صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آذین در گفتگو با آنا:

نظرسنجی باید کارشناسانه، سلامت، شفاف و عادلانه باشد

منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که نظرسنجی باید کارشناسانه، سلامت، شفاف و عادلانه باشد.
کد خبر : 360275

جبار آذین در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اظهار کرد: نظرسنجی سازمان‌ها، تشکل‌ها و دستگاه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی به شیوه‌های علمی، تخصصی، منصفانه و هدفمند از همکاران، کارشناسان و مخاطبان، از ابزارهای مهم روابط عمومی‌ها و در واقع بازوی توانمند مدیریت‌ها برای برنامه‌ریزی، کیفیت بخشی و اجرای بهینه عملکرد مجموعه آن‌هاست. اکثر سازمان‌های دولتی و ارگانی و خصوصی به لحاظ چارچوب فعالیت‌های خود در این زمینه کم و بیش فعال‌اند و در میان آن‌ها به ظاهر سازمان صدا و سیما از سایرین فعال‌تر است.


این منتقد سینما و تلویزیون افزود: چند سال است که این سازمان در ارتباط با بخش‌های مختلف خود و به‌ویژه‌های حوزه‌های برنامه، فیلم و سریال‌سازی پر کار و مطرح است با این همه، در مواردی طراحی‌ها، برنامه‌ها و مهم‌تر، اجرای نظرسنجی‌های صدا و سیما با اما و اگرهای فراوان روبرو شده است، به‌گونه‌ای که گاه به دلیل اهمال، ضعف و اعمال نظر و شاید هم سوءتفاهم، حاصل نظرخواهی‌های سازمان یاد شده از سوی برخی رسانه‌ها و مخاطبان زیر سؤال رفته است.


وی بیان کرد: در سالیان اخیر به دلیل غیبت مدیران و عوامل کارآمد و هنرمندان و برنامه‌سازان حرفه‌ای و گروه‌گرایی در تلویزیون و کم‌کاری در سیما و صدا، تجارت و سوداگری، جای فرهنگ و فرهنگسازی را در آن اشغال کرده و با باز شدن پای اسپانسرها و اعمال نظر آن‌ها، تولید و پخش تحت شعاع ثروتمداری و مصرف زدگی قرار گرفته است.


آذین ادامه داد: از همین رو تبعیت و اجرای چنین رویه‌ای در برگزاری نظرسنجی‌ها هم تأثیر منفی خود را گذاشته است. به گونه‌ای که اعمال نظرها و غفلت‌ها و شفاف نبودن آرا، به عنوان نمونه نظرسنجی‌های اخیر سیما درباره گزینش برترین‌های تلویزیون از نگاه مخاطبان را خدشه‌دار کرده است، البته جدا از فقدان هوشیاری و دقت برگزارکنندگان این نظرسنجی، اعمال نظر و فشار و تبلیغات کاذب برخی افراد و رسانه‌ها در ایجاد خلط مبحث و در واقع طرفداری از آدم‌ها و برنامه‌ها مورد نظر خود، بدون تأثیر نبوده است.


وی افزود: در هر صورت سلامت، عدالت، تخصص و شفافیت، مهم‌ترین مؤلفه‌های روشنگری در این خصوص‌اند و باید متولیان صداوسیما، صادقانه، متعهدانه و صمیمانه با توضیح کامل و پرهیز از جانبداری و رعایت امانت و عدالت، در این راستا اقدام کنند و اجازه ندهند تا نظرسنجی از مخاطبان میلیونی تلویزیون به بزم و مراسم تشکر از خود و اهدای جوایز به خودی‌ها تبدیل شود!


انتهای پیام/4072/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر