صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۳۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
حجت‌الاسلام صالحی:

زنان در برهه کنونی، مرجعيت علمی، سياسی و اجتماعی دارند

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: به واسطه اقتضائات زن در جامعه، مرجعيت اجتماعی، سياسی و فرهنگی و... پيدا کرده است.
کد خبر : 362435

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام صالحی در نشست مسئولان واحد خواهران دفاتر نهاد استان تهران ضمن تبریک پيشاپيش ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن ‌و همچنين ميلاد حضرت امام(ره) گفت: بخواهيم يا نخواهيم امروز به‌واسطه اقتضائات اجتماعی و زندگی جديدی كه در نظام اجتماعی ما حاكم شده است زن در جامعه، مرجعيت اجتماعی، سياسی و فرهنگی و... پيدا کرده  است.


وی ادامه داد: امروز زنان در جامعه تأثيرگذار شده‌اند و این به‌معنای نفی جنسيت مردان نیست بلكه در كنار مردان، زنان هم  مرجعيت پيدا كرده‌اند. زنان امروز هم مرجعيت علمی، هم مرجعيت سياسی و هم مرجعيت اجتماعی دارند. با توجه به یک‌سری از علل و عوامل ضريب تأثيرگذاری آنان از مردان در جامعه نسبت به گذشته بيشتر شده است. در عرصه انقلاب عالمان روشن‌بين معتقد بودند كه زن بايد رسالت اجتماعی خود را بيشتر از گذشته انجام بدهد، لذا سعی می‌كردند از اين منظر زندگی فاطمه زهرا(س) را تفسير كنند تا زنان جامعه ما متأثر از آن نگاه سنتی كه در گذشته وجود داشت كمی انگيزه بروز و ظهور مثبت در جامعه پيدا كنند.


صالحی ادامه داد: توجهی كه حضرت امام(ره) به زنان داشتند و آن نقشی كه كه زنان خيابان چهارمردان قم پيدا كرده بودند و انگيزه‌هايی كه آنان به شوهران و فرزندان خود می‌دادند، در دفاع مقدس گویای اهمیت زنان در عرصه انقلاب است. امروز تقريباً لازم نيست با انگيزه‌بخشی به زنان بخواهيم از مرجعيت علمی آنها صحبت كنيم، بلكه بايد به‌واسطه اين كه حضورشان پررنگ شده به ظرافت‌های اين حضور و افزايش اثرگذاری مثبت و كاهش اثرگذاری‌های منفی آن توجه نماییم. امروز در بعضی از دانشگاه‌های ما، بلكه شاید بتوان گفت در همه دانشگاه‌های ما بالای 50درصد از دانشجويان ما خانم هستند. من خودم در كلاس‌هايی كه داشته‌ام این امر را به‌صورت کامل درک کرده‌ام؛ البته اين خودش به يك معنا آسيب است، زیرا  اگر بخواهد كفه سنگين يك گرايش علمی فقط به‌سمت يك جنسيت برود آن هم بدون آمايش علمی، در آينده حتماً  دچار مسائل و مشكلات جدی می‌شويم، كمااينكه الان هم غرب دارد اين كار را می‌كند.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: به هرحال نمی‌توانيم از نقش و تأثيرگذاری زنان در دانشگاه غافل بشويم. شما بهتر از من می‌دانيد برای تحقق و انسجام‌بخشی به انگيزه‌های سياسی، بخش زيادی از اين فعالیت‌های سياسی با محوريت مباحث زنان در دانشگاه‌ها مطرح میشود. ظاهر كار يك بحث فرهنگی یا حتی علمی است، اما عقبه كار يك بحث كاملاً سياسی است. به همين دليل هم هست اگر ما امروز در اولويت‌های مسائل فرهنگیمان و به‌تبع آن مسائل سياسی‌مان مسائلی مثل مسأله خانواده، سبك زندگي و آسيب‌هاي اجتماعي را مطرح می كنيم. يك علت عمده آن اين است كه محور اين مسائل، زنان در دانشگاه‌ها هستند. حتی اگر با نگاه كمّی هم بخواهيم مباحث خودمان را در اولويت قرار بدهيم بايد به همه موضوعات توجه كنيم. صرف‌نظر از اين كه چقدر اين مسائل در بنيان‌سازی روحی و روانی و فكری دانشجويان ما اثرگذار هستند.


وی گفت: همان طور که مستحضرید و در رويكردهای جديد نهاد هم مشاهده کرده‌اید، مسائل آسيب‌هاي اجتماعی جزو اولويت‌های برنامه‌های ما قرار گرفته است. حالا اينكه در يك دفتر چگونه می شود به اين آسيب‌ها توجه كرد و ما مانع پيشگيری شويم و يا بعضی از اين آسيب‌ها را كمك و هدايت كنيم، بخش زيادی از آن به اقتضائات و توانمندی‌های دوستان در دفاتر برمیگردد و ستاد نمی تواند تصميمات جزئی برای دفاتر گيرد. يك بخشی هم برمی گردد به ستاد و تعاملاتی كه در اينجا دارد اتفاق می افتد و ارزيابی‌هايی كه نسبت به عملكرد دفاتر از اين منظر می تواند داشته باشد. اما به هرحال، اگر صحبت از آسيب‌های اجتماعی میشود به نظر بنده، اگر بخواهيم نگاه جنسيتی داشته باشيم زنان در دانشگاه اولويت دارند، چون  با توجه به رشد يك درصدی آسيب‌های اجتماعی زنان در دانشگاه، حتماً اثرگذاری آن به‌مراتب چند برابر همين آسيب‌ها در آقايان است. ضمن اين كه سرعت رشد اين آسيب‌ها در زنان از مردان بيشتر شده است.


حجت‌الاسلام صالحی ادامه داد: مقدار آسيب‌ها در زنان نسبت به آقايان به دلايلی خيلي كمتر است، اما سرعت رشد به مراتب بيشتر است. اگر صحبت از آسيب‌های اجتماعی می‌كنيم حتماً به اين مسأله خانواده محوری باید توجه كنيم. در آمار پايش دانشگاه كه وزارت علوم هر ساله بررسی می‌كند، در سال 94 تعداد دانشجويانی که  ابراز كرده‌اند از جانب خانواده‌ احساس حمايت نمی‌کنند قابل توجه بود، در سال 95 و 96  این آمار بیشتر و بیشتر شد. حتماً اين در افزايش رشد آسيب‌های اجتماعی در دانشگاه اثرگذار است، چون طبق پايش‌هايی كه ما داريم خانواده اولين مرجع اصلی اثرگذار در دانشجو، دانش‌آموز و... است. خانواده كماكان تأثيرگذار بوده و اين مزيت جوامع شرقی است، به‌خصوص جوامع دينی كه در آنها خانواده محوريت كار را برعهده می‌گيرد.


وی افزود: وقتی دانشجویان می‌گويند احساس حمايت نمی‌كنند، اين بايد ما را حساس كند. خب محوريت خانواده با كيست؟ حتماً با مادر است. مرد تسهیل‌گر است، اگر گفته شده مردی كه برای معيشت خانواده خودش زحمت بكشد مثل كسی است كه در راه خدا دارد شمشير می‌زند، اين نقش تسهیل‌گری است و نقش تربيتی مستقيم نيست. حتماً  یکی از مؤلفه‌های تأثيرگذار در تربيت مادر است. مادران جامعه كجا تربيت می‌شوند؟ در همين دانشگاه تربيت می‌شوند، لذا دفاتر ما به اندازه وسعشان نباید از اين مسائل غفلت بكنند.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: من در همايش مسئولان دفاتر عرض كردم دو ـ سه قرن است كه در جوامع غربی  سعی می‌کند جامعه را  از رابطه تك شريكی به تعدد روابط در اين حوزه ببرند و بعد بروز و ظهورش در نحوه پوشش‌، تمايل به برهنگی و دفاع از حقوق همجنس‌گرايان، سقط جنين و... می‌باشد كه در غرب نمادهای متعدد داشته است که  این موضوع چالش بين دين و حقوق را در آنجا ايجاد كرده است.


وی ادامه داد: الان همين موج در جامعه ما هم بروز و ظهور خودش را متناسب با فضای فرهنگی پيدا كرده و دارد. ما نمی‌توانيم نسبت به اين مسأله غفلت بكنيم. اگر ما مسأله پوشش را مطرح می‌كنيم مسأله ما مسأله دو تار مو نیست يا مسأله لباس نيست، مسأله اين است كه گاهی اوقات اين رفتارها، بروز و ظهورش، ترويج‌گر و تسهيل‌گر يك مسأله اجتماعی است كه در دنيا اتفاق افتاده است. اگر ما به ادبيات علمی  مجهز شديم، فردا در مواجهه با رئيس دانشگاه، او  نگاه ما را نازل نمی‌بيند و فکر نمی‌کند فقط ما گير دو تار مو هستيم. وقتی به او بفهمانيم كه در پشت اين مسأله يك جريان بنيان‌‌برافكن اجتماعی دارد تحقق پيدا می‌كند كه اگر تحقق پيدا كرد و ايجاد شد كه ما بعضی از آثار آن را داريم می‌بينيم، اين كل جامعه را با همه بنيان‌های اجتماعی‌اش از بين خواهد برد. آن وقت شما نمونه‌هايش را می‌بينيد.


صالحی در ادامه به کانال‌های کراش‌یابی اشاره کرد و گفت: در دانشگاه حتماً با كانال كراش‌يابی مواجه شده‌ايد و ديده‌ايد كه در آنجا گاهی  اظهارات همجنس‌گرايانه  اتفاق می‌افتد. اين يكي از موضوعاتی است كه بايد با نگاه علمی به آن توجه كرد. حتی ما يك جاهايی بايد در این زمینه  تغيير ادبيات هم دهيم. هيچ اشكالی ندارد كه ما با ادبيات پراگماتيستی بياييم و به اين مسائل توجه كنيم، چون الان مخاطب ما لزوماً آدمی نيست كه بخواهد بر اساس باورها تصميم‌گيری كند.


وی تشریح کرد: یکی از رويكردهایی كه باید بدان اشاره کرد، بحث پژوهش‌محوري است. اگر پژوهش‌ها به‌صورت مناسبی گردآوری بشود دست ما پر می‌شود. ما در ده‌ها مجمع علمی می‌توانيم مبانی مكتب اهل‌بيت(ع) را به‌راحتی ترويج كنيم. شما خواهران محترم به اندازه عِده و عُده‌ای كه در دفاتر داريد می‌توانيد در بعضي از اين موضوعات هم، پژوهش محورانه كار كنيد. به هرحال مخاطب شما اساتيد دانشگاه هستند و این دست شما را پر می‌کند.


انتهای پیام/4113/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر