صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
در نشست خبری جشنواره ملی صنعت چاپ عنوان شد

برازش: واردات 700 میلیون دلاری کاغذ باعث تعطیلی کارخانه‌ها شده است

محمودرضا برازش در نشست خبری پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ کشور، ضمن تاکید بر ظرفیت‌های چاپی کشور بر استفاده از پتانسیل‌های چاپی داخلی و حرکت به سمت صادرات محصولات چاپی به کشورهای همسایه تاکید کرد.
کد خبر : 36256

به گزارش گروه فرهنگی آنا، محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد در نشست خبری پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران که صبح امروز، دوشنبه 9 شهریور ماه برگزار شد، در ابتدای سخنانش با اشاره به شرایط سیاسی کشور در جهان، گفت: «در حال حاضر بیشتر اخبار متوجه سرانجام مذاکرات هسته‌ای است که اگر به نتیجه برسد، بر کلیه صنایع از جمله صنعت چاپ و بسته‌بندی تاثیر می‌گذارد.»


وی افزود: «این تاثیرات هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. ما از به نتیجه رسیدن مذاکرات انتظار بالا رفتن درآمد‌های کشور، نقل و انتقال آسان پول و کالا و دسترسی به امکانات و تجهیزات بیشتر را داریم اما اگر این اتفاق باعث افزایش واردات محصولات چاپی به کشور شود، تهدید بزرگی برای صنعت چاپ خواهد بود و اگر زمینه‌ را برای توسعه این صنعت مهیا کند،‌ یک فرصت است.»


مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد درباره شرایط و اهمیت صنعت چاپ خاطر نشان کرد: «بسیاری از صنایع در زنجیره تولید خود به صنعت چاپ نیاز دارند بنابراین باید با دید علمی به این صنعت نگاه کنیم و در فکر توسعه آن باشیم. با این حساب یکی از مقوله‌های ارتقا و توسعه در این حوزه، افزایش دانش صنعت چاپ به موازات تکنولوژی روز جهان است. اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، قطعا در خدمات‌رسانی دچار نقصان خواهیم شد.»


برازش در ادامه سخنانش با اشاره به جشنواره ملی صنعت چاپ اظهار داشت: «در جشنواره امسال تلاش ما بر این بوده که بخش‌های مختلف سامان بیشتری داشته باشند و وسیع‌تر برگزار شوند. با این رویکرد بر خلاف سال قبل که جشنواره در 10 استان و در ایام مختلفی از سال برگزار شد، امسال 16 استان در فاصله زمانه 11 شهریور(روز صنعت چاپ) تا پایان شهریور برگزار خواهد شد.»


وی ضمن بیان این مطلب که 29 شهریورماه آخرین جشنواره در کرمان برگزار می‌شود و جشنواره صنعت چاپ تهران 24 شهریور ماه برپا خواهد شد، ادامه داد: «در بخش تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ و همچنین از سرمایه‌گذاران برتر عرصه چاپ تقدیر به عمل می‌آید. در این راستا تاکنون 29 استان کاندیداهای خود را معرفی کرده‌اند که بعد از داوری نهایی، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. همچنین در تهران نیز این رویه انجام می‌شود و از بزرگانی چون زنده‌یاد متین رضا (پیشکسوت صحافی) و آقای طارمی، مدیرعامل شرکت اُفست تقدیر می‌شود.»


مسابقه نیز خواهیم داشت


مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد درباره بخش مسابقات آثار چاپی در کشور نیز گفت: «امسال در ایام جشنواره، این مسابقه را نیز خواهیم داشت. البته از آنجایی که فاصله تا مسابقه قبلی، تنها 6 ماه است، احتمالا تعداد آثار کمتری در مسابقه شرکت می‌کنند.»


وی ادامه داد: «در این بخش هدف ما شناسایی تولیدکنندگان برتر و معرفی آن‌ها به صنایع مختلف در کشور است. در این مسیر همچنین نمایشگاه‌هایی از توانمندی‌های صنعت چاپ کشور در 10 استان با همکاری صنوف و اداره‌های ارشاد برگزار می‌شود تا صنایع دیگر بدانند برای تامین نیازهای چاپی خود، نیازی به واردات نیست. مضاف بر اینکه با توجه به بهبود روابط بین‌المللی، باید روی صادرات محصولات چاپی به کشورهای همسایه نیز فکر کرد.»


برازش در توضیح اقدامات آموزشی دفتر کل چاپ و نشر ارشاد گفت: «در این حوزه برنامه‌های اموزشی مهارتی به درخواست استان‌ها در حال انجام است. همچنین با تفاهمی که با دانشگاه‌ها داشته‌ایم، اهالی صنوف چاپ می‌توانند با کمک 50 درصدی ارشاد تحصیل کنند. طرح‌های پژوهشی مختلف نیز از سوی ارشاد حمایت می‌شود.»


وی ادامه داد: «یکی دیگر از اقدامات ما در بخش آموزش، برگزاری دوره‌های عالی کسب و کار در حوزه چاپ است که قرار است در 5 دانشگاه مطرح کشور اجرایی شود تا مدیران مجموعه‌های چاپی بتوانند در سراسر کشور از آن بهره‌مند شوند. این طرح ابتدا در تهران و بعد در نقاط دیگری از کشور اجرا خواهد شد.»


مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره وضعیت کارگروه کاغذ و ورود کمیسیون فرهنگی مجلس توضیح داد: «جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس و وزرای وزارت صنایع، اقتصاد، ‌ارشاد و آموزش و پرورش برگزار شد تا به وضعیت کاغذ در کشور رسیدگی شود. همانطور که می‌دانید بخض اعظم کاغذ مصرفی در ایران وارداتی است، در حالی که کارخانه‌های تولید کاغذ ظرفیت توسعه کمی و کیفی را دارند.»


وی با اشاره به تعطیل ماندن کارخانه‌هایی مثل کارون و مراغه طی سال‌های گذشته اظهار داشت: «مطابق با آمارهای موجود سالانه چیزی حدود یک میلیون تن کاغذ وارد کشور می‌شود که معادل است با 700 میلیون دلار، اما در مقابل کارخانه‌های تولید کاغذ ما بسته هستند و مواد اولیه موجود نیز از بین می‌رود.»


وزارت ارشاد بانک ندارد


برازش همچنین درباره ارائه تسهیلات بانکی جهت نوسازی ناوگان چاپ کشور توضیح داد: «وزارت ارشاد بانکی ندارد که در این زمینه بتواند کمکی بکند بلکه متقاضیان وام باید با ارائه طرح توجیهی و ضامن‌های معتبر از بانک‌ها طلب تسهیلات کنند. صندوق توسعه نیز در این خصوص به بانک‌ها اجازه اعطای وام را خواهد داد.»


او در بخش دیگری از سخنان خود، رابطه بین صنوف مختلف صنعت چاپ را در تهران، رابطه‌ای قابل قبول و آرام خواند و گفت: «خوشبختانه با جلسه‌ای که چندی قبل در دفتر من برگزاری شد،‌نمایندگان صنوف مختلف بر سر یک میز نشستند و دغدغه‌های خود را در باره مسائلی چون تداخل صنفی و درگیری‌های دیگر مطرح کردند. خوشبختان از آن روز به بعد تعاملات ادامه داشته و مشکلی پیش نیامده است.»


وی خاطر نشان کرد: «البته به لحاظ قانونی نیز در پی ایجاد این امکان هستیم که پلاک‌های واحد امکان فعالیت در حوزه‌های صنفی مختلف را داشته باشد؛ و در مجوز «مجتمع چاپی» فاعالیت کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر