کاهش 30 درصدی آلودگی هوای تهران با حذف 400 هزار خودروی فرسوده
سید نواب حسینیمنش در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با عملکرد ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اظهار کرد: علیرغم همه ناامیدیهایی که مردم نسبت به حاکمیت دولتی در سالی که گذشت تجربه کردند، اقدامات ما به دور از هرگونه سیاسیکاری در شهر تهران خود را نشان داد.
وی با بیان اینکه حوزه فعالیت معاینه فنی مربوط به سلامت مردم است و همه باید در این خصوص ما را یاری کنند، از اقدامات کارشناسانه و علمی خبرگزاریها بهویژه خبرگزاری آنا در این راستا تقدیر کرد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اذعان کرد: بعد از حدود ۸ سال از فعالیت مراکز معاینه فنی ما توانستیم ذرات معلق زیر ۲,۵ میکرون را بهعنوان یکی از شاخصهای آلایندگی در شهر تهران ارزیابی و بررسی کنیم.
حسینیمنش با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۸ روز دبیرستانها و دانشگاهها و ۱۳ روز مدارس ابتدایی و مهدکودکها بهخاطر آلودگی هوا تعطیل شد، افزود: برای اولین بار در بیش از ۱۵ سال گذشته تهران توانست شرایط اضطرار در آلودگی هوا نداشته باشد و این جز با مشارکت اجتماعی محقق نمیشد.
وی ضمن اشاره به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران اظهار کرد: ناوگان اتوبوسرانی تهران حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دارد و وضعیت آن هم خراب است و در صورتی که بخواهیم به وضعیت آن سرو سامان دهیم حدود ده هزار اتوبوس نیاز داریم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه تأمین اتوبوس بهعنوان وظایف شهرداری نیست خاطرنشان کرد: متولی این موضوع دولت است، اما متأسفانه فکر میکنم از سال ۸۸ به این طرف که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه تحویل گرفتیم، دولت دیگر اتوبوسی به ما ندادهاند.
حسینیمنش ضمن اشاره به این موضوع که در بحث ناوگان اتوبوسرانی ما صورت خود را با سیلی سرخ نگه میداریم، افزود: از حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس حدود ۲ هزار دستگاه آن گازسوز هستند یعنی اصلاً آلودگی ندارند.
وی تصریح کرد: به جز 2 هزار اتوبوس گازسوز بقیه آنها دارای آلایندگی هستند ولی با این حال ما فشار را بر روی آنها زیاد کردیم و از مردم خواستهایم تا از طریق سامانه ۱۸۱۸ هر اتوبوسی را که آلایندگی زیادی داشت به ما اعلام کنند تا آن را بررسی کنیم.
وی اذعان کرد: در بحث معاینه فنی کنترل ما بر روی اتوبوسهای شرکت واحد زیاد بوده است و نکته قابل توجه اینکه این خودروها بدون معاینه فنی اجازه تردد ندارند و در این راستا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ اتوبوس را به خاطر آلاینده بودن در پاییز و زمستان امسال خواباندهایم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در مقابل اتوبوسهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی، ما حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی سبک داریم که اتوبوسها در مقایسه با آن یک قطره در دریا هستند.
حسینیمنش در ادامه از ماشینهای حمل زباله سخن به میان آورد و گفت: وضعیت ما در ارتباط با ماشینهای حمل زباله از اتوبوسهای شرکت واحد نیز بدتر است چون این خودروها مربوط به جنگ جهانی دوم هستند و حتی در این خصوص بخشنامهای از سوی شهردار تهران و همچنین استانداری صادر شد که ماشینهای سنگین حمل زباله اگر نتوانند از معاینه فنی بگیرند اجازه کار به آنها داده نشود.
وی تصریح کرد: یک روز بعد از صدور این بخشنامه معاون خدمات شهری به من زنگ زد و گفت ماشینهای ما مجوز معاینه را دریافت نمیکنند و اگر بخواهید این بخشنامه را اجرایی کنید دیگر نمیتوانیم زبالههای شهر را جمعآوری کنیم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه ما در بحث نوسازی ناوگان و به واسطه شرایط کشور وضعیت خوبی نداریم افزود: در تلاش هستیم تا با رویکرد میانهروی بتوانیم تا حد امکان به وظایف خود عمل کنیم.
حسینیمنش در ادامه از خودروهای فرسوده و کاربراتوری در تهران سخن به میان آورد و گفت: در صورتیکه ما بتوانیم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده را از سطح شهر تهران جمع آوری کنیم مشکل ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران حل خواهد شد و من در جلسات مختلف به دوستان گفتهام که فقط همین خودروهای فرسوده و کاربراتوری را اجازه تردد ندهید و بگذارید بقیه مردم آزاد باشند.
وی همچنین در ارتباط با طرح زوج و فرد نیز گفت: من از ابتدا به شدت مخالف این طرح بودم و این موضوع را مطرح میکردم که این روش کارایی لازم را برای بحث مبارزه با آلودگی هوا ندارد و این در حالی است که از سال ۸۵ و ۸۶ به این طرف که زوج و فرد پیاده شد، یکمرتبه خودروهای تهران 1.5 برابر افزایش یافت.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در پایان یکی از مهمترین معایب طرح زوج و فرد را تغییر در سبک زندگی مردم عنوان کرد و افزود: این کار باعث شد مردم به جای گرایش به خرید یک ماشین خوب، برای تردد در روزهای زوج و فرد دو خودروی کارکرده و با کیفیت پایین تهیه کنند و خوشحالیم که از سال آینده طرح زوج و فرد حذف میشود و امیدواریم بهمرور به اصلاح این روند کمک کنیم.
انتهای پیام/۴۱۰۵/پ
انتهای پیام/