تقویت تحصیلات تکمیلی براساس آخرین دستاوردهای دانش در دانشگاه آزاد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همایش هماندیشی کمیتههای برنامهریزی فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر رهایی معاون علوم فنی مهندسی و کشاورزی برگزار شد.
همایش هماندیشی کمیتههای برنامهریزی، فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر علیرضا رهایی معاون علوم فنی مهندسی و کشاورزی و اعضای کمیتههای برنامهریزی رشتههای برق، کامپیوتر، عمران، معدن، صنایع، مکانیک و مواد، مهندسی شیمی، پلیمر و نساجی و معماری و شهرسازی برگزار شد.
رهایی در این همایش ضمن ترسیم چشمانداز و مأموریت حوزه برنامهریزی فنی و مهندسی، مشخصههای دانشگاهها و برنامههای کارآفرین را مطرح و بر توجه به الگوی کارآفرینی و مهارتی در برنامهها تأکید کرد.
وی با اشاره به جهتگیری دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه، خاطرنشان کرد: تدوین برنامه و ارائه برنامههای جدید برای جذب دانشجوی بیشتر، تدوین برنامه جدید یا مجموعههای بین رشتهای متناسب با نیازهای جامعه و فعال شدن بازار اشتغال و بازنگری برنامههای موجود با هدف بهروز کردن و ملاحظه کارآفرینی، از جمله برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول در حوزه فنی و مهندسی است.
معاون علوم فنی مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پیشتازی و مرجعیت در تولید علم و فناوری در حوزه دانش فنی و مهندسی در منطقه و جهان اسلام، چشمانداز برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.
رهایی با بیان اینکه این اهداف با تمرکز بر شاخصهای مهمی محقق خواهد شد، گفت: توجه به رویکرد سیستمی و تعیین نقش همه ذینفعان سیستم در قالب حرکتهای پیوسته، بادوام و گروهی، سازمان نوآور و دولت سیاستگذار رشد نوآوری در رویکرد سیستمی، بهرهمندی از دانش نظام نوآوری و... ازجمله شاخصها برای انجام مأموریت در دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی تأکید کرد: بازنگری متون، محتوا و برنامههای آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزهها و ارزشهای دینی و هویت اسلامی – ایرانی و انقلابی و تقویت دورههای تحصیلات تکمیلی با بهرهگیری از آخرین دستاوردهای دانش بشری با اولویت نیاز بازار کار در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.
معاون علوم فنی مهندسی و کشاورزی در ادامه مشخصههای دانشگاههای برتر، توجه به الگوی دانشگاههای کارآفرین، ارزیابی کارآیی مجموعههای درسی، همراه شدن آموزش با تحقیقات، بازنگری برنامه با حداکثر انعطافپذیری، تأکید بر دانشگاههای روزآمد و جدید، انجام مطالعات تطبیقی با تجمیع دانشهای تخصصی، یکپارچگی در دروس کارشناسی ارشد و دکتری و... را بیان کرد.
وی با بیان اینکه یکی از اولویتهای گروه فنی و مهندسی ایجاد مجموعههای بین رشته ای و کاربردی محور است، گفت: به منظور تقویت آن «کمیته بین رشتهای» در گروه فنی و مهندسی ایجا میشود، تا به این واسطه روند پیشنهاد، تصویب و ایجاد رشتههای نوین و بین رشته ای تسریع شود.
رهایی افزود: گروه فنی مهندسی با طراحی و اجرای برنامهها و اقدامات مناسب به عنوان الگوی سایر گروهها خواهد بود و یک همایش تخصصی برای این گروه به پیشنهاد مدیر کل برنامهریزی دانشگاه در خرداد ماه سال آینده برگزار میشود که در طی آن از تمام صنایع مرتبط، سازمانها، انجمنها، و صاحب نظران جهت تبادل نظر و آسیب شناسی معضل بیکاری فارغالتحصیلان و بازنگری متون درسی، دعوت بعمل خواهد آمد.
در ادامه این همایش، صادق رحمتی مدیرکل برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه برنامهریزی را مهمترین اتاق فکر دانشگاه نامید که منشاء تغییر و تحول در راستای اهداف عالی دانشگاه است و توسط کمیتههای تخصصی 33 گانه انجام خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات و معضلات موجود و بهروز نبودن محتوای برنامههای درسی، به اهمیت و جایگاه رشتههای فنی و مهندسی به عنوان یکی از شاخصهای توسعه و پیشرفت کشورها تاکید کرد و گفت: باید به الگوهای موفق تعدادی از کشورهای توسعه یافته و شناسایی و بومی سازی الگوهای موفق دانشگاههای برند دنیا توجه ویژه شده و بررسی، تحلیل و بهره برداری از تجربیات موفق آنان در راستای نیاز کشور صورت گیرد.
رحمتی افزود: تاکنون بکارگیری روسای گروهها و کمیتههای برنامهریزی آموزشی و درسی در کمیسیونهای هیات ممیزه، و کمیتههای آزمونها، کمک بسزایی در پیشبرد اهداف آموزشی دانشگاه کرده است، و اکنون با فعال شدن کمیتههای تخصصی، انجام ماموریتهای این حوزه از جمله بازنگری، تغییر و تدوین برنامههای درسی دانشگاه با نگرش مهارتمحوری، مسئلهمحوری، حل مشکلات جامعه و افزایش جذب دانشجوی جدید، دنبال خواهد شد.
همچنین جواد علمایی رئیس گروه برنامهریزی فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی شرح وظایف و مأموریت این گروه را به اعضای کمیتهها ارائه کرد و به تشریح نقشه راه پیشنهادی پرداخت. سپس مسئولان و اعضای کمیتههای برنامهریزی با بیان نقطه نظرات خود به آسیبشناسی و مشکلات اجرایی و ارائه راهکارها اشاره کردند.
در ادامه همایش، اعضای کمیتهها به بیان نقطه نظرات خود از قبیل فراگیری روشهای جدید آموزش در دانشگاه، ضرورت تاسیس رشتههای جدید بر اساس نیاز کشور، بالانس عرضه و تقاضا جهت پاسخ به نیاز جامعه و پرهیز از بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاه، مهارت آموزی اساتید فاقد دانش حرفه ای و استاندارد، مصوب کردن دروس امتحانات جامع به طور یکپارچه، بررسی اختلاف سطح علمی و آموزشی واحدها، سازوکار تجمیع اطلاعات و سامانهها جهت امکان برنامهریزی صحیح در آینده، و جایگزینی الزام ارائه مقاله ISI دانشجویان دکتری با حرفههای خاص، پرداختند.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/