صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
رحیم‌پور ازغدی:

انقلابی‌گری با افراد پیر محقق نمی‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انقلابی‌گری و ایجاد ساختار جدید با افراد پیر محقق نمی‌شود.
کد خبر : 367211

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب که با محوریت علم و پژوهش به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد؛ گفت: آمریکایی‌ها تصور خروج خود از ایران را نمی‌کردند چه برسد به اینکه این انقلاب به مرحله تمدن‌سازی برسد.


وی در ادامه افزود: آمریکا متصور نمی‌شد که قدرت دو قطبی شرق و غرب از بین برود و سربرآوردن قطب سوم به‌نام انقلاب اسلامی را پیش‌بینی نمی‌کرد. پس از فروپاشی شوروی نیز دو قطبی شرق و غرب از بین رفت و دو قطبی تمدن اسلامی و غرب شکل گرفت.


این استاد دانشگاه در تشریح بخش اول بیانیه گام دوم انقلاب که بر موضوع بدیع بودن انقلاب اسلامی اشاره دارد، بیان کرد: نظام غرب آمادگی چنین تحول عظیمی را در ایران نداشت چرا که تمام برنامه‌ریزی خود را بر روی تضعیف روحانیت و اسلام در ایران متمرکز کرده بود. برای تشریح ابعاد این برنامه می‌بایست به دوران قاجار و مشروطیت بپردازیم.


رحیم‌پورازغدی افزود: در دوران مشروطه با شعارهای اسلامی و فتوای علمای نجف، نهضت آغاز شد اما با برنامه‌ریزی که به کمک لژهای فراماسونری، فرقه‌های بابیت و بهائیت و سایر روشنفکران غرب‌زده انجام شد، نهضت مشروطه به انحراف کشیده شد. در دوران مشروطه تمام جریان‌ها علیه دین و روحانیت اقدام کردند و درنهایت با وجود آنکه قانون اساسی مشروطه شرط تأیید علمای دین را برای تصویب قوانین ذکر کرده بود، عملاً اسلام و روحانیت کنار رانده شدند.


وی خاطرنشان کرد: در این شرایط، رضاخان با سر دادن شعارهای دینی و تظاهر به اعمال اسلامی اما با حمایت و برنامه انگلیس بر سر کار آمد. پس از به قدرت رسیدن پهلوی در ایران، رویکرد دین‌ستیزانه رضاخان آشکار شد. رژیم پهلوی اولین حکومت در تاریخ ایران بود که با کمک کودتا بر سر کار آمد. این رژیم ریشه داخلی نداشت و به‌عنوان اولین حکومت دست‌نشانده خارجی محسوب می‌شود.


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: پس از به قدرت رسیدن، رضاخان تمام تلاش خود را برای سکولار کردن حکومت آغاز کرد. سلطنت سکولار برای اولین بار در ایران ایجاد شد. پیش از آن، شاهان قاجار شعارهای دینی می‌دادند و علناً در مقابل جریان مذهبی واکنش منفی نشان نمی‌دادند. حتی پیش از اسلام نیز همه حکومت‌های ایران خود را دینی می‌دانستند. هرچند تمام این حکومت‌ها فقط تظاهر به دین‌داری می‌کردند و در حقیقت حکومتی سکولار بودند.


رحیم‌پور اظهار کرد: کسانی که شعار ایران باستان می‌دهند، توجه نمی‌کنند که در دوران پهلوی حتی به دنبال تغییر الفبای فارسی بودند و تغییرات این رژیم منحصر به تغییر پوشش و فرهنگ ایرانی اسلامی نبود. در این دوران بازسازی و تأسیس حوزه علمیه توسط آیت‌الله حائری با اولویت ساماندهی هویت دینی انجام شد. ایشان با تقیه سیاسی به مسائل سیاسی وارد نشدند تا بتوان پایه‌های حوزه علمیه را تقویت کرد.


وی تأکید کرد: ‌اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره می‌کنند پدیده انقلاب اسلامی حرکتی بود که سابقه و انتظار این حرکت در جهان وجود نداشت، به‌دلیل این است که تشکیلات فراماسونری و تمام ابزارهای غرب همانند فرقه‌های انحرافی تلاش خود را برای فروپاشی اساس دین متمرکز کرده بودند اما انقلاب اسلامی این برنامه‌ها را برهم زد. تشکیلات فراماسونری اکنون نیز در فرانسه قدرت حاکم را دارد و تنها در ایران از انقلاب اسلامی شکست خورد. این تشکیلات و ابزارهای دیگر غرب هنوز هم تأثیرگذار هستند و بیداری اسلامی را منحرف کرده‌اند. در بسیاری از کشورها با کودتا و جنگ داخلی حرکت‌های اسلامی را به شکست رساندند و به‌نوعی می‌توان گفت انقلاب‌های دیگر در خان اول متوقف شدند اما انقلاب اسلامی به خان هفتم خود یعنی مرحله تمدن‌سازی رسیده است.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: بعد از سر کار آمدن پهلوی، چندین خطر ایجاد شد که انگلیس و آمریکا تصور می‌کردند روحانیت نمی‌تواند از این چالش‌ها عبور کند، چه برسد به اینکه به مرحله انقلاب و تمدن‌سازی برسند. اولین چالش مربوط به جریان حکومت بود که تمام تلاش خود را برای مقابله با دین و روحانیت انجام می‌داد. چالش دوم جریان کمونیست‌ها در ایران بود. این جریان تأثیر زیادی بر دانشگاه‌های ایران گذاشته بود و در برهه‌ای از تاریخ شاهد آن هستیم که جریان سکولار حکومت ایران و کمونیست‌ها به اتحادی برای مقابله با دین رسیدند. اکنون نیز تأثیرات افراد غرب‌زده یا چپگرا در دانشگاه‌های ایران باقی است.


وی با اشاره به مبحث جوانگرایی در حکومت اذعان کرد: وظیفه جوانان در جوانگرایی حکومت این است که باید صلاحیت‌های خود را نشان دهند. عده‌ای در کشور به جوانان اعتماد ندارند و در توجیه بی‌اعتمادی خود، بی‌تجربه بودن جوانان و احتمال انحراف آنان را مطرح می‌کنند که باید در مقابل این توجیه، جوانان فعالیت‌های خود را ثابت کرده و نشان دهند که یک نسل در حوزه و دانشگاه‌های انقلاب اسلامی تربیت شده‌اند و ارزش‌های انقلاب به آنها منتقل شده است.


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: انقلابی‌گری و ساختارشکنی با افراد پیر محقق نمی‌شود. در تاریخ اسلام هم انتخاب حاکم جوانی برای مکه پس از فتح این شهر و سپردن فرماندهی بزرگ‌ترین سپاه اسلام به جوان 20 ساله نمونه‌ای از جوان‌گرایی است.


وی با اشاره به عملی نشدن بعضی از سیاست‌های کلان کشور گفت: در کشور بین نظر و عمل فاصله وجود دارد. ایران بهترین سیاست‌های کلان مانند قانون اساسی را دارد اما در مرحله تبدیل ایدئولوژی به استراتژی و استراتژی به تاکتیک مشکل داریم. برای رفع این مشکل نیز ابتدا باید اهداف کوچک انتخاب کرده، زمان رسیدن به اهداف مشخص شده و افراد مسئول و نهاد نظارت را تعیین کنیم. وقتی در مرحله عمل قرار بگیریم بعضی از مشکلات حل می‌شوند. اکنون نیز در رشته‌هایی برتری داریم که در عمل به مشکل برخوردیم. مانند مشکلاتی که در زمان دفاع مقدس پیش آمد و باعث شد صنایع مربوط به قدرت دفاعی کشور خودکفا شوند. حلقه وصل نظر به عمل باید شناسایی شده و مشکلات این بخش رفع شوند.


انتهای پیام/4107/4115/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر