صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
غفاری:

شناخت ظرفیت‌‌های جامعه و دانشگاه زمینه‌ساز هم‌افزایی‌ است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌افزایی جامعه و دانشگاه گفت: شناخت ظرفیت‌‌های جامعه و دانشگاه؛ زمینه‌ساز هم‌افزایی است.
کد خبر : 366884

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری در نشست هم‌افزایی جامعه و دانشگاه که به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: در راستای ارتقای ارتباط جامعه و دانشگاه باید ظرفیت‌های هر کدام از این دو را شناخت.


وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و استان قزوین افزود: دانشگاه و جامعه با هم پیوند داشته و از شرایط محیط تأثیر می‌پذیرند، داشتن تحلیل از محیط استان و یک نگاه کلی به استان قزوین از نظر نزدیکی به پایتخت و کلان‌شهر تهران از یکسو و شناخت آن به‌عنوان یک استان صنعتی و دانشگاهی دارای موقعیت خاص و ممتازی در کشور ضروری است.


غفاری تصریح کرد: استان قزوین به لحاظ جمعیت دانشجویی در کشور بعد از استان‌های سمنان و یزد جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و وجود دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های توانمند کشور بر اهمیت آن افزوده است.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشگاه باید به یک نهاد اثرگذار تبدیل شود تا ضمن رونق در فضای دانشگاه در جامعه نیز حضور داشته باشد، ازاین‌رو دانشگاه باید نسبت به محیط و اجتماع خود حساس باشد.


وی افزود: بی‌شک یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نقش‌های چنین دانشگاهی، نقد کارآمد مدیران، برنامه‌ها و ارائه راهکار برای موضوعات مختلف است و در کنار آن باید خدمت‌رسانی لحاظ شود و در حوزه بحث‌های سیاستی و بنیادین ورود کند.


غفاری بیان کرد: در مرتبه نخست برای تقویت این امر، دانشگاه باید خود را نقد کند چراکه نقد و محاسبه خویشتن یک موهبت است و مجموعه‌ای که خود را نقد می‌کند پویایی را برای خود به ارمغان خواهد آورد.


وی با تأکید بر اینکه باید مبنای آموزش‌ها در ارتباط با مسائل کف جامعه باشد که متأسفانه در حال حاضر این نگاه کم‌رنگ است، افزود: نباید آموزش‌های دانشگاه‌ها از حوزه سیاستی و بنیادین دور باشد و از سوی دیگر ورود در حوزه پژوهش از دیگر موضوعاتی است که باید موردتوجه و پیگیری در میان جامعه دانشگاهی قرار گیرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دورانی به سر می‌بریم که می‌توان آن را عصر تغییرات دانست ازاین‌رو دانشگاه باید خود را برای ورود در این عصر آماده کند؛ در حقیقت دانشگاه و مجموعه‌های بیرونی باید بپذیرند که مسائل مربوط با شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موجود از نوع مسائل عادی نیست و مسائل سخت و پیچیده و مشکل شده‌اند که نمی‌توان آن را به‌تنهایی حل کرد.


غفاری خاطرنشان کرد: مسائل امروز در جامعه به‌گونه‌ای است که ذی‌نفعان آن یک مجموعه واحدی نیست و می‌توان گفت مجموعه‌های مختلف نسبت به آن منافع دارند.


وی بیان کرد: برای نیل به این مقصود جز با مشارکت و گفتگو نمی‌توان این مسائل را حل کرد لذا با توجه به این نگاه رویکرد تازه‌ای در حوزه دانشگاه مطرح می‌شود تا رابطه سیستمی را با مجموعه‌های دیگر ایجاد کند که این رابطه محدود به جامعه دانشگاهی نیست و مدیران و مسئولان را هم شامل می‌شود.


غفاری افزود: اگر دانشگاه در برنامه‌های آموزشی نگاه سیستمی داشته باشد خود را محدود به این‌که تنها یک انسان حرفه‌ای و متخصص را تربیت کند نمی‌بیند بلکه خود را ملزم به تربیت شهروند مسئول در جامعه می‌داند و بر اساس آن دانش‌آموختگان دانشگاه قدرت تعامل و گفتگو خواهند داشت.


وی گفت: مجموعه دستگاه‌ها باید همراهی خود را با دانشگاه‌ها داشته باشند و از دانش و دارایی‌های علمی آن استفاده کند و دانشگاه نیز باید بستر گفت‌وگو و ارتباط بیشتر با جامعه را فراهم سازد چرا که ایجاد ارتباط و گفتمان دوسویه بسیار کارساز خواهد بود.


غفاری با اشاره به برگزاری نشست «هم‌افزایی دانشگاه و جامعه» تأکید کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند کمک بسیاری برای شناخت ظرفیت‌های موجود و تعریف فضای جدیدی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های آن فراهم کند و رونق این فضا به‌عنوان هدف اصلی برگزاری چنین نشست‌هایی مطرح است چراکه بدون کنش جمعی رخ نخواهد داد.


وی با بیان اینکه نیازمند بازنگری اساسی در این حوزه هستیم تا علوم انسانی و اجتماعی جایگاه واقعی خود را پیدا کند، گفت: بدون رونق علوم انسانی و اجتماعی هیچ جامعه‌ای به پیشرفت نخواهد رسید چراکه بلوغ یک جامعه در رشد علوم انسانی و اجتماعی آن جامعه است.


در ادامه  سید ابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: مدیران و مسئولان استان می‌توانند با انتقال مسائل به ساحت دانشگاه زمینه تعامل را ارتقا دهند چراکه دانشگاه، استادان و دانشجویان می‌توانند در قالب پایان‌نامه مشکلات را تعریف و برای رفع آنان راهکار علمی ارائه دهند.


وی با بیان اینکه در جامعه مشکلات اجتماعی و فرهنگی وجود دارد افزود: دانشگاه‌ها علاوه بر مأموریت اصلی خود در حوزه آموزش و تحصیل، مسئولیت کمک به استان و منطقه و رفع مشکلات را در چارچوب توانمندی‌های خود دارند.


نائینی بیان کرد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با حضور استادان برجسته و فعال خود توانمندی‌های خوبی در کشور دارد که می‌تواند در این راستا بسیار تأثیرگذار ظاهر شود.


وی تصریح کرد: ارتباط با جامعه را نباید محدود به ارتباط با صنایع دید بلکه ارتباط با جوامع دارای اهمیت بسیار است و ضرورت دارد این فضا با تدابیری شتاب بیشتری یابد.


نائینی با بیان اینکه مشکلات و آسیب‌هایی زیادی در جامعه وجود دارد که همه باید دست‌به‌دست هم داده، آسیب‌ها را شناخته و برای آن راهکار ارائه دهیم، گفت: با توجه به اولویت‌های موجود، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) آمادگی دارد در راستای افزایش ارتباط با استان، منطقه و کشور فعالیت کند.


رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به برگزاری نشست «هم‌افزایی دانشگاه و جامعه» در این دانشگاه، با تأکید بر ادامه این جلسات با شتاب بیشتر تصریح کرد: این نشست‌ها ادامه خواهد یافت و کارگروه‌های تخصصی نیز در این راستا ایجاد خواهد شد چراکه خانواده و فرزندان ما از ایجاد هرگونه آسیبی در جامعه، لطمه خواهند دید.


در ادامه این نشست نمایندگان دستگاه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود در حوزه افزایش هم‌افزایی بین دانشگاه و جامعه پرداختند.


انتهای پیام/4107/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر