صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۲ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
حسن‌نژاد در مخالفت با بودجه:

دخل و خرج بودجه باید شفاف باشد

نماینده مخالف با لایحه بودجه کل کشور سال 98 گفت: دخل و خرج بودجه باید شفاف باشد فقط 25 درصد بودجه در مجلس بررسی می‌شود و در حقیقت 75 درصد بودجه را نمیبینیم.
کد خبر : 361062

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمد حسن‌نژاد در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه اظهار کرد: این چیزی که دولت با عنوان لایحه بودجه ارائه کرده برگه تسهیم درآمدهاست. سند بودجه باید یک بیستم سند چشم‌انداز و یک پنجم قانون برنامه باشد. اما کجای این بودجه سند چشم‌انداز را محقق می‌کند و اقتصاد مقاومتی کجای آن دیده شده است.


 


وی افزود: دخل و خرج بودجه باید شفاف باشد. بودجه یک میلیون و 700 هزار میلیارد توان در نظر گرفته شده است که یک میلیون و 260 هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌های دولتی و 440 هزار میلیارد تومانش به بودجه عمومی تخصیص یافته است. 900 هزار میلیارد تومانش هم یارانه‌های پنهان است و این 25 درصد بودجه است که در مجلس بررسی می‌شود و در حقیقت ما 75 درصد بودجه را نمی‌بینیم.


حسن‌نژاد تأکید کرد: مردم بنزین را هزار تومان می‌خرند و بهای تمام شده بنزین برای دولت 6 هزار تومان است، یعنی به ازای هر لیتر بنزینی که مردم در خیابان دور دور می‌زنند دولت پنج هزار تومان یارانه به ماشین‌داران می‌دهد. روزانه 500 میلیارد تومان فقط سوبسید بنزین است که سالی 180 هزار میلیاردتومان می‌شود. دستمزد کارکنان دولت هم 95 هزار میلیارد تومان است که اگر این قیمت واقعی سازی شود حقوق کارمندان به سه برابر افزایش می‌یابد.


نماینده مخالفت با لایحه بودجه با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور 60 هزار میلیارد تومان است که اگر قیمت بنزین را واقعی‌سازی کنیم بودجه عمرانی چهار برابر می‌شود، گفت: آیا این خدمت به مردم است که پول را به یارانه بنزین بدهیم؟


وی گفت: سازمان برنامه و بودجه می‌گوید 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دارم.  اگر این را سرانه تقسیم کنیم سرانه ماهی 11 میلیون تومان برای هر ایرانی می شود و ماهی یک ملیون تومان یعنی هر خانواده چهار نفره می شود 45 میلیون تومان دریافت خواهد کرد.


نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس شورای اسلامی گفت: 14 میلیارد دلار به کالای اساسی تعلق داده‌اید اما این کالاها تاکنون چه مشکلی از کشور باز کرده است؟ تورم کالایی که با دلار آزاد آمده 40درصد است و تورم کالای اساسی 48درصد است یعنی دلاری که دولت داده به به دلال‌ها رفته است.


حسن‌نژاد با اشاره به اینکه 100 هزار میلیارد دلار تفاوت ارزی برای کالاهای اساسی قابل توجه است، تصریح کرد: اینها همه اش فساد و خلاف قانون است. مگر براساس قانون برنامه ارز کشور شناور مدیریت شده نبود، به چه حقی سیستم ثابت اعمال کردید؟ 


وی گفت: در کشور تورم 50 درصدی داریم و دولت 20درصد حقوق کارمندان را اضافه کرده، و یعنی 30 درصد سفره مردم کوچکتر شده است و این هزینه‌ها را کارمندان پرداخت می‌کنند.


نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه با بیان اینکه ما سال گذشته 5 درصد حقوق کارمندان را افزایش دادیم، چرا تورم 50 درصد شد، گفت: این نشان می‌دهد رابطه‌ای بین تورم و حقوق کارمندان نیست. اگر مجلس و دولت لیاقت ندارند تورم را کنترل کنند آیا کارگر باید خسارت آن را پرداخت کند؟


حسن‌نژاد اظهار کرد: اگر پول نیست برای من حسن نژاد و شمای نوبخت هم نباید ماهی 10 میلیون تومان حقوق باشد. اما برای آن معلم در روستا نداریم حقوق بدهیم، اگر پولی نیست هیچکس نخورد و اگر هست همه مردم دور هم بخورند. چرا برای عده‌ای پول هست و برای عده‌ای خیر. این بودجه نیست که ما نوشتیم.


نماینده مردم جلفا گفت: قیمت‌ها سه برابر شده است اما یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم می‌دهیم و دائم به آنان سرکوفت می‌زنیم که یارانه می‌دهیم در حالی که کل یارانه به اندازه‌ رانت وارد کننده سویا و گوشت و سلطان سکه نیست.


وی گفت: براساس عدالت اجتماعی کسی که سه ماشین دارد ماهی 200 لیتر بنزین می‌سوزاند وماهی یک میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرد و کسی که فقیر است ماشین ندارد هیچی نمی‌گیرد آیا این قانون هدفمند کردن یارانه بود؟


حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: بودجه را رد کنید دو دوازدهم را تصویب کنید تا بروند بودجه را شفاف کنند و در آن فساد و دزدی اتفاق نیفتند.


انتهای پیام/4034


 


انتهای پیام/

ارسال نظر