صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴

ضیاء هاشمی: بی اعتمادی مسئولان به دانشگاه، سم مهلک برای کشور است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اهمیت وجود قانون، آزادی و امنیت گفت: «رشد علمی، پویایی و نشاط درفعالیت‌های دانشگاهی در گرو وجود قانون، آزادی و امنیت است و هرگونه فعالیت در دانشگاه‌ها باید با رعایت این سه امر صورت گیرد.»
کد خبر : 36311

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر سید ضیاء هاشمی در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار داشت: «اولین محور که باید به عنوان تکلیف در دانشگاه‌ها رعایت کنیم ضرورت ایجاد فضای اعتماد، امید و نشاط در دانشگاه است. زیرا نه تنها این مسائل در درون دانشگاه‌ها اهمیت دارند، بلکه نشاط موجود در محیط دانشگاه بر جامعه نیز تاثیرگذار است و دانشگاه این نشاط را به جامعه تزریق می‌کند. بنابراین اگر در محیط دانشگاه یأس وجود داشته باشد روند توسعه کشور نیز با بحران روبرو می‌شود.»


وی با تاکید بر اینکه تلاش برای تقویت نشاط در دانشگاه‌ها از راهبردهای کلان وزارت علوم است، افزود: «افرادی که دغدغه منافع کشور را دارند باید نسبت به تحقق نشاط در دانشگاه تلاش کنند و اولین گام دستیابی به این امر اعتماد متقابل دانشجویان، دانشگاهیان و مسئولان است. زیرا بی اعتمادی مسئولان کشور به نهاد دانشگاه سم مهلک برای کشور است.»


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر این‌که جامعه دانشگاهی قشری دلسوز، صادق و پایبند به مصالح کشور هستند، گفت: «جامعه‌ای که نتواند به دانشگاه به عنوان یک نهاد تولید کننده علم اعتماد کند به چه نهاد دیگری می‌خواهد اعتماد کند.»


دکترهاشمی با بیان این‌که هدف جامعه دانشگاهی از نقد کردن، اصلاح چالش‌ها است، گفت: «هدف جامعه دانشگاهی از نقد، اصلاح و تامین منابع و رفع چالش‌ها است. اگر نهاد دانشگاه چالش‌های پیش روی کشور را فریاد نزد چه نهاد دیگری می‌خواهد این چالش‌ها را بیان کند.»


وی افزود:«شایسته ترین نهاد موجود در کشور برای نقد،‌ دانشگاه است. نهادی که به هیچ گروه و جناحی وابسته نیست و نباید باشد.»








هدف جامعه دانشگاهی از نقد، اصلاح و تامین منابع و رفع چالش‌ها است. اگر نهاد دانشگاه چالش‌های پیش روی کشور را فریاد نزد چه نهاد دیگری می‌خواهد این چالش‌ها را بیان کند

وی ادامه داد: «دانشگاه محلی برای یادگیری و تمرین این است که چگونه می‌توان بین سه امر مذکور تعادل ایجاد کرد. در همین راستا باید تشکل‌های دانشجویی و اساتید فعال باشند. از طرف دیگر با توجه به اینکه خواسته‌ها و موضوعات مختلفی در فضای دانشگاه وجود دارد باید تشکل‌های مختلفی برای پاسخگویی به همه خواسته‌ها وجود داشته باشند. به عبارت دیگر متناسب با شرایط باید زمینه فعالیت تشکل‌های متنوع فراهم شود.»


وی در ادامه با تاکید بر اهمیت شکل‌گیری تشکل‌ها اظهار داشت: «هیچ مسئول دانشگاهی نباید از ظهور و فعالیت تشکل جدید واهمه داشته باشد. تشکلی که زمانی تشکیل شده و امروز دیگر جایگاهی ندارد شاید تشکل یکبار مصرف یا چندبار مصرف بوده که دوره‌اش سر آمده است.»


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه مبنای مجوز فعالیت برای تشکل‌ جدید فقط قانون است، اظهار کرد: «خطوط قرمز ما برای ایجاد تشکل جدید حفظ منافع ملی و حفظ مقدسات دینی است و افراد برای ایجاد تشکل نباید بر خلاف این دو امر عمل کنند. تشکل‌هایی مورد حمایت قانون هستند که فعالیت آنها بر اساس منافع ملی باشد و تخطی از این چارچوب‌ها برای ما پذیرفته شده نیست.»


وی در ادامه با اشاره به ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی گفت:‌ «ضرورت بسط فضای نقد و تفکر انتقادی، ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی است. دانشگاه به عنوان مهم ترین نهاد تولید علم زمانی کارآمد است که در آن امکان نقد، گفتگو و آزاد اندیشی وجود داشته باشد. نمی‌توان این سه امر را محدود کرد و انتظار کارکرد درست داشت. لذا ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها از اولویت‌های وزارت علوم است.»


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه التزام به استقلال دانشگاه ها تضمین آزادی بیان است، افزود: «کرسی‌های آزاد اندیشی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز هست، راهبرد کلان آموزش عالی کشور است. ما به عنوان مسئولان و مدیران دانشگاهی کشور باید فضایی را فراهم کنیم که دانشجویان استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند و در رهگذر نقد، از یکدیگر بیاموزند و با همه تمایزها در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند و ضمن پایبندی بر حقوق شهروندی، یکدیگر را نقد کنند و توجه داشته باشند که نقد علمی با تهمت تفاوت دارد. دانشجویان باید اطمینان پیدا کنند که مسئولان کشور تحمل نقد‌های آنها را دارند.»


هاشمی با بیان اینکه عقل و منطق حکم می‌کند که اداره دانشگاه و رونق گرفتن کرسی‌ها را باید به خود دانشگاهیان واگذار کرد، گفت: «دانشگاه نیز باید در برابر جامعه پاسخگو باشد.»








دانشجویان باید اطمینان پیدا کنند که مسئولان کشور تحمل نقد‌های آنها را دارند

وی با اشاره به توافق هسته‌ای اظهار داشت: «بر اساس بررسی‌های صورت گرفته دانشگاهیان از توافق اخیر در سطح جهانی استقبال کردند. زیرا توافق اخیر حاصل موفقیت علمی بود. از این نظر که دانشمندان علمی به نحوی که همه جهان نیز اذعان کرده‌اند توفیق دانش انسانی در عرصه بین روابط بین الملل و سیاسی را نشان داده‌اند و توانایی گفت و گو، تعامل، رقابت در عرصه دشوار را پیدا کرده‌اند که این توفیق توسط مسئولان دانشگاهی کسب شد.»


وی ادامه داد: «توافق هسته‌ای برای کشور به دلیل شکست تحریم،‌ حفظ حقوق، ایستادگی در برابر زورگویی قدرت بزرگ یک پیروزی تاریخی بوده و این توافق در سایه وحدت و همدلی بهترین راه برای حل مسائل است.»


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس با بیان اینکه دانشگاه در ایران به دلیل موقعیت اجتماعی‌اش در انتخابات نقش اساسی و پیشگامی دارد، اظهار کرد: دانشگاه در انتخابات باید از هرگونه رفتار و کرداری که آن را در مظان سیاست زدگی و جناحی بودن قرار می‌دهد دوری کند. دانشگاه در انتخابات باید نقش آگاهی بخشی و روشنگری خود را به خوبی نشان دهد لذا درب دانشگاه به روی همه افراد،‌ و احزابی که به دنبال ارائه برنامه‌های خود هستند باز است. اما در عین حال دانشگاه نباید به جولانگاه احزاب و گروه‌های سیاسی تبدیل شود.»


دکترهاشمی درادامه گفت:‌ «دانشگاه در عین التزام به قانون و امنیت، دعوت به قانونگرایی می‌کند و نقش نظارتی خود را فراموش نخواهد کرد. دانشگاه باید محلی برای طرح مسائل کلان اجتماعی و سیاسی در یک فضای عقلانی، علمی و بی طرف باشد.»


وی با بیان اینکه امروزه در پرتو تحولات علمی و تکنولوژی، محیط پیرامونی به شدت در حال تغییر است گفت: «هرگونه برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشی،‌ فنی و فرهنگی در جامعه دانشگاهی مشروط به شناخت اقتضائات و نیازهای نسل جوان و کنونی کشور است. تا زمانی که ما درک درستی از تحولات در حال وقوع نداشته باشیم و ندانیم این تحولات چه تاثیری بر محیط پیرامونی ما می‌گذارد و دانشجو و نسل کنونی ما چگونه از این فضا متأثر است و چه نیازهایی دارد نمی‌توانیم سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.»


ضیاء هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: «از این منظر باید دست ما به سوی دانشگاهیان،‌اساتید و پژوهشگران گشوده باشد که با مطالعه دقیق، شناخت و درک درستی از میدان پیرامونی به ما ارائه دهند. در این هیچ تردیدی وجود ندارد که تحولات رخ داده، جامعه ایرانی به ویژه نسل جوان را به شدت متاثر ساخته و با نسلی مواجه هستیم که علایق، سلایق، آرزوها، آمال و امیدهایش با نسل‌های قبل بسیار متفاوت است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر