توقع مردم از رأی سال ۹۶ برآورده نشد/ به ریاست جمهوری فکر نمیکنم
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، فرزند ارشد آیتالله هاشمی رفسنجانی که نقش مؤثری در آوردگاه سیاست ایفا میکند و همچنان ریاست شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی را در کنار ریاستش بر شورای شهر تهران پیش میبرد. او با لیست امیدیها به صندلی سرخ شورای شهر تهران رسید و با اجماع همان امیدیها در کرسی «رئیس» نشست؛ اما این اجماع انتهایش تا همین جا بود و علیرغم تمایلی که داشت از «بهشت» جا ماند.
حالا حال و هوای رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در میانه آوردگاه سیاسی، بعد از گذشت ۱۹ ماه از مسئولیت خدماتی و شهریاش شنیدنی است؛ برای همین درخواست کردیم تا پای حرفهای سیاسی او بنشینیم.
سؤالمان را از عملکرد شورای شهر اصلاح طلب شروع کردیم؛ خواستیم ببینیم آیا او همان نظر سال گذشته خود را دارد که میگفت انتظارات مردم برآورده نشده است؟!، بله، او در همین روزها و بعد از حدود ۱۳ ماه از اظهار نظر قبلی خود باز هم «تَکرار» میکند: مردم در انتخابات ۱۳۹۶، با آرایی بی سابقه و حدودا ۳ برابر دورههای قبل نمایندگان خود در شورا را انتخاب کردند اما توقعات مردم تاکنون برآورده نشده است.
محسن هاشمی وقتی باد انتقاد را به عملکرد اصلاحطلبانه شورای شهر میگیرد یا در کسوت جایگاه حزبی خود با حزب اعتدال و توسعه کنش و واکنش میکند، قلم تحلیلها را به سمت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تغییر میدهد اما خودش میگوید: اصولا من به انتخابات ریاست جمهوری فکر نمیکنم که مواضعی برای آن داشته باشم.
حتی در مورد رویکرد انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی به گونهای سخن میگوید که انگار حزب متبوعش نگاهی به انتخابات ندارد؛ جایی که او در گفتگویش میگوید: حزب کارگزاران نیز در شرایط فعلی کشور دغدغههای بسیار مهمتری از انتخابات ریاست جمهوری دارد.
در زیر مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با محسن هاشمی را میخوانید:
*آقای هاشمی شما به دلیل کمبودها و نقایص شورا عذرخواهی کردهاید؛ از سوی دیگر با توجه به انتقادهایی هم که پیش از این غلامحسین کرباسچی نسبت به عملکرد شورا مطرح کرده بود، آیا این قصور به دلیل این برمی گردد که اصلاحطلبان نتوانستهاند فعالیت خوبی در نهاد اجتماعی شورا تاکنون از خود نشان دهند؟ کم کاری شورای شهر و شهرداری تهران چه تاثیری روی سبد رای اصلاحطلبان دارد؟
عذرخواهی بنده منحصر به نقایص شورا نبود، بلکه مربوط به عدم تحقق انتظارات و مطالبات شهروندانی بود که در انتخابات ۱۳۹۶، با آرایی بی سابقه و حدودا ۳ برابر دورههای قبل نمایندگان خود در شورا را انتخاب کردند و انتظار تحولات وسیعتری در حوزه مدیریت شهری داشتند، اما این سطح از توقعات مردم به سه دلیل تاکنون برآورده نشده است.
دلیل اول شرایط اقتصادی عمومی کشور و تهران است که با تورم، رکود و کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم و این مسایل پیامدهای مهمی در درآمد و فرایند مدیریت شهری دارد.
مساله دوم، رخدادهای ناخواسته و خارج از اراده شورا، در بیثبات شدن مدیریت شهری با سه بار تغییر شهردار تهران و مدیران زیر مجموعه بوده است که استعفای آقای نجفی و بازنشستگی آقای افشانی، خارج از اراده شورا اتفاق افتاد.
مساله سوم هم عدم رعایت اولویتها و سیاستهای مدنظر شورا در مدیریت شهری بخصوص در حوزه حمل و نقل عمومی، ثبات در ردههای مدیریتی و صرفه جویی و کاهش هزینهها بوده است که تلاش میکنیم در بخش سوم در مدت باقیمانده از مسئولیت شورا، این نقایص را جبران کنیم و تصور میکنم وقتی با مردم صادق باشیم، آنها بدلیل آگاهی مناسب و درک بالایی که از شرایط دارند بهترین تصمیم را خواهند گرفت.
*با توجه به اینکه شورای پنجم شهر تهران با دولت دوازدهم کاملاً همسو است، آیا در این مدت، مطالبات و بدهیهای شهرداری از سوی دولت به مدیریت شهر پرداخت شده است؟
در این موضوع با وجود پیگیریهای انجام شده، هنوز به نتیجه کامل نرسیدهایم، اما حدود دو هزار میلیارد تومان از بدهیها را تهاتر کردهایم، البته تغییرات در مدیریت شهری و معاونتهای زیرمجموعه هم در این روند اخلال ایجاد کرده است اما ما مصمم هستیم که بتوانیم با وجود شرایط نامناسب مالی دولت، تخصیص اعتبارات مربوط به شهرداری تهران را انجام دهیم و مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی در حوزه کمکهای دولت به حمل و نقل عمومی را نقد کنیم.
*جنابعالی در نشست دبیران حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرده بودید: باید به ایران ۱۴۰۰ فکر کنیم، اگر دورنمای تشکل متبوع خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ترسیم کردهاید برای انتخابات ۹۸ چه برنامهای دارید؟
این جمله به نوعی تحریف شده بود، منظور من از آینده ایران بود نه انتخابات ریاست جمهوری. البته انتخابات در ایران همیشه مهم و تأثیر گذار است اما به نظرم مسائلی مهمتر از انتخابات نیز وجود دارد، ما باید مشکل ناکارآمدی و سوءمدیریت و اتلاف فرصتها را از بین ببریم.
اینکه دائماً احزاب و شخصیتهای سیاسی ما به انتخابات فکر میکند، نتیجهاش این میشود که وقتی در انتخابات پیروز میشویم برای اداره کشور و مسائل اجرایی برنامه، واقعگرایانه و موفقی نداریم.
هر دو جناح ما دچار این آسیب هستند و هدفگذاریشان روی کسب قدرت متمرکز است، نه استفاده از قدرت برای اداره کشور. در حالیکه قدرت نباید هدف باشد بلکه وسیلهای است برای تحقق اهداف ما و به نوعی در همه حوزهها ما شاهد این ضعف هستیم.
حالا در انتخابات مجلس آینده، این حدود صد عضو فراکسیون امید، ممکن است چند درصد اضافه یا چند درصد کم بشوند، ما برای مجلس و قوه تقنین چه برنامهای داریم که افزایش یا کاهش در تعداد نمایندگان اصلاح طلب، در آن تاثیر بگذارد، اصولا آمدهایم معضلات اصلی کشور را که ریشه در کمبود، نقص یا اشکال قوانین دارد شناسایی بکنیم و برای رفع آن مسیر مناسبی را طراحی کنیم.
*برخی موضع اعلامی شما را به منزله کاندیداتوری خودتان در انتخابات ۱۴۰۰ دانستند، آیا قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دارید؟ حزب متبوعتان در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدای حزبی معرفی میکند؟
اصولاً من به انتخابات ریاست جمهوری فکر نمیکنم که مواضعی برای آن داشته باشم. حزب کارگزاران نیز در شرایط فعلی کشور دغدغههای بسیار مهمتری از انتخابات ریاست جمهوری دارد. ما در چهلمین سال انقلاب باید نسبت به عملکرد مجموعه مدیریت کشور در این دوره پاسخگو باشیم و بدانیم که مردم از مسئولان توقعاتی داشتهاند که بخش قابل توجهی از آن برآورده نشده است. ناکارآمدی و عدم تامین معیشت و رضایت مردم، امروز مساله اول نظام است و همه باید برای حل این معضل، متمرکز شویم.
*به نظر شما آیا اصلاحطلبان با حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ۹۸ ائتلاف میکنند؟ اختلافهایی ایجاد شده بین احزاب چه تاثیری روی ائتلافهای سال ۹۸ میگذارد؟
فضای حاکم بر احزاب و سیاسیون، با فضای واقعی جامعه متفاوت است. شما فکر میکنید، چند درصد از مردم احزاب را میشناسند، تفاوت زیادی بین اعتدال و توسعه، اتحاد ملت، کارگزاران و دیگر احزاب اصولگرا مانند جمعیت ایثارگران، موتلفه یا جمنا در این حوزه نیست، فقط بخش کوچکی از جامعه شاید در حد یک یا چند درصد، مخاطب و پیگیر مسایل سیاسی هستند و بقیه مردم به شخصیتها و گفتمان عمومی حاکم بر جامعه اعتماد میکنند.
الان بزرگانی نظیر خاتمی، روحانی، ناطق نوری و جناب سید حسن خمینی نماد یک نوع نگرش را که مبتنی بر میانه روی است، هستند که به نوعی تداوم حرکت آیتالله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ بود، اگر این تفکر بتواند اعتماد مردم را حفظ کند در قدرت تداوم مییابد، در این سطح اختلافات احزاب و گروههای سیاسی مسایلی جزیی و حاشیهای است که نباید آن را بزرگ کرد و به آن اهمیت داد.
*موضع حزب کارگزاران سازندگی برای ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه چیست؟ با توجه به نامه نگاریهایی که داشتید آیا جلسهای برای رفع اختلافها با یکدیگر داشتید؟
من خیلی این اختلافات را عمیق نمیدانم، بخشی از آنها مسایل شخصی و بخش دیگر اختلاف سلیقه است، ما در مورد مسایل اصلی کشور مانند سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و مسایل اجتماعی اختلاف مهمی با یکدیگر نداریم و تصور میکنم با کنار گذاشتن مسایل فرعی و حاشیهای میتوانیم به همدلی و وحدت برسیم.
*تشکل متبوعتان ایدهای به نام مجمع ملی اصلاحطلبان را مطرح کرده است، این ایده به کجا انجامیده است؟ آیا ایده را با بزرگان اصلاحات و نهادهای اصلاح طلب مطرح کردهاید؟ جایگاه مجمع ملی اصلاحطلبان نسبت به شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان چگونه تعریف میشود؟ نسبت مجمع ملی با پارلمان اصلاحات چیست؟
شورایعالی سیاستگذاری اصلاحطلبان در انتخابات گذشته، متولی موضوع انتخاب لیست اصلاحطلبان در مجلس و شورای کلانشهرها بوده است، انتقادی به سازوکار تشکیل، انتخاب، سهمیه بندیها و عملکرد این شورا وجود داشته است که برخی خواستار فرایندی مردمسالارانه و برخاسته از بدنه اجتماعی اصلاحطلبان در تشکیل این شورا شدهاند که میتوان نام آن را مجمع ملی اصلاحطلبان یا پارلمان اصلاحات گذارد، به هرحال باید برای انتخابات پیش رو به این انتقاد توجه کرد و نواقصی را که وجود دارد برطرف کرد تا سرمایه اجتماعی اصلاحطلبان آسیب نبیند.
*حزب کارگزاران با صدور بیانیهای از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرد و انتقاد این تشکل با واکنش حزب اعتدال و توسعه روبه رو شد که گفته بود کارگزاران برنامه و پیشنهادی به دولت ارائه نمیدهند، آیا شخص شما و یا حزب متبوعتان دیداری با مسئولان و بخصوص معاون اول رئیس جمهور جهت ارائه پیشنهاد برگزار کرده اید؟
انتقاد حزب کارگزاران به رویکرد اقتصادی دولت، انتقادی در سطح کارشناسی بود و نباید به آن از منظر سیاسی نگاه کرد. طبیعتا بخشی از مسایل مطرح شده در آن بیانیه از دید مسئولان اقتصادی دولت پنهان نبوده اما موانعی برای تحقق آن وجود داشته است، روابط ما با آقای جهانگیری نزدیک و مثبت است اما طبیعتا او نیز برای اجرای برنامهها و سیاستهای مدنظر خود با محدودیتها و موانعی مواجه است.
در مجموع این سطح منازعه را بر سر مسایل و جزئیات کارشناسی به مصلحت دولت و اصلاحطلبان نمیدانم و معتقدم مسایل را باید با گفتگو و بحثهای فنی و علمی حل کرد نه با منازعه رسانهای.
*در دوره جدید، مجمع ۵۱ نفره از سوی شورای تهران و نمایندگان تهران تشکیل شده است، آیا این جلسات هنوز تشکیل میشود؟ تاکنون چه مسائلی در این جلسات بررسی شده است؟ نتیجه بررسیها به کجا رسیده است و چه نتایجی دارد؟
بله- مجمع امید جلسات متعددی را برگزار کرده است و هیئت رئیسه مجمع نیز علاوه بر جلسات عمومی تشکیل جلسه میدهد، البته مجمع امید، ماهیتا نقشی مشورتی و غیررسمی دارد که در آن مسایل بصورت هماندیشی به بحث گذارده میشود، عمده انتظار ما از این مجمع، پیگیری مسائل تهران در مجلس شورای اسلامی، جهت اختصاص اعتبارات و حل مشکلات مردم است.
منبع: مهر
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/