صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
تونی بلر:

اروپا تنها در صورت وجود برگزیتی واضح به ما فرصت بیشتر می‌دهد

نخست‌وزیر سابق انگلیس تصریح کرد که در ابتدا ما باید لایحه برگزیت را از این حالت گنگ بیرون بیاوریم و سپس از اتحادیه اروپا زمان بیشتر برای بررسی آن درخواست کنیم.
کد خبر : 365322

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از «گاردین»، تونلی بلر در مقاله‌ای به انتقاد از مبهم بودن لایحه برگزیت پرداخته و تصریح می‌کند که اتحادیه اروپا تنها به ما در صورتی فرصت بیشتر می‌دهد که لایحه برگزیت واضح و قابل‌فهم باشد.


وی افزود: «حق با امانوئل ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) است. درخواست برای تمدید فرصت با استناد به موارد ذکرشده در بند 50 باید مدلل باشد، پس برگزیت مبهم ترزا می نخست‌وزیر باید از میان برداشته شود، اما این لایحه در ابتدا باید در خود انگلیس شکست بخورد.»


بلر ادامه داد که طرفداران برگزیت هم به دام این لایحه نخست‌وزیر افتاده‌اند؛ زیرا اعتقاد دارند که می‌توانند با بردن نبرد، این لایحه سخت را به همگان تحمیل کنند. آن‌هایی هم که از برگزیت نرم حمایت می‌کنند و آن‌هایی که خواهان همه‌پرسی هستند، باید متحد شوند و تا زمانی که اطمینان نداشته باشند انگلستان قبل از خروج از اتحادیه اروپا می‌داند چه آینده‌ای در اروپا دارد، دست از تلاش برندارند.


لازم به ذکر است برگزیت نرم به معنی خروج از اتحادیه اروپا اما ادامه روابط نزدیک با کشورهای عضو اتحادیه است اما برگزیت سخت هرگونه تعاملی را با اتحادیه اروپا منتفی می‌داند.


نخست‌وزیر سابق اذعان کرد: «ما در دوره خرابکاری لایحه برگزیت مطالب زیادی یاد گرفته‌ایم. این دوره برای ما مانند کلاس درس استادی در رشته خطرپذیری سیاسی بود. ما اکنون در حال گیجی و عدم فهم این لایحه هستیم. حتی آن‌هایی که کار روزمره‌شان مطالعه جزئیات برگزیت است، اعتقاددارند که توضیح آن کار سختی است.»


بلر ادامه داد: «لایحه نخست‌وزیر به یک دلیل محوری بسیار بد است و آن چیزی نیست به‌جز عدم ارائه راه‌حل مشکل. اظهار سیاسی این لایحه عمداً مبهم ارائه‌شده است. اصلاً معلوم نیست که در قالب آینده این لایحه مانند نمونه کانادایی آن سخت است و قائل به توافق تجارت آزاد بحث‌برانگیز است، یا یک لایحه نرم است مانند نمونه نروژی آن‌، که بتواند ما را در سیستم تک بازاری یا اتحادیه گمرکی- تجاری اروپا نگه دارد.»


وی افزود که اختلاف بین لایحه سخت و لایحه نرم اساسی است و این ابهام همیشه در قلب مناظرات بر سر برگزیت جای داشته است.


بلر ادامه داد: «دلیل ابهام در بیان و اظهار لایحه برگزیت این است که وقتی خانم نخست‌وزیر تلاش داشت که در این زمینه تصمیم‌گیری کند، برای ناظرین طرفدار برگزیت نرم به‌اندازه کافی مشخص بود که وزاری کابینه استعفا خواهند داد اما برای اروپا به‌اندازه کافی مشخص نبود تا لایحه را بپذیرد، به همین دلیل بود که ترزا می عقب‌نشینی کرد.».


وی ادامه داد: «اکنون، کابینه دودسته شده است. نیمی طرفدار لایحه نرم و نیمی خواهان لایحه سخت هستند. راهبرد ترزا می هم نگه‌داشتن کابینه در ابهام است».


 بلر نتیجه‌گیری کرد که وقتی ترزا می‌گوید تمدید فرصت برگزیت بر اساس بند 50 به‌خودی‌خود نمی‌تواند مشکل ما را حل کند، درست می‌گوید، زیرا اشکال از خود لایحه است که اصلاً به دنبال بیان راه‌حل نیست.


انتهای پیام/4106/4124/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر