صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
‌حاشیه‌نگاری انتخابات سومین سال از دوره چهارم شورای شهر تهران

جدال دو قطب سیاسی کشور در بهارستان با اشاره به ماجراهای مجلس ششم

اعضای هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در حالی در سومین سال این دوره انتخاب شدند که اصولگرایان توانستند برای دومین سال متوالی سکان مدیریت شورا را به دست بگیرند اما این موضوع باعث شد تا برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به اینکه در یک سال آینده باید در شورای شهر نظرات و اقدامات به صورت یکسان از سوی هر دو جناح مطرح و انجام شود، به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تذکر دهند.
کد خبر : 36499

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران امروز در حالی برگزار شد که احمد مسجد جامعی و مهدی چمران به عنوان دو فرد پیشنهاد شده از سوی دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرای شورای شهر تهران معرفی شدند. پس از رای گیری از اعضای شورای شهر تهران مشخص شد که احمد مسجد جامعی با کسب 13 رای، عضو شورای شهر و مهدی چمران با کسب 17 رای رئیس شورای شهر تهران باقی‌ماندند. پس از آن به ترتیب انتخاب نایب رئیس و دو منشی شورای شهر و سخنگو در دستور گرفت و در نهایت همه اعضای هیات رئیسه شورای شهر از میان حزب اصولگرا انتخاب شد.


درخواست اعضای اصلاح طلب شورا از رئیس اصولگرا


هرچند در زمان برگزاری انتخابات همه کارها طبق روال و در کمال آرامش پیش رفت اما پس از پایان آن برخی از اعضای شورا برای ارائه تذکر وقت گرفته و در این بین احمد حکیمی‌پور فرد پیشنهاد شده اصلاح‌طلبان برای نایب رئیسی شورا، خطاب به چمران گفت: «بابت ریاست مجدد به شما تبریک می‌گویم اما خوب است که در سال پیش رو فعالیت دو جناح یکسان باشد و طوری رفتار شود که همه اعضای شورای شهر به یک اندازه فعالیت داشته باشند.»


محسن سرخو، عضو دیگر شورای شهر تهران بود که درباره انتخابات هیات رئیسه شورا صحبت کرد و گفت: «این سومین انتخابات هیات رئیسه شورای شهر بود که با حضور 31 نفر از اعضای شورا برگزار شد و نکته این است که هیات رئیسه اول ترکیبی از اعضای دو جناج اصلاح طلب و اصولگرا بود اما دوره دوم و سوم یکدست شد و دوستان اصولگرا در کل عضو هیات رئیسه شدند. این نشان می‌دهد هر کجا که اکثریت را دوستان اصولگرا به دست می‌آورند، مجال نفس کشیدن به احدی نمی‌دهند. بنابراین بد نیست بازنگری در روند کنونی صورت گیرد.»


پرویز سروری: تجربه مجلس ششم نشان داد اصلاح‌طلبان وسعت نظر ندارند


اما این سخنان سرخو به مزاج برخی از اعضای اصولگرای شورای شهر خوش نیامد و باعث شد تا پرویز سروری که اصولگراست در پاسخ به اصلاح‌‌طلبان از ماندن یک ساله حداد عادل پشت درهای مجلس سخن بگوید. او گفت: «دوستان اصلاح‌طلب ما موضوعی را مطرح کردند که توقع نداشتیم در این جا گفته شود زیرا ما به دموکراسی معتقد هستیم اما سابقه مجلس ششم نشان داد که آنقدرها هم که می‌گویند توسعه نظر ندارند. زیرا در آن مجلس آقای حدادعادل را یک سال پشت در نگه داشتید و اعتبارنامه او یک سال به تصویب نرسید.»


او اضافه کرد: «بنابراین از شما خواهش می‌کنم، دیگر مسائل سیاسی را به شورای شهر نکشید زیرا شما در دوره اصلاحات حتی آبدارچی‌های اصولگرا را هم عضو کردید. کارنامه مجلس ششم مشخص است. مدتی که اعضای مستقل شورای شهر را تمسخر می‌کردید که چرا به فلانی رای می‌دهند و این کار درست نیست و قرار ما هم این نبوده است. قرار بود شورا را به حاشیه نبریم. جناح‌های سیاسی را به حاشیه نکشیم.»


با نگاه حذفی، تنگ نظرانه و تفکر دلواپسانه نمی‌توان مملکت را اداره کرد


در ادامه این کشمکش‌ها و بی‌توجه به تذکرهای مهدی چمران، رئیس شورا در خصوص پرهیز از حاشیه‌های سیاسی در شورای شهر، غلامرضا انصاری عضو دیگر شورا اجازه صحبت خواست و گفت: « در دوره چهارم که آقای مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران شد آقای حکیمی‌پور نیز برای نایب رئیسی پیشنهاد داده شد اما ما اصلاح‌طلبان براین اینکه توزیع برابری از دو جناح در شورا باشد سعی کردیم آقای طلایی نایب رئیس شود و بنابراین حکیمی‌پور به نفع طلایی کنار رفت اما اصولگرایان چنین کاری نمی‌کنند.»


او یادآور شد: «ناگفته نماند که اقداماتی که در دولت‌های نهم و دهم انجام شد فاجعه بود. توسعه دروغ و حذف مدیران کارآمد در این دولت‌ها نشان داد که نمی‌توان با یک دست مملکت را چرخاند و دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا باید مانند دو بال کشور را به سمت پیشرفت سوق دهند و فعالیت یکسانی داشته باشند. با نگاه حذفی، تنگ نظرانه و تفکر دلواپسانه نمی‌توان مملکت را اداره کرد و دلیلی ندارد که شما دولت اصلاحات را زیر سوال ببرید.»


مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم ساکت نماند و گفت: «ما به هیج دولتی کاری نداریم. نه کار بدی را بزرگ می‌کنیم نه کار خوب. هر کس برای خودش و رضای خدا کار می‌کند و درباره نتیجه آن هم مردم باید قضاوت کنند. ما نباید مسائل سیاسی دخالت کنیم و در دو دوره گذشته همکاری خوبی در شورای شهر وجود داشته که امیدواریم در این دوره نیز وجود داشته باشد.»


حداد عادل به جای نفر سی‌ام تهران وارد مجلس شد


ولی‌الله شجاع ‌پوریان عضو اصلاح‌طلب دیگر شورای شهر بود که هرچند انتخابات را حق اکثریت همه اعضای شور دانست و معتقد بود که هیات رئیسه را اکثریت باید انتخاب کنند اما با انتقاد از سخنان پرویز سروری درباره مجلس ششم و سخنان وی درباره حداد عادل، گفت:‌ «من در مجلس ششم نماینده بودم و به شما می‌گویم که حداد عادل نماینده منتخب مردم نبود، بلکه عضوی بود که جای او با نفر سی‌ام تهران عوض شد.»


پس از ارائه این سخنان مهدی چمران دیگر به اقبال شاکری که برای صحبت وقت گرفته بود اجازه صحبت نداد و هدف از این کار را جلوگیری از به حاشیه کشیده شدن شورای شهر عنوان کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر