برای اشتغالزایی در بودجه 98
وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات صورتگرفته و مهم در بودجه سال 98 توسعه فناوریهای نو بود، زیرا این بخش هم اشتغالزایی بالایی ایجاد کرده و همه درآمدزایی بالایی دارد، ازاینرو در بودجه سال 98 اعتباری بالغ بر 70 میلیون یورو در اختیار معاونت فناوری رئیسجمهور قرار داده شد، همچنین اعتباری بالغ بر 20 میلیون یورو هم برای جهاد دانشگاهی جهت توسعه اشتغالزایی در حوزه فناوریهای نو در نظر گرفته شد. از طرف دیگر برای سازمان صداوسیما نیز مبلغ قابلتوجهی از صندوق توسعه ملی، به میزان 150 میلیون یا 200 میلیون یورو برای ساخت فیلمها، سریالها و اقدامات فنی در نظر گرفته شد.
ایجاد سازوکار جدید برای واگذاری پروژههای عمرانی به بخش خصوصی
لاریجانی گفت: یکی از مباحث مطرح شده در بودجه این بود که ما چگونه پروژههای عمرانی را واگذار کنیم، زیرا در شرایط کنونی حجم زیادی پروژه نیمهتمام در کشور وجود دارد که اجرای آنها میتواند موجب اشتغالزایی بالایی در کشور شود، حال این سؤال مطرح است که چگونه نقدینگی را به سمت پروژههای نیمهتمام بیاوریم، البته خوشبختانه در استان قم برخی از بخشها از این مسئله بهخوبی استفاده کرده و هم نقدینگی را جذب میکند و همه زمینه را برای ایجاد اشتغال فراهم کردهاند. ازاینرو تمهیداتی در ستادی که رهبری به سران قوا برای تشکیل آن دستور دادهاند، در نظر گرفته شد تا اگر میشود برخی پروژههای عمرانی را تغییر کاربری داده تا بازده اقتصادی داشته و بخش خصوصی برای سرمایهگذاری ترغیب شود، بهطور مثال اگر کتابخانهای نیمهکاره باقی مانده مجوزی برای ساخت واحد تجاری به آن داده شود تا سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری ترغیب شوند. ازاینرو برای واگذاری پروژههای عمرانی به بخش خصوصی تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شده و در این عرصه هم بانکها کمک کرده و هم در بودجه اعتبارات قابلقبولی در نظر گرفته شده تا این اعتبارات پشتیبان تسهیلات بانکی باشند، بهطور مثال اگر یک پروژه یکصد میلیارد تومان سرمایه میخواهد و ما در بودجه 10 میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفتهایم، طبق مصوبه مجلس قرار است بانکها 100 میلیارد تومان را در قالب تسهیلات به سرمایهگذاری بدهند اما چون سود این تسهیلات بالا است، ما آن اعتبار 10 میلیارد تومانی را به بانکها میدهیم تا سود وام پایین بیاید، ازاینرو سرمایهگذاری که تسهیلات را دریافت میکند به جای پرداخت سود 20 درصدی، سود 10 درصدی تسهیلات را پرداخت میکند.
حمایت از تقویت بخش صادرات در بودجه سال 98
رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: همچنین در بودجه سال آینده در زمینه سرمایهگذاری در حوزه نفت و گاز امکانی فراهم شده است که بخش خصوصی و مردم بتوانند در این عرصه فعالیت کنند، ازاینرو باید این شرایط فراهم میشد که بخش خصوصی اگر ثروت کافی هم ندارد، بتواند این سهام را روی هم گذاشته و سرمایهگذاری کنند. از طرف دیگر یکی از اقدامات مثبت در بودجه 98 حمایت از صادرات بود، زیرا صادرات در شرایط کنونی به صرفه و مفید است، ازاینرو در بودجه حمایت خوبی از بخش صادرات صورت گرفته است.
افزایش 35 هزار برابر نقدینگی در 45 سال گذشته
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اهمیت و ضرورت کوچکسازی دولت افزود: در شرایط کنونی دو موضوع مهم در کشور وجود دارد که جزء چالشهای بزرگ است؛ یکی از این دو موضوع حجم بالای نقدینگی در کشور بوده بهطوریکه بر اساس آمارها هر 3 سال حجم نقدی دو برابر میشود که این مسئله برای کشور بسیار مضر خواهد بود. همچنین ظرف 45 سال گذشته حجم نقدینگی در کشور 35 هزار برابر شده که این یک هشدار جدی برای کشور است، زیرا این میزان اعتبار هر روز به سمت بازار رفته و موجب تلاطم در آن بخش میشود، یعنی یک روز بازار سکه و ارز خراب میشود و یک روز این میزان اعتبار به بازارهای دیگر مانند گوشت میشود، ازاینرو اگر برای این مسئله راهحل فنی و اعتباری طراحی نشود، قطعاً این مسئله مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.
دولت فربه است و همه درآمدها را میبلعد
لاریجانی با اشاره به حجم بزرگ و گسترده دولت افزود: دولت در شرایط کنونی فربه است و تمام درآمدها را میبرد، بهطوریکه امروز تمام درآمدها را صرف 5 میلیون نفر حقوقبگیر، بازنشسته و مستمریبگیر میکنیم و در آخر نیز رضایت آنها جلب نمیشود، حق هم دارد، زیرا یک معلم با یک و نیم میلیون تومان حقوق نمیتواند راحت زندگی کند. حال در شرایط کنونی دولت نیز منابعی برای افزایش این بخش ندارد، البته در بودجه سال 98 اعتبارات قابلتوجهی برای تعدیل حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد، اما این اقدامات راهحلهای کوتاهمدت است و عملاً 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاری، حقوقها و مستمریها میشود.
وی ادامه داد: از 450 هزار میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه دولت تقریباً 310 هزار میلیارد تومان برای حقوق و منابع پرداختی مرتبط در نظر گرفته شد، بنابراین با این شرایط بودجهای برای سایر امور باقی نمیماند و عملاً برای بخشی مانند عمران کشور، رقم اعتبار بسیار کمی اختصاص داده میشود.
ساختار بودجهای کشور نیازمند برنامهریزی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رفع این کسریهای اعتباری، اوراق مشارکت نیز منتشر میشود، تصریح کرد: انتشار اوراق به معنای آن است که دولت در آینده باید بهعنوان بدهی آنها را بپردازد و عملاً اوراق برای دولت تعهد ایجاد میکند که این مسیر درستی نیست، از طرف دیگر اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که سران قوا در 4 ماه نخست امسال، چالشهای مهم را از نظر ساختار بودجه اصلاح کنند، به خاطر آن است که بودجه نیازمند جراحی است.
وی افزود: در مورد نقدینگی راههای مختلفی وجود دارد، اما اگر مردم احساس کنند که سرمایهشان ضمن کمک به تولید کشور به سود مینشیند، قطعاً از آن استقبال خواهند کرد.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد بانکها و نگاه آنها به مسئله بنگاهداری، افزود: این یک مشکل است و نمیتوان آن را رد کرد و بانکها مقداری بنگاهداری میکنند، ولی مشکل اصلی بانکها خیلی عمیقتر از این مسائل است. در شرایط کنونی بانکها مقدار زیادی معوقه دارند که این معوقات باز نمیگردد. حال بر اساس بررسیهای صورتگرفته حجم زیادی از این معوقات بانکی از نظر تعداد مربوط به کسانی است که زیر 4 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردهاند. بهطور مثال فردی یک میلیارد تومان برای کارهای کشاورزی تسهیلات دریافت کرده، اما به دلیل بروز خسارات نتوانسته اقساط خود را پرداخت کند. حال بانکها طبق قرار قبلی از افراد وجه التزام دریافت میکنند، این به معنای آن است که بانکها یک ربح مرکب ایجاد میکنند، یعنی تمام پولی که داده شده را به همراه سودش با هم جمع زده و از آن بار دیگر سود میگیرند. نتیجه این رویکرد آن است که فردی که 4 میلیارد تومان وام گرفته، باید آن را به میزان 14 میلیارد تومان باز گرداند و باز هم به بانک بدهکار خواهد بود که این مسئله نَفَس تولید را میگیرد.
وی ادامه داد: حال ما در جریان بررسی بودجه سال 98 در مجلس سقفی را قرار دادیم که بر اساس آن افرادی که زیر 3 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردهاند، اگر تا آذرماه سال 98 معوقات خود را پرداخت کنند، دیگر لازم به پرداخت آن ربح مرکب نبوده، تنها باید سود اولیه را پرداخت کنند، ازاینرو این مصوبه برای بانکها بسیار خوب بود، زیرا معوقات آنها بهسادگی وصول نمیشود اما درنهایت شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و تصمیمگیری در خصوص آن به مجمع تشخیص سپرده شد؛ اما در مجمع نیز مصوبه رأی کافی نیاورد، بنابراین به نظر من این مصوبه در شرایط فعلی برای کشور خوب و مفید بود و اگر مجمع وقت بیشتری میگذاشت، این مسئله به نفع کشور تمام میشد. حال در شرایط کنونی نیز باید برای این مسئله و مشکلات راهی پیدا کرد.
50 درصد از حجم تسهیلات به 15 هزار نفر واگذار شده است
لاریجانی با اعلام اینکه میزان معوقات و تسهیلات معوقه در کشور حدود 28 میلیون مورد است، گفت: بر اساس آمارها از میان این تسهیلات گیرندگان 98 درصد زیر 4 میلیارد تومان بوده اما از نظر رقمی آنهایی که بالای 50 درصد تسهیلات را گرفتهاند حدود 15 هزار نفر هستند، حال میشد از این 15 هزار نفر، ربح مرکب دریافت کرد و آن 28 میلیون مورد را تشویق کرد تا پولها را برگردانند. از سوی دیگر تجربه نشان داده بانکهایی که تسهیلات قرضالحسنه با سود پایین ارائه میکنند، معمولاً معوقه ندارند، ازاینرو سود زیاد و ربح بانکی هم برای بانکها و هم برای مردم مشکل ایجاد کرده است و مجلس برای علاج آن راهکاری پیدا کرد اما به نتیجه نهایی نرسید، ولی در آینده باید راهی برای آن یافت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعاً اگر نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم، این مشکلات در کشور حل خواهد شد. امروز مردم برای دریافت سود پول خود را در بانکها میگذارند، حال اگر مردم احساس کنند که میتوانند با سرمایهگذاری در بخش دیگر سود بیشتری به دست آورند، قطعاً استقبال از این حوزه خواهد گرفت و دلیلی ندارد در آن زمان مردم با پولشان خودرو یا جنس دیگری بخرند، ازاینرو آنقدر باشد طرحهای نیمهتمام را از نظر صرفه اقتصادی مطلوب و سهل کنیم که مردم به سمت آن بیایند. البته کارها و امور دیوانی مشکلاتی را در این رابطه ایجاد میکند که عملاً مردم و سرمایهگذاران خسته میشوند، ازاینرو باید این امور تسهیل شده و برخی مقررات از جلوی پای سرمایهگذاران برداشته شود، البته در شرایط کنونی مقداری از موانع برداشته شده است.
سیاست ایران نباید معطل اروپا شود
قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد و عملکرد اروپاییها در عمل به تعهداتشان در اجرای برجام گفت: قطعاً سیاست کشور ما نباید معطل اروپا شود، ازاینرو به نظر من مجلس و دولت طبق فرمایش رهبری باید جهتگیری روشنی را داشته باشند که آن تکیه بر توان و ظرفیتهای داخل کشور است. ازاینرو ما ظرفیتهای بسیاری از جمله نسل جوان و نیروهای متخصص داریم که از این ظرفیتها باید برای تقویت بخش تولید استفاده کنیم. حال دلیل اینکه اروپاییها دستدست میکنند، این است که آنها بهانه گرفتهاند و میگویند که شرکتهای ما وقتی به سمت ایران میآیند، مورد تحریم آمریکا قرار خواهند گرفت، البته یک مقدار از این مسائل درست است و آمریکاییها لشگری را برای این مسئله ایجاد کردهاند، اما به نظر من اروپاییها به این مسئله توجه خواهند کرد که راهها برای ایران تنها اروپا نیست، یعنی جمهوری اسلامی میتواند با کشورهای دیگر راههای دیگری را پیدا کند، زیرا ایران کشور کوچکی نیست و ظرفیتهای بالایی دارد، ازاینرو آنها اگر به دنبال منافعشان هستند میتوانند در زمینههای مختلف در ایران سرمایهگذاری کنند و قطعاً در صورت ورود نکردن آنها، دیگر کشورها وارد میشوند؛ بنابراین اینطور نیست که ما انحصاری به اروپاییها داشته باشیم، کما اینکه در شرایط کنونی ایران با برخی کشورها کار میکند و این جنسهایی که وارد کشور میشود، از کره مریخ نمیآیند بلکه از همان کشورها وارد ایران میشود، لذا اروپاییها باید بفهمند که با این مسیر منابعشان لطمه میخورد.
لاریجانی ادامه داد: البته اروپاییها اقداماتی را صورت داده و مؤسساتی را به وجود آوردهاند تا این مؤسسات با ایران کار تجاری کنند و اینها زیر ضربه تحریم قرار نگیرند. ازاینرو مدل حقوقی این برنامه ایجاد شده و مسئول آن انتخاب و ثبت نیز شده است. حال باید دید که این مدل، برای حرکت جان و قدرت دارد؟ لذا برای ایران تنها مهم این است که ببینند که این مدل و رویکرد میتواند کاری کند و نقل و انتقالی صورت دهد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکاییها با اقداماتشان مشکلاتی را برای ما ایجاد کردهاند، اما تردید نکنید که شرایط در آینده متفاوت خواهد شد، ازاینرو آمریکا از ابتدای سال 97 تحریمهای اولیه را ایجاد کرد و پسازآن تحریمهای بعدی را در آبان عملیاتی کرده و اعلام کردند که ایران 22 بهمن را نخواهد دید و فروش نفت به صفر خواهد رسید، اما 22 بهمن باشکوهتر از گذشته برگزار شد و نیات کثیف آنها هیچوقت تحقق پیدا نکرد و امور ما نفتمان را خوب میفروشیم. این مسئله نشان داد که این گونه نیست که اگر آنها اراده کردند، آن مسئله محقق شود، ازاینرو به نظر من در سال آینده علیرغم اظهارات آنها میتواند راههایی را برای سرمایهگذاری فراهم کرد و اطلاع دارم در این عرصه تحرکاتی به وجود آمده و انشاءالله کشور از این مرحله عبور خواهد کرد.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در رابطه با رویکرد اسلامهراسانه برخی از کشورهای اروپایی گفت: اصولاً این کشورها علیرغم ادعاهایشان درباره حمایت از حقوق بشر، خارج از دین و مذهب افراد، عملاً نسبت به آیین خودشان توجه بسیاری دارند. مثلاً کشور ترکیه بیش از 25 سال است که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا بوده، ازاینرو اروپاییها در گام نخست گفتند که ترکیه باید ضوابط اقتصادی ما را رعایت کند که این امر محقق شد، اما پس از تمام این اقدامات عضویت ترکیه پذیرفته نشده است، زیرا بافت ترکیه مسلمان بوده و آنها نمیخواهند هویت خویش را تغییر دهند. اروپاییها حتی نسبت به ورود مهاجران به کشورهایشان نیز حساس هستند، ازاینرو این کشورها به دنبال آن هستند که هراسی نسبت به مسائل اسلامی ایجاد کنند تا به اهدافشان برسند، وگرنه چطور میخواهند میان مردم خود را برای ممانعت از مهاجران مسلمان توجیه کنند.
وی ادامه داد: علاوهبراین اقدامات و مسائل در منطقه ما نیز ایرانهراسی را ایجاد کردهاند تا از این طریق دزدی و چپاول اموال این کشورها صورت گیرد. این بدان معناست که آنها یک نگرانی و نزاع تصنعی در منطقه ایجاد میکنند تا از کشورها پول گرفته و سلاح بفروشند و تاکنون نیز خوب چپاول کرده و کشورهای منطقه نیز فریب خوردهاند، حال این سؤال مطرح است که آیا میتوانند در آینده نیز این مسیر را ادامه دهند؟ در پاسخ باید گفت که به دلایل مختلف مشخص نیست که بتوانند به این نحو ادامه دهند، زیرا شرایط تغییر کرده است. بهطور مثال شرایط امروز کشور فرانسه چالش بسیار عمیقی است و مردم نسبت به تبعیضها اعتراض دارند، در شرایط کنونی مردم با یکدیگر ارتباط داشته و دستگاههای دولتی دیگر آنقدر تسلط ندارند، بنابراین نوع تبعیض دیگر خیلی مورد پسند نیست، بنابراین این مسیر راه همواری برای آنها نیست و قطعاً بهتدریج اذهان عمومی روشن میشوند.
اقدامات انجامشده برای مقابله با خشکسالی استان قم
رئیس قوه مقننه کشورمان در پاسخ به سؤالی در رابطه با اقدامات صورتگرفته برای مقابله با خشکسالی در استان قم و مقابله با معضل ریزگردها در منطقه گفت: خوشبختانه امسال وضعیت بارندگی بسیار بهتر از سالهای گذشته بود، البته یکی از اقدامات و راهها برای مقابله با مسئله کمآبی و خشکسالی، موضوع توسعه آبخیزداری است، ازاینرو یکی از دلایلی که امروز در منطقه ما بحران سیل رخ نمیدهد، به این دلیل است که چند سال پیش در بالادست پروژههای آبخیزداری اجرایی شده است.
لاریجانی با تأکید بر اینکه بهطور حتم آبرسانی به روستاهای قم بهصورت جدی پیگیری میشود، گفت: خوشبختانه با راهاندازی سد کوچری، آبرسانی به روستاها در حال انجام است و طبق برنامهریزیهای صورتگرفته پروژه گازرسانی به روستاهای قم نیز در سال 98 به پایان میرسد. از طرف دیگر در بحث مقابله و مهار ریزگردها علاوه بر اعتبارات دولتی، بودجه مناسبی نیز از صندوق توسعه ملی برای این امر در نظر گرفته شده است تا زمینه گردوغبار از بین برود.
تخصیص اعتبارات برای مقابله با ریزگردها از صندوق توسعه ملی
وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی در استان قم صورت گرفته که در اینجا باید از استانداران قبلی و فعلی در این رابط تشکر کنم، از طرف دیگر با توجه به اهمیت حفظ فضای سبز در استان قم و به خاطر کم بودن تعداد باغات در این شهر، توصیه کردیم که این مناطق باید حفاظت شود تا یک فضای تنفسی برای شهر باقی بماند، لذا این باغها از بافت اصلی شهر جدا شد تا کسی حق تغییر کاربری نداشته باشد، بنابراین باغات قم در شرایط فعلی در حال تبدیل شدن به بوستان هستند و امروز تعداد بوستانها افزایش یافته و رینگ شهر هم برای مقابله با گردوغبار درختکاری میشود.
اختصاص 1.5 میلیارد دلار جهت اشتغالزایی در روستاها
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای دریاچه نمک قم تصریح کرد: درباره دریاچه نمک قم منازعهای میان وزارت صنعت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهرهبردار ایجاد شده، ازاینرو جلساتی برای رفع این مشکلات برگزار شد و خوشبختانه مشکلات مربوطه رفع گردید. از طرف دیگر برای بخش کشاورزی قم نیز کارهای مختلف صورت گرفته که یکی از این اقدامات اجرای پروژه تغییر الگوی کشت است. از سوی دیگر در شرایط کنونی روستاها صرفاً با شغل کشاورزی نمیتوانند چرخه اقتصادی مطلوب داشته باشند، بنابراین جوانان مجبور به مهاجرت میشوند، حال اگر صنایع جانبی در کنار روستاها ایجاد شود، روستاییان هم کشاورزی کرده و هم در کارخانهها کار میکنند، ازاینرو مجلس شورای اسلامی برای تحقق این امر با اذن رهبری اعتباری بالغ بر 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در نظر گرفت و این اعتبار را به سیستم بانکی تزریق کردیم و بانکها تسهیلات مربوطه را با سود 4 درصد به روستاییان ارائه میکنند و آنها میتوانند با استفاده از این تسهیلات در بخشهای مختلف صنعتی مانند صنایع بستهبندی، صنایع دارویی، صنایع گردشگری حتی کشاورزی و مرغداری فعالیت کنند، البته این کار در قم آغاز شده و اگر اقدامات نتیجه داده و ارزیابیها مثبت باشند، میتوان آن را ادامه داد.
لاریجانی تصریح کرد: البته قم شهری فرهنگی است، اما وجوه و جوانب بسیاری از جمله وجهه صنعتی دارد. مثلاً کارخانه کفش قم یک برند بزرگ و بسیار معروف است و تولیدات آن صادر میشود، همچنین دامداری و مرغداری در قم بهصورت وسیع انجام میشود، البته مرغداران در چند سال اخیر درگیر مشکلاتی بودهاند که خوشبختانه این مشکلات حل شد، لذا وجه صنعتی، دامداری و کشاورزی قم نهتنها ضعیف نبوده، بلکه بسیار بزرگ و در حال گسترش است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص روند تخصیص حقابه به استان قم گفت: خوشبختانه در شرایط کنونی در بحث تأمین آب شرب مشکلی نداریم و در سالهای گذشته با دستور رهبر معظم انقلاب کار ماندگاری صورت گرفت و مشکل کمآبی حل شد. البته در شرایط کنونی کشاورزان در کل کشور برای تأمین آب کشاورزی دچار مشکلاتی هستند و حل آن یک تصمیم بزرگتر میخواهد، بنابراین اقدام بزرگی آغاز شده مبنی بر اینکه از دریای عمان آب را شیرین کرده و آن را به فلات داخلی کشور انتقال دهیم که این مهم دارای دو وجه آب شرب و آب مورد نیاز صنایع است. ما نیز به دنبال آن هستیم که طبق قانون برنامه ششم سرمایهگذاری در این بخش را افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: پروژه انتقال آب از دریای عمان جزء بخشهایی است که بخش خصوصی میتواند در آن بهخوبی سرمایهگذاری کند و دولت بر اساس قانون آب تولیدی را خریداری خواهد کرد. از طرف دیگر در خصوص مشکل کمبود آب در بخش کشاورزی استان قم نیز بهترین راهحل این است که از آب موجود بهصورت بهینه استفاده شود، زیرا خشکسالی در کشور عام و گسترده است و منابعی در نقاط دیگر برای انتقال وجود ندارد.
لاریجانی گفت: در شرایط کنونی برای اجرای پروژههای آبیاری نوین و تحتفشار، بر اساس قانون دولت باید 90 درصد از اعتبار مورد نیاز جهت اجرای پروژه را پرداخت کند و ما نیز در بودجه، اعتباراتی را در نظر گرفتهایم، ازاینرو اگر کشاورزان به جای آنکه یونجهکاری را به روش غرقآبی انجام دهند بهصورت آبیاری تحتفشار اجرایی کنند، این مسئله در کاهش مصرف آب بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
استثنای برخی صنوف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در آینده نزدیک
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش مشکلات صنایع قم گفت: در شرایط کنونی موضوعاتی مانند سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، مالیات بر ارزش افزوده و چگونگی تخصیص آن دارای اهمیت است، البته آن چیزی که در جلسه سران قوا بحث شد که اختیاراتی به وزارت اقتصاد داده شود تا این امور را با تشخیص خودشان تقسیط کنند، ازاینرو در قم نیز اطلاع دارم که مدیرکل دارایی این مسئله را کاملاً درک کرده و با صنعتگران همراهی میکند تا فشار به آنها وارد نشود، البته مالیات را برای اداره کشور باید دریافت کرد، اما لازم نیست که برای گرفتن آن به صنعتگران فشار آورد. از طرف دیگر خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در لایحهای موضوع مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کرده و بعد از تعطیلات نوروزی، این لایحه در دستور کار قرار خواهد گرفت. بر اساس این لایحه برخی از صنوف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند شد و در این عرصه تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا روش کار مالیات بر ارزش افزوده تغییر کند.
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای اجرای پروژههای منوریل، مترو و فرودگاه قم گفت: پروژه منوریل از سالهای پیش شروع شد و شاید مدیران میتوانستند این پروژه را با روشهای بهتری انجام دهند، البته در آن زمان هم برای اجرای این پروژه مناقشه وجود داشت، درهرصورت سرمایهگذاری در این عرصه انجامشده و نمیشود آن را از بین برد و باید از این پروژه استفاده کرد. همچنین برای تکمیل پروژه منوریل مشکلاتی وجود داشت، زیرا قرار بودن منوریل تا منطقه پردیسان امتداد داشته باشد و از آن طرف به سمت فرودگاه برود، ازاینرو اگر محقق شده و واگنهای آن تأمین میشد تا حدودی مفید بود. البته منوریل حجم زیادی از مسافران را جابجا نمیکند.
لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از مباحث در این حوزه این بود که دولت با اجرای خط A متروی قم موافقت کرد، اما اجرای خط B این پروژه را نپذیرفت و اعلام کرد به دلیل اجرای پروژه منوریل، عملیات خط B مترو مورد موافقت قرار نگرفته است. این در حالی است که منوریل کشش زیادی برای جابجایی مسافر نداشته و حالت فانتزی دارد و تا اتمام این پروژه زمان طولانی پیش رو است، ازاینرو این مسئله جدا از اجرای پروژه مترو است، بنابراین در آن زمان شهردار محترم قم این موضوع را پیگیری کرده و ما سازمان برنامه را متقاعد کردیم که خط B متروی قم نیز اجرایی شده و آنها این مسئله را مصوب کردند.
وی تأکید کرد: از طرف دیگر اجرای پروژه منوریل نیز به علت بروز برخی مشکلات متوقف شد و برای اجرا و توسعه آن به سمت منطقه پردیسان منابع اعتبار زیادی را میطلبید، بنابراین اگر منوریل با همین وضع موجود نیز استفاده شود، خوب است، از این طی جلساتی مقرر شد که این پروژه تا حرم حضرت معصومه (س) عملیاتی شود که سرانجام این تصمیم نهایی شده و پروژه در حال پیگیری است. البته برای این پروژه تعدادی واگن خریداری شده، اما باید واگنهای اصلی تولید شود و امروز این پروژه درگیر مسائلی مانند تأمین اعتبارات است.
رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: اخیراً شنیدهام که برای تأمین واگنهای متروی تهران-قم و کلانشهرها بحثهای جدی مطرح شده و هماکنون وزیر اقتصاد در حال پیگیری این موضوع است.
لاریجانی با اشاره به اجرای پروژه فرودگاه شهر قم گفت: در بحث فرودگاه قم از ابتدا اختلافنظرهایی وجود داشت و این مسئله مطرح میشد که آیا قم نیاز به فرودگاه دارد، در این خصوص من معتقد بودم که شهر قم فرودگاه میخواهد و علت آن این بود که فرودگاه برای این شهر یک مسئله و کار تفننی نیست، بلکه زائرپذیری بالایی دارد و خیلی از زائران ازجمله زائران عراقی تنها به قصد زیارت به دو شهر مشهد و قم سفر میکنند، ازاینرو جمعیت زیادی میتواند از فرودگاه قم استفاده کند.
وی بیان کرد: پروسه اجرای فرودگاه قم تا رسیدن به مرحله تصمیمگیری بسیار کار شاقّ و دشواری بود، مثلاً یکی از موانع بحث تأیید پروژه توسط وزارت راه و شهرسازی بود، ازاینرو وزیر سابق آن را پذیرفت، اما وزیر فعلی مسائلی را برای اجرای آن مطرح کرد، اما سرانجام وی با این مسئله موافقت کرد. یکی دیگر از مسائل سر راه اجرای پروژه فرودگاه قم، موضوع پرواز و فرودگاه بود که این مسئله نیاز به تأیید و نظر موافق ستاد فرماندهی کل قوا داشت که خوشبختانه نظر موافق آنها نیز جلب شد. مرحله بعدی این بود که چه کسی میخواهد این طرح را اجرایی کند، زیرا دولت بودجه نداشت، ازاینرو استاندار سابق اعلام کرد که بخش خصوصی برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده است و در این عرصه قراردادی منعقد شد، اما این پروژه بهدرستی مورد اجرا قرار نگرفت و بعد از مدتی مشخص شد که سرمایه عدهای از افراد گرفته شده تا به آنها مغازه داده شود، اما این موضوع با مشکلاتی روبرو شد. درنهایت بعد از بحثهای بسیار زیاد؛ تصمیم به اجرای دوباره پروژه گرفته شد، حال احتیاج به منابعی بود تا پولها و سرمایهگذاریهای آن افراد تسویه شود، ازاینرو با سازمان برنامهوبودجه مکاتباتی صورت گرفته تا با اختصاص اعتباری حدود 50 میلیارد تومان به شهرداری، بدهی به آن افراد تسویه شود.
نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از مباحث پروژه فرودگاه قم این بود که این پروژه را به منطقه ویژه سلفچگان ملحق کنیم تا با الحاق فرودگاه و تأمین خط ریلی، این منطقه یک منطقه برجسته شود، بنابراین این موضوع نیز با آقای بانک در میان گذاشته شد و آنها اعلام آمادگی کردند. البته به نظر میرسد که یک سرمایهگذاری دیگر نیز در حال فراهم شدن است، ازاینرو ما از بانک پاسارگاد که بیمارستان هزار تختخوابی پردیسان را اجرایی کرده و این بیمارستان معتبر میتواند یک مرکزیت برای کل ایران باشد، خواستیم که اگر میتواند در پروژه فرودگاه هم سرمایهگذاری کند که اجمالاً این پیشنهاد مورد قبول آنها قرار گرفت. در حال حاضر موانع انجام این پروژه رفع شده است و در این عرصه استاندار سابق و مدیرکل دادگستری استان قم کمک زیادی کردند.
نرخ ارز باید پایینتر از قیمت فعلی باشد/ وضع وجود محل مستقری نیست
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در سال 97 شاهد حضور کمتر شما در قم بودهایم، آیا این مسئله علتی داشت؟ گفت: من به شهر قم تردد داشتم ولی قبول دارم که به حجم گذشته نبوده و از این جهت از مردم عذرخواهی میکنم، علت این مسئله آن بود که از ابتدای سال 97 گرفتاریهایی در عرصه کشور پشت سر هم ایجاد شد، بهطوریکه در اردیبهشت ماه رئیسجمهور آمریکا کاری کرد که یک مقداری چالش اقتصادی در کشور ایجاد شد که بعدازآن هم ناآرامیهایی به وجود آمد، ازاینرو این مسائل مقداری زمان برد تا کشور سازمان یابد، زیرا کشور آمادگی برای چنین شوکی نداشت. در این رابطه حجم بسیار زیادی جلسه و نشست برگزار شد تا امور ساماندهی شده و مشخص شود که در بحث ارز بانکها چگونه میتوانند این حوزه را مدیریت کنند. در آن دوران، دولت پیشنهاد اختصاص ارز 4200 تومانی را ارائه کرد که بعداً مشخص شد این استراتژی ممکن نیست. مجلس نیز در این رابطه نظراتی داشت و پسازآن نیز رهبر معظم انقلاب هیئت سران قوا را تعیین کردند و در این مدت جلسات بسیاری برگزار شد تا بازار ارز مقداری سکون یابد. البته به نظر من هنوز نرخ ارز باید پایینتر بیاید و وضع موجود هم محل مستقری نیست.
لاریجانی ادامه داد: بررسی این مسائل زمان بسیاری برد تا تعیین شود که سیستم بانکی چگونه نظارتهایی داشته باشد و چگونه با دلالان ارز برخورد کند و درنهایت مجموعهای از اقدامات تصمیمگیری شد، از طرف دیگر در آن ایام ناآرامیهایی به وجود آمد که خود آنها نیز مقداری وقت برد. در آبان ماه سال جاری نیز اقدامات دیگری از سوی آمریکاییها صورت گرفت، البته ما آماده بودیم و آمادگی ما مانع از بروز شوک در بازار شد و قطعاً این مسئله نتیجه برگزاری جلسات متعدد بود. همچنین در ایام 22 بهمن نیز مراقبتهایی نیاز بود و همه اینها دستبهدست هم داد تا نتوانم به محضر ملت شریف قم شرفیاب شوم و عرض ارادت کنم. لکن من افرادی را در مجلس گذاشته بودم که اختصاصاً مسائل و مشکلات قم را پیگیری کنند و مستمراً میگفتم که مثلاً شهردار قم این مشکل را در سازمان برنامه دارد و این افراد مسائل را پیگیری میکردند و اگر لازم بود من با سازمان مربوطه صحبت میکردم.
مجموعه اقدامات و اعتبارات قانون بودجه 98 برای توسعه استان قم
رئیس قوه مقننه با اشاره به مصوبههای اخیر مجلس برای توسعه استان قم توضیح داد: اختصاص اعتبار 6 میلیارد تومانی برای پارک علم و فناوری قم، اختصاص اعتبار 40 میلیارد تومانی برای پردیس فارابی دانشگاه تهران قم، اختصاص اعتبار 18.7 میلیارد تومانی برای دانشگاه صنعتی قم، اختصاص اعتبار 21 میلیارد تومانی برای بزرگراه کاشان- مشهد اردهال، اختصاص اعتبار 6 میلیارد تومانی برای پروژه ساوه-سلفچگان-گرمسار، اختصاص اعتبار 13 میلیارد تومانی برای احداث پروژه کمربندی آران و بیدگل- کاشان و اتصال آن به جاده قم به گرمسار، اختصاص اعتبار 10 میلیارد تومانی برای احداث جاده قم-کهک، اختصاص اعتبار 13 میلیارد تومانی برای اجرای پروژه تأسیسات فاضلاب شهر قم، اختصاص اعتبار 5 میلیارد تومانی برای تأمین فضای آموزشی و کمکآموزشی پردیس فارابی تهران قم، اختصاص اعتبار 2 میلیارد تومانی برای تأمین فضای پژوهشی فناوری پارک علم و فناوری، اختصاص اعتبار 15 میلیارد تومانی برای توسعه خدمات زیارتی در مشهد، قم و شیراز، اختصاص اعتبار 100 میلیارد تومانی برای کل بودجه عمرانی قم، اختصاص اعتبار 24.5 میلیارد تومانی از اعتبارات موضوع 27 درصد مالیات بر ارزش افزوده جهت توسعه اماکن ورزشی، اختصاص اعتبار برای بیمارستان 250 تختخوابی حضرت زهرا (س)، اختصاص اعتبار برای احداث دانشکده پزشکی استان قم، اختصاص اعتبار برای اجرای پروژه و رفع برخی نیازهای بلوار پیامبر اعظم (ص)، انتشار و اختصاص اوراق برای اجرای خطوط مترو، در نظر گرفتن اعتبار 630 میلیون دلاری از محل فاینانس برای خرید تجهیزات مورد نیاز خط مترو، در نظر گرفتن اعتبار 300 میلیارد تومانی از محل فروش اوراق مشارکت برای مترو، افزایش اعتبار 100 میلیارد تومانی بودجه جامعةالمصطفی، افزایش اعتبار 100 میلیارد تومانی بودجه حوزه خواهران، ایجاد شعبه کتابخانه ملی در شهر قم، برگزاری جلسه با شهرداری و تاکسیرانی برای حل مشکلات اسنپ قم، پیگیری و انجام تأمین 25 درصد قرارداد فاینس چین جهت تأمین واگن و انجام تغییر پروژه تغییر قطار شهری از اقدامات صورت گرفته برای توسعه استان قم بوده است.
وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگر موضوع پرداخت مطالبات شهرداری از دولت بود که این رقم بسیار بزرگ و قابل توجه بود که با کمکهای صورت گرفته اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان برای رفع بخشی از این مشکل تأمین شد، زیرا این مسئله عملاً نفس شهرداریها را گرفته بود. از طرف دیگر استفاده از ظرفیت خیرین و کمکهای وزارت بهداشت برای اجرا و تکمیل پروژههای بیمارستانی در استان قم یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته بوده است. همچنین برای بخش فرهنگی که در لایحه دولت اعتبارات ضعیف در نظر گرفته شده بود، خوشبختانه در مجلس اعتبارات در بودجه افزوده شد. همچنین اجرای دو پروژه بیمارستان توسط حضرات آیات وحید خراسانی و سیستانی از دیگر اقدامات توسعهای محسوب میشود که در اینجا باید از همکاریها و مساعدتهای شهرداری تشکر کنم. همچنین صنایع کفش ماشینی قم درگیر برخی مشکلات از جمله مشکلات ارزی بوده است که این موضوع از طریق بانک مرکزی حل شد. یکی دیگر از مسائل، مشکل اراضی کوی گلستان منطقه دستجرد قم، اختصاص بودجه برای فاضلاب قم، حل مشکلات بانکی اتحادیه بافندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، حل مشکلات بانکی شرکت تعاونی کشاورزی و مرغداران و مشکل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم بود که آنها نیز پیگیری و حلوفصل شد.
لاریجانی گفت: یکی دیگر از موارد موضوع اتصال راهآهن به منطقه ویژه سلفچگان بود که در این رابطه با وزیر راه مکاتباتی صورت گرفت. یکی از نکات قابلتوجه این است که تقریباً بودجهها بهصورت 100 درصد تخصیص داده نمیشود، ولی در مورد اعتبارات عمرانی قطار شهری قم، اعتبارات بهصورت 100 درصد محقق و حتی 20 میلیارد تومان بودجه اضافهتر پرداخت شد.
نباید برای سال آینده تفأل بد بزنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی میبینم که روزنامهها، رادیو و تلویزیون یک مقدار نگرانی در جامعه ایجاد میکنند که مثلاً سال آینده سال سختی است، حال من خودم که با افراد صاحبنظر دولتی در ارتباط هستم و اطلاعاتم از آنها کمتر نیست؛ وجه عقلایی برای اینکه سال آینده را تیرهوتار نشان میدهند، نمیبینم.
وی ادامه داد: نمیخواهم بلاجهت مسئلهای را با مردم در میان بگذارم، البته ممکن است سختیهایی وجود داشته باشد، ولی فکر میکنم که ظرفیت ایران برای کار زیاد است.
لاریجانی اظهار داشت: چرا برای سال آینده تفأل بد میزنید؟ زیرا سازمانمان بهتر از گذشته شده و قویتر عمل میکند. من فکر میکنم که ایرانیها انسانهای باهوش و سختکوشی هستند و از این مسائل عبور میکنند و در این عرصه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودهاند که این موضوع یک مصافی است که آمریکا نمیتواند آن را بهتنهایی جلو ببرد.
القای یأس در کشور واقعی نیست
رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: من چون سابقه کار با کشورهای غربی در مسائل هستهای را دارم، میدانم که آنها گاهی یک ژست میگیرند تا روحیات را برهم بریزند، ازاینرو ما باید این را بفهمیم، البته مقابله با این مسئله کار و آرایش دیگری میخواهد.
وی تصریح کرد: نمیگوییم نقایصی در این رابطه نیست، ولی یکی از موضوعات مهم در مجلس این بود که آیا منبع 14 میلیارد دلاری در قالب ارز 4200 تومانی درست به دست مردم میرسد؟ حال این سؤال پیش میآید که چرا این مکانیسم نباید تغییر کند؟ ازاینرو میتوان بهتدریج و آرامآرام این ساختارها را تغییر داد، لذا القای یأس در کشور واقعی نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در کشور بی مشکل نیستیم، اما آیا این مشکلات راهحلی ندارد؟ من میگویم که این موضوعات کاملاً راهحل دارد، اما باید ساماندهی کرد و آن را به نتیجه رساند، لذا سال آینده سال حل این مشکلات خواهد بود.
انتهای پیام/4122/پ
انتهای پیام/