صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۵۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
کتاب سال دانشجویی/11؛

دانش اخلاق متکفل ارزیابی هنجاری رفتارها است

کتاب «دانش معرفت‌شناسی» عهده‌دار ارزیابی و توجیه باورها و دانش اخلاق نیز متکفل ارزیابی هنجاری رفتارها است.
کد خبر : 364675

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کتاب «دانش معرفت‌شناسی» عهده‌دار ارزیابی و توجیه باورها و دانش اخلاق نیز متکفل ارزیابی هنجاری رفتارها است.


این اثر به تألیف غلام‌حسین جوادپور، کارشناس ارشد علوم قرآنی از حوزه علمیه قم به عنوان اثر قابل تقدیر در بیست و پنجمین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شده است.


از آنجا که باور کردن، خود یک رفتار است، می‌توان آن را در گستره داوری‌های اخلاقی نگریست؛ از این گذشته، تشابه‌های لفظی و گاه معنوی فراوانی در واژگان و ادبیات دو دانش وجود دارد که از گذشته، عده‌ای معرفت را گوهر گرانبهایی برشمرده‌اند که با خلقيات سوء و رفتارهای غیراخلاقی قابل جمع نیست و در نگرش ایشان، معرفت و پارسایی با هم ملازم بوده‌اند.


این‌ها زمینه‌هایی بود تا با بهره‌گیری عامدانه از ادبیات و گفتمان‌های اخلاقی در نظریات معرفتی، از تعهد به اخلاقیات در جهت التزام به بایسته‌های معرفتی بهره برده شود که در این میان، سه نگرش: «اخلاق‌‌باور»، «معرفت شناسی فضیلت‌محور» و «تأثیر انگاری فضایل و رذایل اخلاقی بر معرفت»، نظريه توجیه معرفتی را بر پایه مقولات اخلاقی بنیان نهاده‌اند.


مؤلف این اثر در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: پژوهش حاضر، پس از کشف بزنگاه‌های پیوند بین اخلاق و معرفت‌شناسی و نیز بازخوانی و تبیین این سه نگرش، توفیق آن‌ها را در اخلاقی‌کردن سرشت معرفت محک زده است.


وی افزود: در فصل پایانی کتاب، چارچوبی نوین برای کشف میزان اثرپذیری معرفت از اخلاقیات پیشنهاد شده و تبیین کامل مسئله، در گرو پژوهش‌های جدید جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و دین‌شناختی دانسته شده است.


انتهای پیام/۴۱۰۸/ 4122/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر