شعر انقلاب، شعری آرمانگرا و تحولخواه است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نباید از نقش بیبدیل شعر و ادبیات در به ثمر نشستن این نهضت بزرگ دینی غافل شد؛ با این حال این هنر تأثیرگذار، آنگونه که باید و شاید مورد توجه سیاستگذاران فرهنگی قرار نگرفته است. در همین ارتباط خبرنگار آنا در گفتگو با مصطفی محدثیخراسانی به بررسی دایره محتوایی شعر انقلاب و فراز و فرودهای آن در زمانه فعلی پرداخته است.
محدثی ۵۵ ساله همانگونه که از نامش پیداست شاعری از دیار خراسان است که از نیمه دهه شصت با تشکیل گروه شعر حوزه هنری در مشهد توانست یک جریان ادبی قوی ایجاد کرده و هدایتگر شاعران جوان خراسان باشد. روندی که طی حدود دو دهه ادامه یافت. وی در اوایل دهه هشتاد به تهران آمد و سردبیری مجله شعر را به عهده گرفت. ضمن این که مسئولیت سرویس فرهنگ و ادب روزنامه جام جم و عضویت در شورای شعر صداوسیما نیز در کارنامهاش وجود دارد.
«هزار مرتبه خورشید»، «شاعران پروازی»، «سلوک باران»، «شوق کعبه»، «بودن در نبودن» و «طنین کوه» بخشی از مجموعههای شعری به چاپ رسیده این شاعر و منتقد ادبی است. در ادامه، گفتگو با مصطفی محدثیخراسانی را از نظر میگذرانید.
در تعریف شعر انقلاب و شاعر انقلابی، ابهامات و اختلافنظرهای فراوانی وجود دارد. آیا میتوان در این زمینه به تعریف واحدی رسید و مرزبندی نسبتاً روشنی از شاعران انقلابی و شاعران عادی ارائه کرد؟
آنچه بهعنوان مرزبندی میان شاعران انقلابی و غیرانقلابی عنوان میشود، از واقعیات موجود سرچشمه گرفته است. اگر خارج از واقعیت موجود و بهعنوان نظریهپرداز به این موضوع وارد شویم، ممکن است تعاریف بههم بریزد و جور دیگری تعریف شود. واقعیت این است که ما اکنون با دو پدیده مواجهیم؛ یکی شاعر انقلاب است و دیگری شعر انقلاب. شاعر انقلاب به کسانی که در مقاطع مختلف، حوادث و فراز و فرودهای انقلاب در صحنه حضور داشتند و عکسالعمل نشان دادند اطلاق میشود. البته جهتگیری آنها نیز در راستای حمایت از آرمانهای انقلاب بوده است. ما از اینها بهعنوان شاعران انقلاب یاد میکنیم.
شاعر بیدار انقلاب، بهشکل تاکتیکی سنگر خود را عوض میکند
اما شعر انقلاب، شعری است آرمانگرا و تحولخواه که میخواهد وضعیت موجود را به وضعیت مطلوبتری تغییر دهد؛ بنابراین لزوماً شاعر انقلابی هم آن را نسروده است. نمونه این نوع شعر انقلابی را در سالهای پیش از انقلاب فراوان داریم. مثلاً کتاب «از کوچه باغهای نیشابور» دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی کاملاً در دایره شعر انقلاب میگنجد، اما ایشان را بهعنوان شاعر انقلاب نمیشناسیم. در حالی که اشعاری سروده که میتوانیم بگوییم سرمشق شعر انقلاب هم بوده است. رویکرد «مؤاخذه خویش» که در آن، شاعر پس از یک فاجعه تاریخی خودش را ملامت میکند و میگوید ما ایستادیم و تماشا کردیم، نخستین بار توسط شفیعیکدکنی در شعر معروف «منصور حلاج» بیان شد. آنجا که میگوید:
وقتی تو
روی چوبه دارَت
خموش و مات
بودی
ما
انبوه کرکسان تماشا
با شحنههای مأمور
مأمورهای معذور
همسان و همسکوت ماندیم
آقای معلم دامغانی یک روز به من گفت که مثنوی معروفشان با مطلع «روزی که در جام شفق مُل کرد خورشید/ بر خشک چوب نیزهها گل کرد خورشید» و آن ابیات «از پا حسین افتاد و ما برپای بودیم/ زینب اسیری رفت و ما برجای بودیم/ چون بیوهگان ننگ سلامت ماند برما/ تاوان این خون تا قیامت ماند بر ما» تا اندازهای از شعر حلاج شفیعی کدکنی تأثیر پذیرفته و خواندن آن شعر این جرقه را در ذهن ایشان زده است. در خیلی از آثار زندهیادان سیدحسن حسینی و قیصر امینپور هم این تأثیرپذیری از شفیعی کدکنی دیده میشود. از این منظر میتوان گفت ما هم شاعر انقلاب و هم شعر انقلاب داریم.
پس باید این دو مفهوم را از هم تفکیک کرد؟
حتی بهنظر من در شعرهایی که شاید گاهی احساس میشود با انقلاب اصطکاک دارد، چون تحتتأثیر این انقلاب سروده شدهاند، میتوانند در بخشی از شعر انقلاب تعریف شوند؛ چون انقلاب بوده که آنها را به واکنش و موضعگیری واداشته است. حتی آن شعر زندهیاد احمد شاملو «این یاوه یاوه خلایق» که البته جوابش را مرحوم سیدحسن حسینی با «این کاوهکاوه خلایق» داد، شاید از دیدگاه خود شاملو و در دوره خودش در مواجهه با انقلاب بوده است، اما در یک تعریف میتواند در شعر انقلاب بگنجد. امروز ما قطعاً شعر انقلاب داریم و میتوان شعر انقلاب اسلامی را تعریف کرد و مؤلفههای آن را برشمرد. به نظر من جریان شعر انقلاب به تدریج در کنار سبکهای خراسانی و عراقی و بازگشت، به یکی از سبکهای ماندگار شعر فارسی تبدیل میشود.
در این میان، نقش شاعر انقلاب چیست؟
شاعر انقلاب، یک رسانه است؛ مثلاً در روزگار ما استاد حمید سبزواری قطعاً شاعر انقلاب بودند، بخشی از اشعارشان هم قطعاً شعر انقلاب بوده و ماندگار است؛ ولی شخصیت ایشان بهعنوان شاعر انقلاب، میتواند با شعر انقلاب قابل تفکیک باشد. نمیتوانیم بگوییم هرکس که در مقطعی در عرصه حضور داشته، احساس تکلیف کرده و کاری انجام داده است دیگر شاعر انقلاب محسوب میشود.
انتهای پیام/