صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

محیط‌زیست قربانی مسابقات رالی

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحالی قرار است از آخر هفته جاری و به مدت سه روز رالی‌تور خودروهای بیابانی (دو دیفرانسیل) را درمناطق جنگلی شمال کشور برگزار کند، که سازمان جنگل‌ها به عنوان متولی جنگل‌های کشور از هم‌اکنون مخالفت خود را با برگزاری این رالی‌تور اعلام کرده است.
کد خبر : 36341

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا روزنامه جام جم در ادامه آورده است: معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان متولی حفاظت از جنگل‌های کشور می‌گوید: این مسابقه با هر هدفی که قرار است برگزار شود، سازمان جنگل‌ها با آن مخالف بوده و اجازه برگزاری آن را دست‌کم در مناطق جنگلی نخواهد داد.


بهزاد انگورج با بیان این‌که به هیچ وجه از برگزاری چنین مسابقه‌ای مطلع نبوده و هماهنگی نیز با وی در این زمینه صورت نگرفته است، می‌افزاید: ما به‌هیچ عنوان مجوز عبور از مناطق جنگلی بویژه تیلاکنار و تیمبور و پیشمبور را صادر نخواهیم کرد و از هم اکنون راه‌های ورود به این جنگل‌ها را خواهیم بست.


وی دلیل این مخالفت را نیز تخریب و تهدید بیشتر مناطق جنگلی عنوان و تاکید می‌کند که جاده‌های جنگلی ما ظرفیت و آمادگی این نوع ترددها را ندارد، ضمن این‌که ترافیک معمول و خاص خود را دارد و نمی‌توان باری بیشتر به آن افزود.


انگورج در واکنش به ذکر اهدافی همچون حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست با برگزاری این رالی‌تور توسط برگزارکنندگان آن، می‌گوید: برگزاری رالی در داخلی جنگل چه ترویج حفاظتی و طبیعت‌دوستی در بر خواهد داشت، جز این‌که باعث انحراف چند اتومبیل به سمت درختان و آسیب‌رسانی به آنها یا سقوط به دره و آسیب رسیدن به رانندگان یا ریختن زباله و آتش انداختن (غیرعمدی و از روی بی‌احتیاطی) به دامن جنگل شود.


معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها ناهماهنگی بین نهادهای اجرایی را نیز یکی از بزرگ‌ترین عوامل تهدید و تخریب عرصه‌های طبیعی عنوان می‌کند.


هماهنگ با سازمان‌های مربوط


محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با تاکید بر این‌که برای برگزاری چنین مسابقه‌ای باید از سازمان جنگل‌ها و محیط‌زیست مجوز اخذ شود، به جام‌جم می‌گوید: مشابه چنین رالی‌هایی معمولا با اهداف ترویج گردشگری طبیعی و محیط‌زیستی معمولا در سایر نقاط دنیا و البته با رعایت کامل ضوابط راهنمایی و رانندگی و اصول زیست‌محیطی صورت می‌گیرد.


یک فعال محیط‌زیست نیز به جام‌جم می‌گوید: برگزاری این مسابقه در عین حال که می‌تواند تهدید و تخریبگر طبیعت باشد، می‌تواند فرصت خوبی نیز در راستای آموزش استفاده از خودروهای شاسی‌بلند برای مواقع بحرانی و لزوم تردد در مناطق خاص جنگلی و صعب‌العبور برای کمک به طبیعت یا انسان‌ها باشد.


سعید آقایان عقیده خود را با ذکر مثال‌هایی از کمک به افراد گرفتار در برف در مناطق صعب‌العبور جنگلی و یاری رساندن به آنها از طریق رساندن نیروهای امدادی از طریق خودرو‌های دو دیفرانسیل یا کمک به اطفای آتش در جنگل از طریق استفاده از این خودروها اعلام می‌کند .


آموزش رانندگان مسابقه


سیل مخالفت‌ها با اجرای این مسابقه درحالی از هم اکنون به راه افتاده که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی معتقد است برای اجرای این برنامه اهداف صرفا مثبتی در حوزه ترویج گردشگری، آموزش حفاظت از محیط‌زیست و آموزش استفاده از خودروهای دودیفرانسیل را دارد.


مدیر این کانون به مسیرهای عبوری رانندگان در این مسابقه اشاره کرده و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: این مسابقه دوازدهم شهریور از هتل دیزین آغاز شده و رانندگان با عبور از روستاها و دره‌های البرز، روستاهای مسیر طالقان و قزوین، ارتفاعات 3000 در تنکابن، سلمان‌شهر، دریاگوشه، تیلاکنار، جنگل‌های تیمبور و پیشمبور، کلاردشت، مرزن‌آباد، کندوان و... در نهایت در چهاردهم شهریور به دیزین بازگشته و به کار خود پایان می‌دهند.


سلمان یارمحمدی با اشاره به این‌که مسیرهای عبوری رانندگان، خاکی و آسفالت بوده و دو ایستگاه در الموت قزوین و ارتفاعات سلمان شهر برای اقامت شبانه رانندگان پیش‌بینی شده است، می‌افزاید: آشنایی با چهره زیبا و بکر طبیعت، آشنایی با مسائل زیست محیطی و حفاظت از عرصه‌های طبیعی، آموزش نحوه عبور از جاده‌های خطرناک، کوهستان‌ها و مناطق جنگلی، آموزش قابلیت‌های خودروهای دودیفرانسیل و ترویج فرهنگ اتومبیلرانی ایمن، نحوه زندگی با طبیعت، نقشه‌خوانی و نقشه‌یابی ازجمله اهداف این رالی است که دو روز و سه شب به طول خواهد انجامید.


اجرای مسابقه با نظارت کارشناسان


وی با اشاره به این‌که پنج اکیپ در طول مسیر خودروها را همراهی و بر رفتار و رانندگی آنها نظارت کرده و آن را به ما گزارش خواهند کرد، تصریح می‌کند که یک روز پیش از برگزاری مسابقه آموزش‌های زیست‌محیطی و نحوه استفاده از خودرو در این مسیر سخت توسط کارشناسان کانون به شرکت‌کنندگان داده خواهد شد تا مشکلی چه در زمینه تخریب محیط‌زیست و چه وقوع سانحه رخ ندهد.


مدیر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این پرسش که چرا با سازمان جنگل‌ها برای برگزاری این رالی هماهنگی نشده است، می‌گوید: چون قرار است فقط از جنگل عبور کنیم، نیازی به انجام این هماهنگی ندیدیم، ضمن این‌که ما کار خلافی نمی‌کنیم و فعالیتمان زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. همه از این مسیرها عبور می‌کنند و ما نیز فقط قصد عبور همچون دیگر هموطنان از این نقاط را داریم پس مشکلی نیست.


وی در عین حال آموزش استفاده از خودروهای دو دیفرانسیل برای تردد در مناطق صعب‌العبور در مواقع بحرانی همچون آتش‌سوزی یا گرفتاری مسافران در جاده و جنگل را امتیاز مهم برگزاری این مسابقه دانسته و می‌گوید از شرکت‌کنندگان خواسته‌ایم ابتدا عضو کانون شوند تا فعالیت آنان زیر نظر کانون و ساماندهی شده باشد سپس در مسابقه شرکت کنند.


ترویج طبیعت‌گردی با رالی


گرچه توجیه برگزاری این رالی تور از سوی مسئولان برگزارکننده، ترویج طبیعت گردی و آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با مناطق بکر، زیبا و کمتر دیده و شناخته شده کشور و همچنین توسعه فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و ترویج فرهنگ اتومبیلرانی ایمن است، اما کارشناسان و فعالان محیط‌زیست در گفت‌وگو با جام‌جم، با شک و تردید به این اهداف نگریسته و دستیابی به آنها را مستلزم رعایت احتیاط بسیار و قوانین خاص زیست‌محیطی از سوی برگزارکنندگان عنوان می‌کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: محیطزیست
ارسال نظر